Va rog sa îmi transmiteți care este procedura care trebuie urmata de un angajat care intra în concediu medical eliberat de medicul de familie. Am următoarele întrebări:
1) Înțeleg ca trebuie sa transmit medicului o adeverință cu plata contribuției la sănătate in ultimele 12 luni. Este foarte posibil ca eliberarea acestei adeverințe sa dureze și 3-4 zile de la momentul cererii. Daca eu in aceasta perioada nu ma prezint la serviciu din motive de boala și nu pot prezenta nici concediul medical, nu risc sa am absente nemotivate?
2) Pe ce cai se poate face anunțarea faptului ca sunt in concediu de boala, pentru a se considera valid pana la transmiterea efectiva a hârtiei fizice? Este valabil anunțul pe e-mail?
3) Pe ce cai se poate face cererea adeverinței de contribuție la sanatate necesara eliberării concediului? Este valabila o adeverință primita în format electronic? Medicul are nevoie de ea fizic?
4) Care este termenul în care trebuie transmis concediul medical la societate?
1. Medicul are nevoie de adeverinta ca sunteti asigurat, adica ati platit contributia la sanatate cel putin 22 zile lucratoare in ultimele 12 luni. De asemenea, are nevoie de numarul de zile de concediu medical de care ati beneficiat in ultimele 12 luni anterioare concediului medical.
Aceasta adeverinta se elibereaza destul de usor la angajator, care, de obicei, tine la indemana evidenta concediilor medicale si a asiguratilor, tocmai pentru astfel de solicitari. Depinde foarte mult si de intelegerea angajatorului.
Dar daca nu obtineti certificatul medical in timp util, da, puteti risca sa aveti absente nemotivate.
2. Din Normele de aplicare a OUG nr.158/2005:
ART. 81
(1) Asiguraţii au obligaţia de a înştiinţa plãtitorii de indemnizaţii de asigurãri sociale de sãnãtate privind apariţia stãrii de incapacitate temporarã de muncã şi privind datele de identificare, respectiv numele medicului prescriptor şi unitatea în care funcţioneazã acesta, în termen de 24 ore de la data acordãrii concediului medical. În situaţia în care apariţia stãrii de incapacitate temporarã de muncã a intervenit în zilele declarate nelucrãtoare, asiguraţii au obligaţia de a înştiinţa plãtitorii de indemnizaţii de asigurãri sociale de sãnãtate în prima zi lucrãtoare.
Nu se prevede modul de anuntare, dar ar putea fi valabil si un email. Verificati daca acest aspect nu este reglementat in regulamentul intern sau in vreo procedura a firmei.
3. Medicul are nevoie de o copie de adeverinta de asigurat (scanare, fax, copie xerox). Solicitarea adeverintei la angajator depinde de pretentiile sale. Se poate depune o cerere scrisa pentru eliberarea adeverintei sau ajunge un telefon la financiar/resurse umane.
Nu sunt reguli stabilite prin lege.
4. Din OUG nr.158/2005:
ART. 36
(1) Calculul şi plata indemnizaţiilor prevăzute de prezenta ordonanţă de urgenţă se fac pe baza certificatului de concediu medical eliberat în condiţiile legii, care constituie document justificativ pentru plată. (2) Certificatul de concediu medical se prezintă plătitorului până cel mai târziu la data de 5 a lunii următoare celei pentru care a fost acordat concediul.
E bine insa sa trimiteti la angajator cat mai repede certificatul medical vizat de medicul de familie sau cel putin o copie. Va scuteste de reprosuri ulterioare, daca angajatorul dvs. este rigid la aceste lucruri.
Absente
comancorinaadelina
Buna ziua,
Am un salariat care nu a mai venit la munca de mai bine de 1 saptamana, l-am pus absent nemotivat, am inceput cercetarea disciplinara si nu s-a ... (vezi toată discuția)