Asociatia de proprietari al carei membru sunt, a angajat, cu conventie civila, o persoana fizica neautorizata pentru executarea unor lucrari de renovare a spatiilor commune, o persoana fizica neautorizata. Va rog sa-mi spuneti ce acte trebuiesc facute,daca trebuiesc declarate ( inregistrate ) undeva si ce taxe sau impozite trebuiesc platite? Lucrarea a fost incheiata, plata a fost facuta din casa si nu s-a intocmit nici un act pana in acest moment,desi cheltuiala a fost inregistrata in registrul de casa fara documente justificative sau dispozitie de plata. Administratora a trecut in registru de casa,CV ( conventie civila), renovare ghena si suma platita. Ce riscam in cazul unui control?
Intocmiti un contract civil pentru lucrarea respectiva, treceti costuri materiale si manopera, sa semneze presedintele asociatiei.
Pe viitor, ca sa nu va mai complicati acum si cu asta, trebuie sa intocmiti si un stat de plata in care se prevede indemnizatia bruta, CASS-ul pentru prestator, impozitul retinut la sursa si acest impozit si CASS se declara in luna respectiva si in D. 112 pe care o depuneti la ANAF.
Platiti la ANAF impozitul si CASS-ul aferente venitului brut. Atentie! Impozitul se calculeaza la indemnizatia bruta, iar CASS-ul asemenea.
Multumesc pentru raspuns. Eu am citit ca trebuie sa retinem 16% din valoarea contractului pentru a platii impozitul executantului si ca trebuie sa-l atentionam pe acesta ca trebuie sa-si plateasca 5,5% CASS. Aveam nevoie de confirmare ca este valabil si pentru asociatii de proprietari ( nonprofit ). In realitate lucrarea a fost stabilita de presedinte si doi membri din comitet, dintre care unul este executantul. Nu s-a facut nici un contract pana acum, iar pretul manoperei, care a fost deja platit este de aproximativ, trei ori mai mare decat pretul pietei. In aceasta situatie inteleg ca va trebui sa platim tot noi inca 16% impozit. Va trebui sa platim noi si CASS? Eu sunt cenzor si nu am de gand sa aprob decontarea manoperei si am informat membrii asociatiei in scris, cerand presedintelui sa organizeze adunarea generala pentru a pune in discutie aceasta lucrare.
Domnu' cenzor,
Pentru a clarifica cele aratate mai sus, nu trebuie convocata AG a proprietarilor, trebuie sa urmati ceea ce spune legislatia.
@elga50 v-a sfatuit bine, dar si dvs. se pare ca stiati cum trebuie procedat.
Practic plecati de la suma neta, inapoi, spre a ajunge la suma bruta. Ca suma neta este de trei ori mai mare decat pretul pietei, este o alta discutie...
Facei un stat de plata (desigur in baza unui contract civil). Calculati impozitul la suma "baza de calcul", retineti suma, apoi o achitati impreuna cu celelalte contributii sociale si impozite - daca mai aveti asa ceva. Sigur ca suma retinuta dret impozit o adunati la celelalte sume (impozit) daca mai aveti si o inscrieti in D112.
In legatura cu contrib. la sanatate:
- se poate calcula, retine ai achitata de catre asociatie, dar in acest caz suma bruta trebuie sa fie mai mare cu 5,5%;
- nu se calculeaza nimic pe statul de plata, dar in contractul civil puneti remarca: - i s-a pus in vedere executantului ca contributia individuala la sanatate sa o declare si sa o achite personal" (se presupune ca omul mai efectueaza si alte lucrari de genul acesta. Desigur, nimeni nu mai face asemenea declaratii si nu mai achita nimic, dar asociatie este "acoperita" de remarca facuta mai sus...
Daca totusi, deschideti discutia in AG despre acest tip de lucrari, "bateti in cuie" si aceasta procedura, plecand desigur, inca de la cautarea executantului, intocmire contract civil, garantii, efectuarea platilor...
Va multumesc,
Am cerut convocarea adunarii generale pentru a discuta pretul lucrarii,care pentru mine si alti locatari este clar ca este exagerat. In plus nu s-a facut nici un document pana acum, dar s-au grabit sa achite si sa scada banii din casa fara nici o chitanta sau alt document. In calitate de cenzor nu pot sa fac mai mult in aceasta privinta. Incercam doar sa-mi clarific aspectele legale in privinta efectuarii acestei lucrari. In plus domnul presedinte mi-a spus ca el nu vrea sa lucreze cu firme. Din informatiile pe care le am pentru aceasta lucrare o firma ar fi solicitat jumatate din netul achitat si in plus ne-ar fi dat si acte legale, fara a mai plati noi alte impozite.
In ce priveste recomandarile cu privire la calculul impozitului le voi folosi pentru verificarea actelor cand le voi primi. La ultima verificare am scris in R.C. ca nu s-a prezentat nici un document justificativ pentru aceasta cheltuiala si am cerut sa se corecteze soldul. Evident, daca vor dori sa asculte ii voi indruma pe presedinte si pe administrator. De obicei ori se fac ca nu pricep ori...
Sunt de acord cu ce spuneti, insa, repet, nu este nevoie sa convocati acum AG.
AG a prop. oricum trebuie convocata in primul trimestru al anului si dvs, va cunoasteti rolul si ce informari tre' sa faceti.
Discutati, informati in scris - in raportul pe care tre'e sa-l intocmiti si prezentati in AG, nu semnati lista de plata in care este repartizata acea suma.
Grav este ca la lucrarea respectiva a participat si unul dintre membrii com. ex. - nu de alta, ca da, aceasta lucrare poate sa o execute si un membru al com. ex., dar in conditii legale si stiti la ce ma refer...
Ca dom' presedinte nu vrea sa lucreze cu firme, poate ca, chiar acesta este motivul - mai "pica" si lui ceva... Da, nu este corect.
Informati cu toate acestea AG, luati masuri. Nu vor sa respecte legea, mai bine ii lasati in pace, insa stiindu-le naravul, cand o sa mai vedeti asemenea repartizari pe LP, mai intai le contestati, cereti sa verificati documentele. Daca le gasiti facute in aceeasi maniera, informati primaria - birou as. prop. Bine ar fi ca sa fiti sprijiniti si de catre alti proprietari.
Cam asa "vad" eu rezolvarea acestor probleme.
Succes!