avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 635 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice PFA, II, AF - Persoana fizica ... Cheltuieli nejustificate / justificate, cine decide ...
Discuție deschisă în PFA, II, AF - Persoana fizica autorizată, Întreprindere individuală, Asociaţie familială

Cheltuieli nejustificate / justificate, cine decide cine are dreptate?

Sa zicem ca bag o cheltuiala, care dupa mine e / at trebuii sa fie deductible, iar dupa organul de control de la finance nu. Intrebarea mea e: cine poate sa decida intre noi ca cine are dreptate? Tribunalul, daca o dau pe ei in judecata? Ceva expertiza, cu ceva experti? Sau asa-i facuta legea, ca daca reprezentantul organului de finante nu-i place de mine poate sa zice pe fiecare cheltuiala ca-i nedeductibila ca-i permite legea?

Va dau doua exemple:

O data a venit un control de la finante la o firma, unde lucram (ca angajat).
Patronul acelei firme era simpatic reprezentantului de la Finante (pentru ca a avut motive sa fie simpatic) si s-a legat doar de un obiect decorativ -de valoare foarte mica. - doar sa aiba si el ceva ca a gasit, o neregula. Sa fiu sincer pe mine m-ar deranja si aia, nu ca nu a-si putea sa suport acele cheltuieli de 10 sau 200 ron cit o fii elementul ala decorativ.

La exemplul doi ma vad pe mine:
Vine organul la control si nu-i place de mine, si are motive sa nu fiu simpatic eu. La care ma astept sa zica ca acea ceeace am trecut la cheltuieli nu-i deductibil, am facut o illegalitate si ma amendeaza. Si eu o sa zic ca ba da, a fost o cheltuiala, care mareste incasarile, chiar daca nu mareste profitul, dar asta nu aveam de unde sa stiu la momentul achizitionarii.
A-si putea sa scriu aici multe exemple, in care am eu dreptate clar, dar hai sa fie unul in care probabil ca nu( cel mai rau caz), si sa vedem ce zice legea si cum e procedura legala.

Eu zic la de aceea am cumparat lampa aia cu diamante cu 1 million euro, ca am sentimentul de lux si scriu cod mai bun ( activitate de programare) si am incasat vinzarile cu 1 ron deocamdata, dar poate ca in anul viitor cind am chef sa finalizez softul o sa produca 10 milioane de euro. Sper ca acest exemplu bate la ochi la fiecare fianti si sint curios cum se procedeaza in acest caz.

In realitate e vorba de max 2000 de euro lunar, nu de ordinul millioanelor, dar eu stiu ca nu o sa fiu asa de simpatic ptr ei si sint ferm convins ca o sa am discutii de acest gen, dupa cum s-a purtat doamna la ghiseul cu mine... si a fost doar prima intilnire de a noastra.
Cel mai recent răspuns: ContSters256771 , utilizator 22:46, 14 Decembrie 2014
~ Conținut șters la cerere ~
PFA sau SC ?

Este obligatia contribuabilului sa demonstreze necesitatea efectuarii respectivei cheltuieli.
Va redau mai jos exemplu pt serviciile achizitionate de SC precum si a altor cheltuieli efectuate in favoarea asociatilor. Daca doriti un raspuns mai concret dati un exemplu mai concret. Nu se pot compara bunuri de 200 lei cu cele de 1000000 euro. In teorie poti sa iti decorezi un spatiu de lucru intr-o maniera de lux dar daca ai venit de 1 leu si cheltuieli de 1000000 euro nu poti avea nicio credibilitate si va explic de ce (in viziunea mea):

Plec de la exemplul dvs. cu lampa de 1000000 si venit de 1 leu urmand ca in viitor sa existe venit de 10000000.

Cheltuielile si veniturile trebuie sa fie inregistrate in exercitiul financiar carora le apartin. Daca dvs sunteti in faza de dezvoltare a unui soft care dureaza sa spunem 3 ani este improbabil sa aveti nevoie de un decor de lux in faza de dezvoltare a aplicatiei pentru ca atunci nu va intalniti cu potentiali clienti. Aceasta nevoie ar fi mai degraba o nevoie reala intr-o faza in care aplicatia este intr-un stadiu beta si incepeti sa discutati cu potentialii clienti sa le aratati ce poate face respectivul soft pt ei. Pentru aceasta aveti nevoie sa si documentati respectivele intalniri cu email-uri de programare a vizitei clientilor, minute ale intalnirilor si eventual prezentarea clientilor. Este ilogic sa te intalnesti cu un patron de magazin de scara de bloc care nu stie cum sa supravietuiasca de la o luna la alta sustinand ca aveti asteptari sa primiti 10000000 euro de la el. Intr-o astfel de situatie cheltuiala cu lampa ar trebui inragistrata ca o cheltuiala in avans urmand sa fie repartizata pe cheltuieli in faza a doua, cel mai sigur, dupa semnarea contractului si incasarea unei prime transe din el.

Altfel fiscul are dreptul sa aplice principiul prevalentei economicului asupra juridicului (vedeti art 11 din CF si ord 3055) si sa considera cheltuiala nedeductibila ba chiar sa o trateze ca un dividend si atunci ar trebui sa se plateasca si 16% ca impozit pe dividende. Daca doriti o opinie mai exacta prezentati situatia exacta cu care va confruntati in loc de o situatie ipotetica.


ART. 21 al. 4 m)
48. Pentru a deduce cheltuielile cu serviciile de management, consultanţă, asistenţă sau alte prestări de servicii trebuie să se îndeplinească cumulativ următoarele condiţii:
- serviciile trebuie să fie efectiv prestate, să fie executate în baza unui contract încheiat între părţi sau în baza oricărei forme contractuale prevăzute de lege; justificarea prestării efective a serviciilor se efectuează prin: situaţii de lucrări, procese-verbale de recepţie, rapoarte de lucru, studii de fezabilitate, de piaţă sau orice alte materiale corespunzătoare;
- contribuabilul trebuie să dovedească necesitatea efectuării cheltuielilor prin specificul activităţilor desfăşurate.

ART. 21 al. 4 e)
43. Sunt considerate cheltuieli făcute în favoarea participanţilor următoarele:
a) cheltuielile cu amortizarea, întreţinerea şi repararea mijloacelor de transport utilizate de către participanţi, în favoarea acestora;
b) bunurile, mărfurile şi serviciile acordate participanţilor, precum şi lucrările executate în favoarea acestora;
c) cheltuielile cu chiria şi întreţinerea spaţiilor puse la dispoziţie acestora;
d) *** Abrogată
e) alte cheltuieli în favoarea acestora.


matheszabi a scris:

Vine organul la control si nu-i place de mine, si are motive sa nu fiu simpatic eu. La care ma astept sa zica ca acea ceeace am trecut la cheltuieli nu-i deductibil, am facut o illegalitate si ma amendeaza. Si eu o sa zic ca ba da, a fost o cheltuiala, care mareste incasarile, chiar daca nu mareste profitul, dar asta nu aveam de unde sa stiu la momentul achizitionarii.


1. De ce sa ii dati motive sa nu ii fiti simpatic? Aceasta este o greseala de abordare din punctul meu de vedere. Purtati-va cu dansa/dansul ca si cum v-ar fi un partener de afaceri (client, furnizor nu conteaza prea mult) dati dovada de respect si veti fi respectat.
2. Nu are importanta realizarea profitului pentru ca nu toti care au o afacere sunt profitabili --- unii dau faliment. Asa functioneaza o piata libera. Cu toate acestea achizitiile trebuie sa fie credibile (la pietul pietei) si sa se demonstreze necesitatea lor. Restul depinde de cat stie fiecare sa isi sustina punctul de vedere.
Ultima modificare: Vineri, 12 Decembrie 2014
ContSters256771, utilizator
Este PFA cu cod caen 6201

Cheltuielile nu sint irreale, nu la preti abuziv de mare sau facturi de la firme fictive.
Ma gindesc la ce exemplu sa vad dau exact, dar e bun ceeace stiu ca s-a intimplat.
S-a legat de o floare ( element decorativ) de 100 de ron, oricum sub 200 ron la o alta firma cu activitate similara. Eu nu a-si fi lasat asa.

Dar s-ar putea sa se lege ca de ce am luat masa aia si nu cealata, care e mai ieftin ca si pe ala se poate lucra. Scaun la fel. Sau de ce im-i cumpar al 6 -lea telefon mobil ( dezvolt applicatii mobile de 4 ani) De legat se poate lega de orice.


Cit despre respect:

Ieri 11 Dec m-au pus sa estimez veniturile pina 31 decembrie. Eu nu stiu, pur si simplu, fiindca desi sint vreo 12 zile lucratoare (+ cracium , revelion toata lumea e plecat) nu stiu ca daca pot sa emit factura si o sa-mi plateasca clientul sau nu, de cheltuit in avans cu infiintarea PFA-ului deja am cheltuieli, si sint cheltuieli pe care le bag la obiec inventar. Asa ca am vrut sa declar 0 venit 0 cost la estimativ ( formular 220). Dar nu a fost acceptat, apoi am declarat 1 leu venit si 0 lei cheltuieli. Ar trebuii vazut cum s-a purtat doamna de la ghiseu! Unul ca ea nu trebuie sa se lege ce declar eu la estimare, ca-i estimarea mea, alta ca nu ma intereseaza daca ea ma considera infractor din start, ca eu tot atita estimez. Pe linga asta nu numai cu mine s-a purtat asa doamna, dar si cu altcineva si in fata mea dar si dupa. habar nu am cum permit de la institutul de finante sa fie un angajat la ghiseu cu acest tip de comportament!

Cit despre simpatie:
Eu prefer sa platesc de 100 ori mai mult la tribunal si sa stau cozi si pierd vremea aiurea, decit sa-i dau spaga lor, fie 1 ron sau 10.000 ron. Ca asa-i mentalitatea mea.

Si cu asta v-am lamurit cum e cu simpatia.

Ultima modificare: Vineri, 12 Decembrie 2014
matheszabi, utilizator
In primul rand dvs. amestecati simpatia cu spaga .... ce treaba au una cu alta? Aveti cumva impresia ca veti deveni simpatic unui inspector pt ca i-ati dat o spaga? In al doilea rand ati afirmat ca exista motive sa nu fiti simpatic cand va vine un organ de control. In al treilea rand trebuie sa diferentiati organele de control de functionarul de ghiseu. Cei de le control sunt mai bine pregatiti decat cei de la ghiseu iar cunostintele lor sunt mai complexe si in mai multe domenii, cei de la ghiseu sunt de obicei limitati la o mica particica.

Acum, ca ati intrat intr-un anumit sistem trebuie sa incercati sa depuneti eforturi sa il intelegeti. Nu spun ca nu ar fi trebuit sa va accepte estimarea ... dar ori il convingeati sa o accepte ori faceati ca vi se cerea ori o trimiteati prin posta. Eu de exemplu era sa pierd la un moment dat un proces pe motiv ca un lichidator nu vroia sa imi prmeasca actele pentru o societate. Aveti impresia ca am stat mult la discutii cu respectiva persoana? Am iesit din birou lui si am intrat in biroul unui executor si i-am trimis actele prin executorul judecatoresc. Puteam sa ma cert , sa il dau in judecata etc ... ce rezolvam? Pierdeam procesul si aveam sanse mici sa il castig pe cel contra lichidatorului. Dar intrasem intr-un sistem nou (era primul meu proces) si am inteles ca pe judecator nu il intereseaza motivele pt care nu am trimis actele la lichidator ci doar daca le-am trimis sau nu. Am trimis prin executor si mi-am castigat procesul (era apel pt ca in prima faza pierdusem pe motiv ca nu trimisesem actele la lichidator. de fapt nu mi le primise).

Faza ca nu ar trebui sa lucreze x si y acolo nu isi are rostul pentru ca nu o sa schimbati pe nimeni de la ghiseu din sistem pe motiv ca se poarta ca sefii lor sau ca sunt la fel de nepregatiti. Apoi eu am fost la sefa TVA de la o administratie de sector incercand sa ii explic ca ca nu tot ce apare in jurnalul de vanzari se reflecta in conturile de venituri si s-a luat de mine ca nu stiu sa fac contabilitate. Ce era sa fac sa ii desenez ca avansurile nu sunt venituri? si chiar daca apar in jurnale (ca doar emit facturi ... nu?) nu au cum sa imi apara in balanta in cont de venit (clasa 7) pentru ca intra in cont de avansuri (clasa 4)?

Peste tot dai de astfel de oameni: am vazut la viata mea si doctori si notari si avocati si contabili si executori si lichidatori si functionari publici.

Revenind la estimari: cred ca daca scriati venituri 0 si cheltuieli 2000 (un laptop) va primea declaratia. daca nici asa nu o primea mai puneati 10 in fata la 0 de la venituri si va dadea 100-2000 = -1900 si scapati de momentul neplacut.

referitor la cheltuieli: daca v-ar face cineva probleme ca ati luat 6 telefoane si ii puneti cele 6 telefoane pe masa va trece la alt subiect. la fel si cu floarea. Pentru chestia cu floarea va garantez ca exista explicatii pe care orice inspector fiscal le-ar accepta dar trebuie sa stii si cum sa oferi respectivele explicatii.

In orice caz agresivitatea dauneaza in cele mai multe astfel de cazuri. Tineti cont ca de cele mai multe ori cei care vin in inspectie au ordine clare sa nu se intoarca fara amenzi date iar pt asta nu sunt ei de vina pentru ca nu si-au dat singuri ordinele.
@matheszabi
Intr-o privinta aveti mare dreptate, e vorba de abuzurile controlorilor de la anaf !
Stiu cazuri in care cei de la anaf au mers pana la a interpreta codul fiscal, cam cum ar face o curte constitutionala sau o inalta curte!!!
S-a ajuns in instanta, s-au cheltuit bani, timp, nervi si pt. ce?
Pt. a intari judele ca albul este alb!

Alte discuții în legătură

Bloc neterminat dezvoltator doctorATU doctorATU De doi ani de cand am achizitonat apartamentul intr un bloc nou, nu se mai termina nimic din lucrarile de amenajare: spatii comune interioare sau exterioare: ... (vezi toată discuția)
Declaratia 220 alina240 alina240 Buna ziua, Sunt PFA, anul trecut am avut activitate, insa anul acesta nu o sa mai am. Am cateva facturi de anul trecut neincasate. Sper ca le voi incasa ... (vezi toată discuția)
Pfa si adeverinta de venit morella morella Buna ziua, Sunt PFA din 2009, cu venituri in sistem real. Din luna iulie 2011 nu am mai realizat venituri si estimez ca, in anul 2012, incasarile vor nu vor ... (vezi toată discuția)