Pentru plata in avans nu faceti factura. O sa emiteti factura doar la dupa inregistrare in ROI pentru produsul/serviciul livrat.
Incasare avans de a client
5124=419
Facturare produs/serviciu (dupa inregistrare in ROI)
4111=70x
Reglare avans (la data facturarii):
419=4111
Incasare diferenta:
5124=4111
E o varianta, corecta dealtfel.
Mai exista varianta facturarii avansului, tot corecta, dar nu m-as complica. Puteti face fara probleme factura proforma pentru a putea fi platit avansul, numai sa scrie clar pe document ca nu e "invoice" ci doar document pentru plata.
Am avut caz practic in care furnizorul din UE, neinregistrat inca in ROI) a trimis marfa cu AVIZ (pe care nu am declarat-o in 390), trimitand dupa alte 3 zile si factura (emisa in termen, pana pe 15 ale lunii urmatoare). Avizul si factura au picat in luni diferite. In 390 am declarat tranzactia in luna facturarii, iar intrarea in gestiune s-a facut cu data avizului. Si eu si partenerul extern am declarat tranzactia in luna facturarii. (e important sa va intelegeti asupra acestui aspect).
Avansurile se declara in 390? Daca da pentru ce anume: bunuri sau servicii?
Stiu ca afara nu se declara avansurile dar la noi se declara pentru bunuri. Nu stiu cum verifica ANAF-ul aceste declaratii ca nu au cum sa le pice cu cele din restul UE.
Se subintelege din postare ca avansurile nu se declara. Sunt doar niste bani, nu vanzari.
In instructiunile de completare scrie ca se declara si avansurile.
SECȚIUNEA a 2‐a
1. Se completează, cu tranzacțiile intracomunitare efectuate, în următoarea
ordine:
a) livrări intracomunitare de bunuri (L);
b) livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare (T);
c) achiziții intracomunitare de bunuri, achiziții care urmează transferurilor scutite,
achiziții efectuate de beneficiarul livrării ulterioare în cadrul unei operațiuni
triunghiulare (A);
d) prestări intracomunitare de servicii (P);
e) achiziții intracomunitare de servicii (S).
Fiecare pagină aferentă secțiunii a 2‐a va conține în antet informații privind codul
de înregistrare în scopuri de TVA, perioada aferentă şi numărul paginii.
a) Livrări intracomunitare de bunuri ‐ se înscrie suma totală a livrărilor
intracomunitare de bunuri scutite de la plata taxei în condițiile art. 143 alin. (2) lit. a)
şi d) din Codul fiscal, pe fiecare cumpărător, pentru care exigibilitatea taxei ia
naştere în luna calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile pentru încasări
de avansuri pentru livrări intracomunitare de bunuri, scutite.
b) Livrări ulterioare de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni triunghiulare ‐ se
înscrie suma totală a livrărilor de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni
triunghiulare, prevăzute la art. 132^1 alin. (5) lit. b) din Codul fiscal, efectuate în
statul membru de sosire a bunurilor expediate sau transportate, pe fiecare beneficiar
al livrării ulterioare ce are desemnat un cod T, şi pentru care exigibilitatea taxei ia
naştere în luna calendaristică respectivă, inclusiv sumele din facturile pentru încasări
de avansuri pentru livrările de bunuri efectuate în cadrul unei operațiuni
triunghiulare.
Se va completa doar de către cumpărătorul revânzător.
c) Achiziții intracomunitare de bunuri ‐ se înscrie suma totală a achizițiilor
intracomunitare de bunuri, pe fiecare furnizor, pentru care persoana impozabilă care
depune declarația este obligată la plata taxei conform art. 151 din Codul fiscal, şi
pentru care exigibilitatea taxei intervine în luna calendaristică respectivă, inclusiv
sumele din facturile primite pentru plăți de avansuri pentru achiziții intracomunitare
de bunuri.
DA, e vorba de avansul FACTURAT, nu situatia de mai sus.
In exemplul dat de mine am achitat in avans o proforma, nu o factura. Deci nu am TEMEI pentru declarare, intrucat singurul document justificativ pentru TVA, indiferent de care este ea, e factura. Factura de avans e fiscala, avansurile platite doar in baza contractului sau proformei NU. Pentru ca tot CF da termen pentru facturare 15 ale lunii urmatoare. Daca livrarea de marfa depaseste si luna urmatoare atunci TVA ar fi devenit exigibila si se declara avansul in luna urmatoare.
Pe de alta parte, facturarea unui avans nu este obligatorie, mai ales in relatiile intracomunitare, unde este clar reglementata chiar situatia in care nu se face nici factura de marfa. (nici macar aceea nu este obligatorie). Este necesara doar in vederea aplicarii taxarii inverse.
Si ca sa intelegeti la ce ma refer, am urmtoarea speta pentru d-voastra:
platiti pe 30.10 unui partener gasit pe internet (sau nu, chiar nu conteaza)de la care ati comandat marfa de 3000 euro, un avans, prin banca, de 1000 euro. Restul banilor urmeaza sa fie platiti la receptie, intrucat necesita teste si montaj specializat.
Il declarati in 390 desi nu aveti nici cod valid de TVA al partenerului, nici factura, nici contract (au doar niste conditii de livrare pe site) - dupa cum spuneti d-voastra.
Pe 15.11 soseste marfa, e ok, se face receptia, se primeste si factura fiscala si faceti si plata, si surpriza! Firma nu furnizeaza, in continuare, cod valid de TVA, ba chiar mai mult factura are TVA 20% (din tara de origine). Aflati ca firma nu e in ROI iar denumirea de pe site a firmei nici nu coincide cu cea din factura. Marfa e de calitate si doriti sa o pastrati.
Cum procedati? Depuneti rectificativa la 390, sigur, dar pe banii cui?
Deci pana nu aveti intrunite TOATE conditiile pentru aplicarea taxarii inverse nu se declara nicio suma in 390. Dealtfel exista si o corespondenta intre 300 (sau 301 dupa caz) si 390.