Autoritatile Locale au interdictie la aplicarea legilor din domeniul Asociatiilor de Proprietari ? Aceste legi pot fi interpretabile sau sunt foarte clare pentru a se aplica, mai ales ca n-avem cui sa ne adresam, noi proprietarii, decat autoritatii care ne gestioneaza Bugetul Local ?
Articolele 53, 54, 55 si 56 din Legea 230/2007 sunt obligatorii in ceea ce priveste Autoritatile Locale (C.L.M., Primarie, C.J.), mai ales daca mai multi proprietari de apartamente fac Petitii (reclamatii) in care acestia aduc dovezi ca s-au comis abuzuri sau ilegalitati evidente de catre conducerile succesive ale unei Asociatii de Proprietari ?
Spun asta pentru ca Primarii, atunci cand mergem in Audiente sau facem Petitii, ne raspund invariabil:
"noi, Autoritatile Locale nu avem dreptul legal de a controla o persoana juridica, in speta, Asociatiile de Proprietari, deci Petitia dvs. e fara obiect..." !
Sau
"nu avem fonduri materiale si umane sa controlam o Asociatie..." (?!), care, in situatia contestarii de catre un proprietar a unor facturi la Utilitati pe 3 luni, implica maxim o ora de verificare a legalitatii lor si costuri aproape nule ! E clar ca sunt alte interese daca nu se vrea un minim control la A.P. reclamate.
Atunci de ce mai exista aceste paragrafe de legi, doar sa fie ocolite sau interpretate in functie de interese ? Noua, cetatenilor simpli ni se impun legile aproape fortat, dar cand e vorba ca Autoritatile sa le aplice pentru a elucida niste plangeri ale cetatenilor votanti, aceste legi se interpreteaza si se forteaza petitionarii sa stea prin tribunale, in loc sa se faca un minim control, o minima investigatie pentru a constata daca sunt reale plangerile, bazate pe legislatia din domeniu, mai ales daca acea plangere se refera la o verificare a legalitatii unor facturi timp de 3-4 luni, abuziv si ilegal calculate de cei din Asociatii, dovedite clar de reclamanti. Ce mare efort financiar si uman e aici - asta e o scuza de gradinita sau e ceva mai dubios ? DETALII DESPRE ACEST CAZ, VEDETI AICI:
[ link extern ]
Rog pe cei care vor raspunde la postarea mea, sa spuna daca pe baza acestor legi eludate chiar de catre Primarii, se poate ataca Primaria sau C.L.M. in Contencios Administrativ, cu sanse mari de reusita, mai ales ca datorita acestei indolente a Primariilor, Asociatia respectiva da in judecata abuziv si ilegal (cu o motivare care induce in Eroare Organele Judiciare) tocmai pe proprietarii pagubiti, in loc sa ceara socoteala fostei conduceri care a calculat ilegal acele facturi, astfel putand fi acuzati si de complicitate si de favorizare a incalcarii legilor dupa 30 de luni de la numeroasele contestatii la care ... nu s-a raspuns deloc de catre cei din Asociatie ?!
Ce spune art. 55 din Legea 230/2007, care e destul de explicit, analizand cuvant cu cuvant textul:
Consiliile Locale, cu sprijinul aparatului propriu al consiliilor judeţene, exercită controlul asupra activităţii financiar-contabile din cadrul asociaţiilor de proprietari, din oficiu ori la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociaţiei de proprietari.
Detalii:
[ link extern ]
Destul de explicite in clarificarea aspectelor relatate mai sus, sunt si articolele 52, 53, 54 si mai ales 56 (referitoare la sanctiuni sau amenzi) din Legea 230/2007, pe care le voi afisa mai jos.
Sa stim un lucru:
mai e nevoie de legislatie atunci cand judecam ceva anume, sau o incalcam toti, interpretand cum dorim legile ? Legiuitorul n-a dat aceste legi doar sa fie de decor, la alegerea Autoritatilor Locale, altfel se scria clar acolo: "ACESTE ARTICOLE DE LEGI SE APLICA DOAR DACA SE DORESTE, LA ALEGERE !"
Capitolul VII - Raportul dintre administratia publica locala si centrala si asociatiile de proprietari
Art. 52
(1) Consiliile Locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti sprijina activitatea asociatiilor de proprietari pentru realizarea scopurilor si sarcinilor ce le revin, in conformitate cu prevederile legale in vigoare.
(2) Consiliile locale organizeaza in cadrul aparatului propriu un compartiment specializat in sprijinirea si indrumarea asociatiilor de proprietari.
Art. 53
(1) Compartimentele specializate infiintate in cadrul autoritatii publice locale indruma si sprijina proprietarii pentru a se constitui in asociatii de proprietari.
(2) Consiliile Locale ale municipiilor, oraselor, comunelor si ale sectoarelor municipiului Bucuresti indruma si sprijina asociatiile de proprietari pentru indeplinirea obligatiilor locale ce le revin asupra proprietatii comune.
Art. 54
(1) Persoanele fizice care au calitatea de administrator de imobile sunt atestate de catre Primar, la propunerea compartimentelor specializate din cadrul autoritatii administratiei publice locale, in baza unei hotarari a Consiliului Local.
(2) Atestatul are drept scop certificarea calitatilor profesionale ale persoanelor care doresc sa practice activitatea de administrare a imobilelor la asociatiile de proprietari.
Art. 55
Consiliile Locale, cu sprijinul aparatului propriu al consiliilor judetene, respectiv al Consiliului General al Municipiului Bucuresti, exercita controlul asupra activitatii financiar-contabile din cadrul asociatiilor de proprietari, din oficiu sau la solicitarea unuia sau mai multor membri ai asociatiei de proprietari.
Capitolul VIII - Sanctiuni
Art. 56
(1) Constituie contraventii urmatoarele fapte:
a) neluarea de catre proprietari, de catre asociatia de proprietari sau de catre comitetul executiv al asociatiei de proprietari a tuturor masurilor necesare pentru repararea si mentinerea in stare de siguranta a cladirii si a instalatiilor comune aferente (ascensor, hidrofor, instalatii de alimentare cu apa, de canalizare, de incalzire centrala, de preparare si distribuire a apei calde, instalatii electrice si de gaze, centrale termice, crematorii, instalatii de colectare a deseurilor, instalatii de antena colectiva, telefonie etc.) pe toata durata existentei acestora; b) neindeplinirea atributiilor de catre presedinte, membrii comitetului executiv, cenzori, administrator de imobil;
c) neexecutarea de catre proprietar a lucrarilor de intretinere, reparatii sau de inlocuire a elementelor de constructii si instalatii aflate in proprietatea sa individuala, daca aceasta este de natura sa aduca prejudicii celorlalti proprietari;
d) schimbarea de catre proprietar a destinatiei locuintei fara autorizatiile si aprobarile legale;
e) modificarea aspectului proprietatii comune, precum si a elementelor constructive ale cladirii fara aprobarile si autorizatiile legale;
f) neaplicarea sau nerespectarea prevederilor prezentei legi de catre functionarii publici si personalul angajat al autoritatilor publice locale si centrale, inclusiv personalul regiilor sau al societatilor furnizoare de servicii publice de utilitati, daca fapta nu a fost comisa in astfel de imprejurari incat sa constituie infractiune.
(2) Contraventiile prevazute la alin.(1) se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) faptele de la lit.a), b) si c) se sanctioneaza cu amenda de la 500 lei la 3.000 lei;
b) fapta de la lit.d), cu amenda de la 200 lei la 1.000 lei;
c) faptele de la lit.e) si f) cu amenda de la 2.500 lei la 5.000 lei.
(3) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la alin.(1) lit.a)-e) se aplica persoanelor fizice constatate vinovate, iar cea prevazuta la alin.(1) lit.f) functionarilor publici sau personalului angajat al autoritatilor publice, inclusiv personalului regiilor sau societatilor furnizoare de servicii de utilitati publice.
(4) Constatarea contraventiilor prevazute de prezenta lege, facuta la sesizarea oricarei persoane interesate, precum si aplicarea sanctiunilor corespunzatoare se fac de catre persoanele imputernicite de Inspectoratul de Stat in Constructii si de Ministerul Administratiei si Internelor, de primari sau de imputernicitii acestora.
Art. 57
Prevederile art.56 referitoare la contraventii se completeaza cu dispozitiile Ordonantei Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.180/2002, cu modificarile si completarile ulterioare.