Conform OUG 34/2006, acordul cadru este intelegerea scrisa intervenita intre una sau mai multe autoritati contractante si unul sau mai multi operatori economici, al carei scop este stabilirea elementelor/conditiilor esentiale care vor guverna contractele de achizitie publica ce urmeaza a fi atribuite intr-o perioada data, in mod special in ceea ce priveste pretul si, dupa caz, cantitatile avute in vedere.
Se intelege de aici ca un acord cadru nu detaliaza toate prevederile specifice unui contract de achizitie publica, si de accea fiecare contract subsecvent cuprinde niste elemente specifice si probabil unele diferite de la un contract la altul.
Acordul cadru are un pret unitar pe care operatorul economic l-a prevazut in propunerea financiara si pe baza caruia se va determina pretul fiecarui contract subsecvent atribuit ulterior.
Problema este ca prin semnarea unui contract / acord cadru de pana la 4 ani, se creaza angajament de plata pe niste sume bugetare neaprobate (valorile de contract pe anii: 2, 3, 4), care sunt la momentul procedurii de achizitie - valori estimate. Sau procedura a fost realizata in baza unui buget multianual? In Romania in cadrul institutiilor publice nu s-a realizat asa ceva deocamdata. La inceputul fiecarui an bugetar se aproba bugetul pentru anul respectiv. In functie de bugetul aprobat se intocmeste planul anual de achizitii. In baza acestui plan de achizitii se realizeaza achizitiile publice in acel an, si se semneaza contractele. Aici vad eu problema: acordul cadru, chiar daca este incheiat pe o durata de pana la 4 ani, contine niste elemente conditii generale in baza carora, in fiecare am se incheie un contract subsecvent, in functie de bugetul efectiv aprobat pentru cheltuiala ce constituie obiectul contractului.
Daca la un moment dat, ex: anul 3, nu se mai aproba buget pentru acea cheltuiala... din diverse motive: activitatea (pentru care s-a achizitionat produsul/serviciul respectiv) este preluata de alta instituie publica din localitate, sau se obtin aceleasi rezultate prin alta modalitate decat cea ce a facut obiectul acordului cadru, sau efectiv nu mai este necesara pentru institutia publica respectiva produsul sau serviciul ce face obiectul acordului cadru.
Autoritatea poate lua act de aceasta modificare si cand nu mai are buget aprobat, nu va mai incheia contract subsecvent si nu va mai angaja institutia intr-un contract cu obiect clar si clauze detaliate.
Era mult mai simplu de inteles si de explicat daca ne detaliati care este obiectul acordului cadru.