avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 372 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Societăţi comerciale revin - revendicare
Discuție deschisă în Societăţi comerciale

revin - revendicare

Nu as vrea sa va plictisesc, dar revin cu o situatie in care efectiv nu stiu cum sa procedez !
Ce cale de actiune in instanta de judecata trebuie aleasa pentru o S.C., tip SRL cu capital privat - statiune balneo-climaterica, in vederea revendicarii suprafetei de teren pe care isi afla sediul cu anexe, proprietatea acesteia .
Terenul a fost atribuit fostei U.G.S.R. printr-un H.C.M. din 1974, din administrarea comunei, fiind proprietate de stat, fiind transmis pe durata nedeterminata si in folosinta gratuita. In prezent S.C. plateste Primariei toate taxele si impozitele pe teren.
Prin HG nr. 834/1991 - S.C. nu a putut revendica terenul intrucat a fost si este cu capital privat, deci nu este subordonata nici-unui minister la nivel central ?
Terenul in cauza poate face obiectul Anexei pct. 5 din Legea nr. 213/1998 ?
Va multumesc !
Cel mai recent răspuns: Georgeta Istrate , Avocat 22:39, 9 August 2009
ACESTA ESTE UN ARTICOL PUBLICAT PE STE-UL AVOCAT NET si apartine Domnului AvocatTudoriu Dan Felix - imi prezint scuze pentru ca nu stiu sa va trimit link-ul. Cred ca va raspunde la intrebari.
Probleme juridice legate de obtinerea certificatului de atestare a dreptului de proprietate
31 Octombrie 2007
Autor: Av Tudoriu Dan Felix

" Certificatul de atestare a dreptului de proprietate reprezinta titlul de proprietate asupra terenurilor pentru societatile comerciale infiintate prin transformarea fostelor intreprinderi socialiste."

Print YM Articol interesant (2)



Desi se presupune ca eliberarea acestor certificate reprezinta o problema care trebuia sa fie rezolvata inca din perioada anilor 90, imediat dupa constituirea acestor societati comerciale, obtinerea certificatului de atestare a dreptului de proprietate ramane o problema actuala pentru destule societati comerciale. Din nefericire modificarile legislative intervenite fac din ce in ce mai dificila atingerea acestui obiectiv.

O prima problema este cea legata de subiectii la care se refera procedura de eliberare a certificatelor de atestare a dreptului de propriretate.

Prin legea nr.15/1990 s-a instituit cadrul legal prin care fostele unitati economice de stat se transformau in societati comerciale prin preluarea activului si pasivului acelor unitati economice.
In aplicarea respectivei legi, pentru cazul specific al terenurilor, s-a emis HG 834/1991.

Reamintim dispozitia Art. 1 din HG 834/1991

"Terenurile aflate in patrimoniul societatilor comerciale cu capital de stat la data infiintarii acestora, necesare desfasurarii activitatii conform obiectului lor de activitate, se determina, pentru societatile comerciale infiintate prin hotarire a Guvernului, de catre organele care, potrivit legii, indeplinesc atributiile ministerului de resort, iar pentru societatile comerciale infiintate prin decizia organului administratiei locale de stat, de catre autoritatea publica judeteana."


Conform art.8 din respectiva hotarare de guvern pana la data eliberarii certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenurilor , societatile comerciale beneficiaza de un drept de folosinta pentru care achita o taxa

Pe de alta parte, in momentul de fata HG 834/1991 se aplica nu numai sociatatilor comerciale cu capital de stat ci tuturor societatilor comerciale. Atfel, prin OUG 88/1997 aprobata de Legea nr44/1998 si modificaaa prin Legea 99/1999 art.322 alin.3 prevedea posibilitatea ca certificatele de atestare a drepturilor de proprietate asupra terenurilor sa fie emise si ulterior privatizarii societatilor comerciale. Prin Normele de aplicare ale OUG 88/1997 aprobate prin HG 450/1999 art.51 se prevede in mod expres ca certificatele de atestare a dreptului de proprietate se elibereaza conform HG 834/1991 pentru toate societatile comerciale indiferent de structura capitalului social.
Dispozitia a fost reluata in Legea nr.137/2002 privind unele masuri pentru accelerarea privatizarii , art.12 alin.1 care arata ca procedura de eliberare a certificatelor de atestare a dreptului de proprietate asupra terenului se adreseaza tututror societatilor comerciale indiferent de structura capitalului social.


O alta dificultate este aceea ca, atunci cand totusi se accepta ca societatile comerciale inclusiv cu capital privat, pot sa solicte eliberarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate, totusi, procedura este ingreunata prin faptul ca se solicita ca documentatia intocmita in scopul determinarii intinderii dreptului de proprietate, mai precis a actului denumit proces verbal de vecinatati, sa fie semnata de toti vecinii lotului de teren. Cum in mod inevitabil loturile de teren se invecineaza cu domeniul public (cai de acces), institutiile din cadrul Primariilor, ca administratori ai domeniului public, manifesta reticenta in a semna astfel de documente.

Documentatia in cauza se intocmeste de catre un expert in lucrari de cadastru in conformitate cu Criteriile nr. 2665/28.02.1992 cu modificarile ulterioare. Problema necesitatii semnarii documnetatiei de catre toti vecinii lotului de teren pentru care se doreste eliberarea certificatului de atestare a dreptului de proprietate se lamureste din punctului 9 , liniuta a II-a din Anexa nr.1 a Criteriilor nr.2665/28.02.1992. Din lectura atenta a cestuia reiese ca aceste procese verbale de vecinatati nu trebuie semnate de catre vecinii terenului in cauza. Vecinii trebuie sa fie invitati la intocmirea acestui proces verbal, care este insa un act intocmit de catre expertul topograf (lucrarea se regaseste la capitolul "Masuratori topografice") si doar acesta este semnatarul sau. Astfel, invitarea vecinilor la momentul intocmirii actului este suficienta pentru a garanta legalitatea lui.

De altfel ar fi o total ilogic ca eliberarea titlului de proprietate sa depinda de bunavointa unor terti, in cauza, vecinii lotului de teren. Daca acestia sunt nemultumiti, iar la intocmirea procesului verbal de vecinatati nu s-a tinut seama de observatiile lor, ei pot ataca in justitie titlul de propritate astfel eliberat, urmand ca justitia sa verifice existenta unei eventuale uzurpari a unui drept prin emiterea certificatului de atestare a dreptului de proprietate. Certificatul de atestare a dreptului de proprietate, fiind emis de o autoritate publica, poate fi cenzurat prin caile de atac puse la dispozitie de contenciosul administrative, cu avantajul ca , pe cale de exceptie, dreptul de a contesta un astfel de act este practic imprescriptibil.

________________________________________________


Tudoriu Dan Felix este avocat pledant in cadrul Baroului Bucuresti, practician in domeniul dreptului afacerilor, specializat in abordarea problemelor de proprietate imobiliara si drept al societatilor comerciale.
email : danfelixt [at] yahoo.com

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Trecere din folosinta in proprietate Vigilante Vigilante Buna ziua, In urma cu doi ani am obtinut pe calea unei solutionari de litigiu cu o fost cooperativa de stat, dreptul de proprietate asupra unui imobil si ... (vezi toată discuția)
Vanzare teren din patrimoniul sc Monica H. Monica H. speta mea este cam asa> o S.C. 55 S.A. cu actionar unic statul roman prin AVAS are in patrimoniu un teren. Societatea Y a formulat o cerere prin care o ... (vezi toată discuția)
Nulitate titlu proprietate legea 169/1997 art. iii alin. 1 lmocanu lmocanu Descriu speta pe scurt. Societatea privata X obtine un certificat de atestare al dreptului de proprietate asupra unei suprafete de teren in anul ... (vezi toată discuția)