Persoanele juridice vor fi declarate inactive dacă nu au depus nicio declaraţie la două termene de declarare consecutive. Procedura privind declararea contribuabililor inactivi a fost aprobata prin Ordinul ANAF nr. 819/2008, publicat in Monitorul Oficial Partea I nr. 404 din 29 mai 2008.
Conform Procedurii, persoanele juridice sau orice alte entităţi fără personalitate juridică vor fi declarate inactive dacă îndeplinesc, cumulativ, următoarele condiţii: nu au depus nici o declaraţie la două termene de declarare consecutive; nu li s-a aprobat, la cerere, de către organul fiscal competent o măsură privind îndeplinirea obligaţiilor fiscale declarative (regim derogatoriu). Declaraţiile vizate de acest ordin sunt: formularul 100 "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetul de stat"; formularul 102 "Declaraţie privind obligaţiile de plată la bugetele asigurărilor sociale şi fondurilor speciale"; formularul 103 "Declaraţie privind accizele"; formularul 300 "Decont de taxă pe valoarea adăugată"; formularul 301 "Decont special de taxă pe valoarea adăugată"; formularul 390 VIES "Declaraţie recapitulativă privind livrările/achiziţiile intracomunitare de bunuri"; formularul 394 "Declaraţie informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul naţional".
Declararea contribuabililor inactivi se face cu data publicării în Monitorul Oficial al României, Partea I, a Ordinului preşedintelui Autorităţii Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru aprobarea Listei contribuabililor declaraţi inactivi. De la aceeaşi dată, înregistrarea în scopuri de TVA a persoanelor impozabile cuprinse în listă se va anula. Firmele pentru care ANAF a anulat din oficiu înregistrarea în scopuri de TVA pot solicita reînregistrarea numai dacă încetează situaţia care a condus la scoaterea din evidenţă. Atât declararea ca firmă inactivă, cât şi eliminarea din rândul plătitorilor de TVA au consecinţe importante pentru firmele partenere, pentru că, în primul rând, Codul fiscal dă dreptul ANAF să nu ia în considerare o tranzacţie făcută de o firmă declarată inactivă. Astfel, o inspecţie fiscală poate să considere cheltuială nedeductibilă achiziţia unui bun sau a unui serviciu de la o firmă inactivă, deşi suma respectiva este consemnată în factura aferentă. De asemenea, suma TVA înscrisă într-o factură emisă de o firma declarată inactivă nu este deductibilă. Ordinul ANAF nr. 819/2008 mai prevede ca sediile secundare înregistrate fiscal ale contribuabililor declaraţi inactivi sunt considerate inactive pe perioada în care contribuabilii care le-au înfiinţat rămân inactivi. Reactivarea contribuabililor va fi posibilă dacă aceştia şi-au îndeplinit obligaţiile declarative sau dacă li s-a aprobat, le cerere, trecerea în regimul derogatoriu de declarare.
[ link extern ] /