avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 918 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Contabilitate la asociatii de proprietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Contabilitate la asociatii de proprietari

Pot angaja in calitate de presedinte , pe baza de contract prestari servicii, un contabil autorizat ( PFA ) pentru evidenta contabila a asociatiei de proprietari? Mentionez ca administartorul, desi are certificare de la primarie nu se pricepe la evidenta contabila( intocmeste registrele si face incasari , pe langa alte atributiuni specific administrarii) iar cenzorul este expert contabil.
Cel mai recent răspuns: Adriantot , moderator 23:05, 25 Aprilie 2015
Buna ziua,
Se poate incheia un astfel de contract de prestari servicii.
Daca face registrele, incasarile si platile, de ce trebuie sa angajati pe altcineva, mai ales cu un cenzor expert contabil?
Ce credeti ca face in plus la o contabilitate in partida simpla un PFA?
Sunt doua variante:
1. Acel PFA este "nepotul" cuiva si trebuie sa ii dati de lucru!
2. Cineva va pacaleste ca este nevoie de om la contabilitate ca sa il angajati!
Cel mai bine ar fi sa va puneti dumneavoastra la punct cu Legea 230/2007, sa vedeti ce si cum se gestioneaza o asociatie, ca sa nu primiti "felicitari" de la proprietari ca le aruncati banii pe geam!
Eu sustin de mult timp ca presedintii trebuie sa faca cursuri, sa stie cu ce "se mananca" o asociatie!!!
Plec de la ceea ce ziceti dvs.:
Pot angaja in calitate de presedinte ...

Nu puteti.
Angajarea si tot ce tine de aceasta actiune se face in urma unor discutii pe care com. executiv le tine. Ei, daca hotarati ca va trebuie intr-adevar un contabil, firma sau ce-o mai fi, decideti acest lucru. Mai trebuie hotarat pe cine angajati - adica de ce pe X si nu pe Y... cred ca intelegeti ce vreau sa zic!
Nu uitati ca toate deciziile com. executiv vor fi afisate la avizierul asociatiei.
Daca totusi hotarati sa angajati un PFA, intocmiti contractul de prestari de servicii, pe care, din parte asociatiei, semnati DVS.! Deci daca semnati, nu inseamna ca dvs. angajati - priceput?

Pe de alta parte, ceea ce scrie mai sus @thran - sa stiti ca nu este chiar lipsit de sens - deci, atentie!
Dupa cum prevede art. 35 din L 230/2007, activitatea de administrare include activităţi de administrare tehnică, de contabilitate şi casierie. Dar nicaieri nu se spune ca un singur om este obligat sa faca toate acestea.
Ba mai mult, in art. 22 din HG 1588/2007 se precizeaza atributiunile separat pentru contabil, casier...
6)   Contabilul răspunde de organizarea şi conducerea contabilităţii, în condiţiile legii. La asociaţiile de proprietari care optează pentru conducerea contabilităţii în partidă simplă, administratorii de imobile pot cumula şi funcţia de contabil.
(7) Administratorul care îndeplineşte şi funcţia de contabil în partidă simplă are obligaţia să întocmească şi să completeze registrul jurnal, registrul inventar, registrul pentru evidenţa fondului de reparaţii, registrul pentru evidenţa fondului de rulment, registrul pentru evidenţa sumelor speciale, registrul pentru evidenţa fondului de penalizări, precum şi alte formulare specifice activităţii de contabilitate, prevăzute prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(8) In situaţia în care asociaţia de proprietari angajează un casier, acesta răspunde de efectuarea operaţiunilor de încasări şi plăţi în numerar, cu respectarea prevederilor Regulamentului operaţiunilor de casă. La asociaţiile de proprietari care optează pentru conducerea contabilităţii în partidă simplă, administratorii de imobile pot cumula şi funcţia de casier.

Va rog sa cititi ceea ce am subliniat.
Din prevederile subliniate se intelege ca administratorii "pot" in anumite conditii, adica numai daca tinem contabilitatea in partida simpla, sa cumuleze functiile, asadar e o exceptie pentru aceasta situatie dar nu e obligatoriu sa se cumuleze functiile iar regula este ca functiile sa fie separate si nu detinute de aceeasi persoana.

Cat despre economie, de banii cheltuiti, asta nu are mare legatura cu faptul ca o persoana cumuleaza trei functii ori sunt trei persoane pe cele trei functii, pentru ca pe total nunca si cheltuiala sunt aceleasi.
Daca angajez un administartor ce cumuleaza toate trei functiile cu 1500 lei cu program de casierie de 2 ore/zi, cu inca 2 ore administrare tehnica, inca 2 ore tinerea contabilitattii, liste de plata, banca, furnizori... pot la fel de bine sa angajez un casier cu 2 ore pe zi dandu-i 500 lei/luna si administratorul atestat cu toate celelalte dandu-i 1000 lei/luna sau casier cu 500 lei, contabil cu 300 lei si administrator atestat cu 700 lei.
Cu siguranta munca tuturor se va desfasura mai in siguranta, cu ajutorul uniuia fata de altul, cu depistarea mai rapida a unor greseli de inregistrare..., cu posibilitatea suplinirii temporarea a unuia care e la doctor, cu acordarea unui scurt concediu de odihna fara a afecta asociatia...

Cu un singur om care sa le faca pe toate, poate si pe presedinte sau cenzor cum aud ca se mai intampla in unele asociatii sunt premise de a gresi sau situatii de genul aviatiei albaneze care nu se putea ridica de "la sol" pentru ca pilotul avea crampe la burta.
Lucrul in echipa este de preferat celui individual.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Raport de munca intr-o asociatie de locatari Cornel  Vasile Cornel Vasile Problema care s-a pus in ultima vreme institutiile abilitate este daca [b]o asociatie de locatari [/b]poate incheia sau nu contracte individuale de munca ... (vezi toată discuția)
Cumul functii in asociatie de proprietari asociatiaproprietarilor5d asociatiaproprietarilor5d vrem sa desfiintam functia de administrator contabil si casier - detinuta pana in prezent de 1 singura persoana, Contabilitatea o vom incredinta unei firme ... (vezi toată discuția)
Salarii ivanvintilica ivanvintilica Cu respect va rugam sa ne spuna si noua , cam ce salariu trebuie sa ia administratorul si presedintele (orientativ), intr-o asociatie de proprietari cu 140 de ... (vezi toată discuția)