Buna ziua! In ianuarie 2008, am cumparat un apartament la parterul unui bloc de doua etaje nou construit. Investitorul respectiv a facut totul pe persoana fizica,iar blocul l-a construit numai cu muncitori platiti la negru. in feb.2008 am semnat procesul-verbal de receptie in care s-a predat in buna stare de functionare cam tot ce se putea preda. In cursul acestei ierni,am observat igrasie la centura blocului cred eu datorita faptului ca se apele pluviale se aduna tocmai la aceasta centura. L-am sunat pe dirigintele de santier (care tot la negru a fost platit) si mi-a spus ca se va rezolva problema. A venit cu ceva material si a tras o asa zisa izolatie la centura dar scurgerea apelor pluviale catre centura nu a rezolvat-o. Bine, ca mai sunt si alte probleme pe care nici-un proprietar din acest bloc la momentul predarii apartementului nu le-a putut observa deoarece totul functiona. Sa nu mai spun ca ni s-a prezentat un anume gard si ne-am trezit cu un gard din plasa de gradina care nu cred ca l-a costat mai mult de 5 milioane s.am.d.Ce putem face,deoarece in contractele niciunuia nu exista nici-o garantie a vanzatorului pentru aceasta constructie? Scrie ca acesta raspunde pentru evictiune dar mai stiu ca pentru constructiile noi chiar daca nu se stipuleaza in contract acea garantie de 10 ani investitorul are aceeasi obligatie. Ne puteti ajuta cu un sfat?
Categoric raspunde si pentru vicii. Se poate introduce o actiune prin care se soicita rezolutiunea contractului sau una prin care se cere micsorarea pretului. Comporta discutii gravitatea viciului si daca acesta face sau nu improprie utilizarea bunului, dar acestea sunt aspecte de analiza aprofundata care impun probabil efectuarea de expertize.
Potrivit Legii nr. 449/2003, "viciul ascuns este deficienţa calitativă a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu a fost cunoscută şi nici nu putea fi cunoscută de către consumator prin mijloacele obişnuite de verificare".
Art. 10 prevede: "În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului să i se aducă produsul la conformitate, fără plată, prin reparare sau înlocuire, conform art. 11, sau să beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului ori de rezoluţiunea contractului privind acest produs."
O.G. nr. 12/1992 republicată, cu modificările ulterioare, preia în dreptul intern, printre altele, dispoziţiile Directivei nr. 85/374/CEE privind răspunderea pentru produsele defectuoase. Astfel, art. 12 prevede: "Consumatorii au dreptul de a pretinde vanzatorilor remedierea sau inlocuirea gratuita a produselor si serviciilor obtinute, precum si despagubiri pentru pierderile suferite ca urmare a deficientelor constatate in cadrul termenului de garantie sau de valabilitate. Dupa expirarea acestui termen consumatorii pot pretinde remedierea sau inlocuirea produselor care nu pot fi folosite potrivit scopului pentru care au fost realizate, ca urmare a unor vicii ascunse aparute pe durata medie de utilizare a acestora. Vanzatorul suporta toate cheltuielile legate de aceste deficiente, situatie care nu il exonereaza de raspundere pe producator in relatia sa cu vanzatorul."
Aceasta însă nu exclude posibilitatea consumatorului de a pretinde despăgubiri în temeiul răspunderii contractuale sau extracontractuale.
Prin Legea nr. 240/2004 privind răspunderea producătorilor pentru pagubele generate de produsele cu defecte a fost integral transpusă Directiva nr. 85/374/CEE, astfel cum a fost modificată prin Directiva nr. 1999/34/CE.
Codul civil român reglementează garanţia împotriva viciilor ascunse, în art. 1352-1360. Prin «viciu» în materie de vânzare se înţelege lipsa unei însuşiri care face ca lucrul să fie impropriu întrebuinţării după destinaţie sau îi micşorează valoarea şi utilitatea. În acest sens, art. 1352 C.civ. prevede că, dacă din cauza viciilor ascunse ale lucrului, acesta nu este propriu întrebuinţării sau valoarea sa este atât de mult micşorată, încât se poate presupune că, în cunoştinţă de cauză, cumpărătorul nu ar fi cumpărat sau ar fi plătit un preţ mai redus, vânzătorul este supus la răspundere, răspunderea nefiind condiţionată de buna sau reaua-credinţă a vânzătorului (art. 1354 C.civ.).
Vânzătorul răspunde pentru viciile lucrului dacă ele sunt ascunse, să fi existat în momentul încheierii contractului, iar viciile să fie grave, adică defecţiunile de calitate semnalate de cumpărător să fie atât de însemnate, încât să restrângă sau chiar să înlăture utilitatea bunului. ;)
Defectiune frane!
corinteanu
buna ziua!
am cumparat o masina direct de la dealer in decembrie 2009 iar in martie 2010 s-a produs o defectiune la sistemul de franare, iar la service i-au ... (vezi toată discuția)
Probleme despagubire
BRANDY_B
Buna ziua,as avea o intrebare:am achizitionat un produs care s-a deteriorat la prima purtare.L-am returnat,acesta a fost reparat,dar foarte urat,astfel ca am ... (vezi toată discuția)