Situatia sta cam asa: in anul 1977 parintilor mei le-a fost demolata o casa si au fost expropiati de teren. In 1991 parintii au divortat iar in 1995 tatal meu a facut o cerere de retrocedare pentru terenul respectiv. Dupa 2-3 ani i s-a dat titlu de proprietate pe terenul respectiv, a facut cadastru si intabulare, l-a ingradit. Acum 1 an, dupa decesul tatalui meu, am vandut terenul. La vanzare am prezentat cumparatorului un certificat de urbanism scos cu doua saptamani inainte de perfectarea vanzarii. Certificatul era "curat", fara niciun fel de interdictie sau "atentionare". Acum cumparatorul vrea banii inapoi pe motiv ca nu poate construi pe terenul respectiv deoarece acesta este "zona de protectie sanitara" (trece pe acolo un apeduct al regiei de apa).
Acel apeduct s-a ingropat in 1978; casele din dreapta (cam la 7-8 m) lui au fost demolate (cu exceptia a doua dintre ele care traiesc si astazi), casele din stanga (cam la 10-12m) inclusiv un bloc cu 8 etaje au ramas in picioare si intre timp au fost extinse si reamenajate.
Eu nu am stiut de treaba asta, nici tatal meu. Primaria ar fi trebuit sa stie atunci cand i-a retrocedat terenul si sa-i fi dat altceva in locul lui. Timp de aproape 10 ani pe acel teren s-a platit impozit.
Am citit cate ceva despre "zonele" astea si acolo se mentioneaza o distanta de 25m pe ambele parti ale apeductului.... Ideea este ca omul care a cumparat nu poate obtine autorizatia de constructie.
Cum pot rezolva aceasta problema?
Dep[inde ce certificat de urbanism era, ce prevedea si cand a fost scos cu exactitate, data... depinde care a fost scopul vanzarii si ce este trecut in contract.
Certificatul de urbanism a fost un certificat de informare in vederea construirii unui imobil. S-au dat toate specificatiile necesare (propietar, vecinatati, amplasare, suprafata, date tehnice privind ocuparea terenului, regim de inaltime si distantele pana la hotar, etc.). Certificatul a fost scos cu exact 12 zile calendaristice inaintea semnarii contractului de vanzare cumparare.
In contractul de vanzare-cumparare nu se specifica un scop anume al vanzarii sau al cumpararii si este un contract standard incheiat la un notar. Toate datele trecute in contractul de vanzare-cumparare sunt reale (inclusiv pretul), s-au platit toate impozitele si taxele aferente, s-au facut toate demersurile necesare privid transferul de proprietate.
In baza cerificatului de urbanism cumparatorul a angajat un arhitect, si-a facut un proiect iar cand sa depuna actele pentru autorizatia de construire nu a putut obtine avizul de la regia de apa datorita acelui apeduct. Trebuie sa mai mentionez ca pe teren exista un racord la reteaua de apa cu contract platit la zi si vechea canalizare de la casa demolata.