avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1127 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Functionarea unei asociatii de propietari
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Functionarea unei asociatii de propietari

1) Poate functiona o asociatie de propietari (104 locatari) fara administrator??Presedintele se declara a fi si administrator fara a avea atestat pentru aceasta functie. Daca raspunsul este negativ, rog specificati conform carei legi..
Obs: Undeva pe un forum am gasit ca presedintele poate fi si administrator intr-o asociatie cu max. 10 propietari. Nu am gasit referinta pentru aceasta afirmatie.
2)Un comerciant de la parter si mezanin dintr-un bloc care ocupa un procent insemnat din cota parte indiviza poate fi pus sa plateasca ceva din capitolul cheltuieli in raport cu aceasta cota, si daca da, ce cheltuieli si conform carei legi(articol din lege )

Multumesc. O zi buna ...
Cel mai recent răspuns: Dr.Virgil Dan Amza , Evaluator 21:56, 31 Ianuarie 2016
Dv ,in ce calitate intrebati,deoarece,intrebarile dv isi gasesc raspunsul in legislatia care guverneaza infiintarea,organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari ?
1-Conform dispozitii in vigoare asociatia de proprietari detine componenta/parte decizionala=presedinte+comitet executiv si componenta executionala =administrator,cenzor,etc
Conform dispozitii in vigoare presedintele de asociatie in calitate de facor decizional nu poate desfasura si exercita concomitent si responsabilitatea de administrator de imobil care este factor executional=este caz de incompatibilitate evidenta
2-Daca spatiile in discutie beneficiaza de utilitati ce apartin imobilului de locuit in comun,este temeinic si legal ca detinatorii spatiilor sa achite c/v parti comune
Studiati HG nr 1588/2007 repartizare costuri pe cota parte indiviza
@BIRLEAZA NICOLAE
1. Membrii comitetul executiv al asociatiei de proprietari pot prelua atributiunile administratorului indiferent din ce motive asociatia ramane fara administrator. Aceste prevederi le gasiti in Legea 230/2007 si HG 1588/2007. Presedintele asociatiei este membru in comitet si poate prelua atributiunile administartorului.
Ce fel de asociatie aveti? Cati membri sunteti si ce s-a intamplat cu administratorul?
2. Proprietarii tuturor apartamentelor si tuturor spatiilor cu alta destinatie (magazine, restaurante, ateliere, birouri...) aflate oriunde in bloc (parter, mezanin subsol, etaj, mansarda...) au drepturile si obligatiile prevazute in Legea 230/2007 si HG 1588/2007. In baza acestora asociatia de proprieatri le repartizeza (si eventual le factureaza) cheltuieli legate de cota parte indiviza, cheltuieli pe consumatori s.a.m.d.
Iata cateva exemple de cheltuieli care cu siguranta se repartizeaza si proprietarilor spatiilor cu alta destinatie decat aceea de locuinta: salariile si indemnizatiile celor platiti in asociatie, repartia subsolului, reparatia terasei, fond de rulment, curatenia in jurul blocului, reparatii instalatii comune....

BIRLEAZA NICOLAE a scris:

Poate functiona o asociatie de proprietari (104 locatari) fara administrator ? Presedintele se declara a fi si administrator fara a avea atestat pentru aceasta functie. Daca raspunsul este negativ, rog specificati conform carei legi.
Obs: Undeva pe un forum am gasit ca presedintele poate fi si administrator intr-o asociatie cu max.10 proprietari. Nu am gasit referinta pentru aceasta afirmatie.

Nu are voie să fie Preşedintele şi Administrator (adică şi şef şi angajat !). Fiecare are "meseria" lui, şi în situaţia dată acel Preşedinte e în Conflict de Interese.
În general, administratorul este perceput de majoritatea locatarilor ca şeful asociaţiei, omul bun la toate şi răspunzător de „relele din bloc”. Puţini ştiu însă că preşedintele este răspunzător juridic pentru activitatea asociaţiei, iar administratorul, doar un simplu angajat.
În aceste condiţii, legea impune în organigrama asociaţiei atât funcţia de preşedinte, cât şi cea de administrator. Cât priveşte realizarea de economii, preocuparea există şi urmăreşte toate palierele de cheltuieli, însă şi aici trebuie să se respecte legislaţia.
Funcţia de administrator poate fi îndeplinită de preşedinte sau invers, numai dacă asociaţia are un număr de maxim 10 proprietari !!!
Având în vedere că, în ultimul timp, există multe asociaţii de tronson sau de scară desprinse din asociaţiile-mamă tocmai din cauza conflictelor privind gestionarea cheltuielilor, la cele care au rămas doar cu zece proprietari, este posibil acest cumul. Mai mult decât atât, administratorul poate cumula şi funcţia de contabil al asociaţiei dacă are pregătire de specialitate.
Pentru a se angaja ca administrator, pe lângă cazierul judiciar impecabil, persoana respectivă trebuie să fie atestată de către o comisie de specialişti în domeniul financiar-contabil şi al legislaţiei muncii, constituită la nivelul Consiliului Local Municipal. Tocmai de aceea, înainte de a susţine examenul de atestare, ei urmează nişte cursuri speciale.
Dar n-aţi spus dacă acela ia salariu şi pentru funcţia de Administrator, pentru că aşa aţi putea să-i faceţi o plângere penală pentru Abuz în Serviciu, conform Art.297 N.C.P., pentru Conflict de Interese (Art.301 N.C.P.) sau chiar pentru Înşelăciune, conform Art.244, alin. 1 şi 2 din N.C.P. ! Articolele 297 şi 301 se aplică şi "şefilor" de Asociaţii de Proprietari, conform Art.308. "Infracţiuni de corupţie şi de serviciu comise de alte persoane" din Noul Cod Penal, deoarece Preşedinţii şi Administratorii sunt consideraţi Funcţionari simpli, nu Funcţionari Publici, aplicându-li-se şi acestora Dispoziţiile art. 289-292, 295, 297-301 şi 304 privitoare la Funcţionarii Publici. HOŢII TREBUIE SĂ DISPARĂ DIN ASOCIAŢII !
Apropo, exact acelaşi caz am avut noi până-n 2013, dar acel Preşedinte "multifuncţional", care nu făcuse Adiunări Generale timp de 4 ani, are minim două dosare penale, unul la sugestia noastră pentru Abuz în Serviciu (Art.297 N.C.P), dar şi pentru Uzurpare de Funcţie (Art.300 N.C.P.) pentru că din 2010 el n-a fost nici numit, nici ales conform legilor din domeniu !
Nu-l lăsaţi să facă ce vrea ... în curând el se va substitui şi Contabilei sau Cenzorei !
Deja prea mulţi "şefi" de Asociaţii îşi bat joc de proprietari şi de legi, doar pentru bunăstarea lor !
Ultima modificare: Duminică, 31 Ianuarie 2016
zxc1, utilizator
Intrebarea este simpla si raspunsul trevuie sa fie la fel: DA.

Conducerea unei asociatii de proprietari o exercita, in fapt, comitetul executiv: deci acesta poate si administra.
Acest comitet delega aceasta atributiune unui administrator, fie firma, fie salariat propriu.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Plata utilitati - lift adivasiu adivasiu cum se calculeaza contributia proprietarilor la plata facturii lunare de intretinere a liftului? conform legii 270/2007.......nu prea reiese clar...... in ... (vezi toată discuția)
Cheltuieli ascensor vivica vivica Buna ziua.Locuiesc la etajul unu al unui imobil cu sapte nivele dotat cu ascensor vechi ce se strica mereu, necesitand reparatii ,deci costuri mari de ... (vezi toată discuția)
Penalizare curatenie bloc DANIELAmull DANIELAmull Revin cu alte 2 intrebari, sper ca ultimile: la asoc mea s-a pus o taxa pe neprezentarea la curatenia din jurul blocului de 30 lei/ familie. De fiecare data ... (vezi toată discuția)