Intr-un sondaj de opinie facut acum cativa ani in SUA crestini de toate culorile au raspuns la intrebarea:
Daca Dumnezeu v-ar aparea cum i-a aparut lui Avraam si v-ar da porunca de a va ucide fiul, i-ati asculta porunca?
Majoritatea absolut covarsitoare a respondentilor la sondaj (peste 99%) au zis "Nu" si au raspuns Da la intrebarea urmatoare "Ati fi gata sa suportati pedeapsa divina pentru ca incalcati porunca de a va ucide fiul?"
...
Traiesc cu sincera speranta ca daca s-ar face un sondaj printre crestinii romani s-ar obtine un raspuns asemanator.
Paradoxul este doar aparent (stim de la Mordechai ca paradoxurile apar doar acolo unde teoria este inconsistenta a.k.a. o teorie consistenta nu permite afirmatii contradictorii si egal adevarate). De fapt, respondentii la sondajul de opinie
au fost educati intr-un sistem moral cu totul diferit de cel biblic, un sistem moral avansat care, spre deosebire de cel biblic elaborat in epoca tarzie a pietrei si epoca timpurie a bronzului
interzice omorul indiferent de scop (fac paranteza si scriu aici ca in societatea actuala moderna si intre oameni civilizati si uciderea inutila a mielului adus in locul lui Isasc pare groteasca).
Adevarul este ca, dupa cum rezulta din cercetarile amanuntite facute de istorici teoreticieni si arheologi, sacrificarea copiilor era o practica foarte raspandita la popoarele semitice la inceputul epocii bronzului (Moloh, zeul care se hranea cu sange de copil, este doar unul dintre exemple). Povestea lui Avraam era citita in epoca bronzului in cu totul alta cheie iar daca ar fi existat atunci televiziuni stirea ar fi aparut la breaking news, pe crawler defiland triumfal cuvintele:
"Senzational! Dumnezeu i-a facut lui Avraam nemaipomenit de neintalnit de rara favoare de a-i cruta fiul! Senzational! Prin aceasta favoare Avraam este declarat alesul lui Dumnezeu! Senzational!"
Va intrebati, probabil, de ce ma deranjeaza problema unei povesti ridicole citite si interpreatte gresit de preotii ortodocsi care ne catehizeaza copiii intr-un manual de clasa a doua? Pentru ca, spre deosebire de cei mai multi dintre dreptcredinciosii ortodocsi care se cotesc la pupat moaste, mi-am dat silinta sa inteleg povestea si cintind despre ea si cei care au comentat-o mi-am dat seama ca de vreo 1000 de ani, pentru ca fusesera educati in sisteme morale mai evoluate, o multime de oameni care au considerat-o nereala si absurda.
Doar cateva exemple:
Rabinul Yona Ibn Janach care a trait in califatul Cordobei prin secolul al XI-lea a sustinut si argumentat ca Dumnezeu a dorit doar
un sacrificiu simbolic, o dedicare a lui Isaac.
Rabinul Yosef Ibn Caspi care a scris la vreo 3 secole mai tarziu cateva minunate comentarii talmudice sustinea ca Avraam a fost victima propriei imaginatii iar argumentul lui ibn Caspi este valabil si astazi pentru toti credinciosii SINCERI, indiferent de religie: "Cum ar fi putut Dumnezeu, binele suprem, sa-i porunceasca lui Avraam un lucru atat de revoltator?"
Inchei scriindu-va ca toate comentariile evreiesti aletextului biblic in discutie de dupa secolul al XVI-lea incearca sa demonstreze, intr-un fel sau altul, ca povestea cu incercarea credintei este ridicola si ca fie ca ca porunca de a-l sacrifica pe Isaac nu era reala, fie ca era o pedeapsa subtila pentru gonirea lui Ishmael, fie ca era de fapt o incercare pentru Isaac, nu pentru Avraam, care era gata sa-si dea viata si sa se lase ucis pentru a intari credinta (rabi Menachem Mendel din Vitebsk) ... orice altceva decat povestea ridicola si complet absurda din manualul lui Horea.