Solicit ajutorul vostru intr-o problematica discutata mai putin sau chiar deloc. Sunt propietarul unui apartament din sectorul 5 al Capitalei, intr-un bloc stradal compact alcatuit de fapt din 3 blocuri. Unul dintre cele 3 blocuri este separat cu asociatia de propietari de multi ani, iar celelalte doua blocuri sunt constituite intr-o singura asociatie de propietari (la care sunt membru si eu si care in urma cu un an era de locatari). Din nenumarate motive, incepand cu facturi umflate mascate de penalitati si pana la nepasarea cu accente de nesimtire a administratorului si a presedintelui "afacerist", cumulate cu datoriile mari ale primului bloc (detin 80% din datoria totala a asociatiei catre furnizori) ne-am mobilizat un nucleu de cateva persoane din cel de-al doilea bloc cu intenta de a ne separa de cei de la primul bloc infiintand o alta asociatie doar pentru blocul nostru.
Am discutat cu locatarii si din discutii am avea acceptul majoritatii dar ne lipseste avizul furnizorilor. Doi dintre vecini (care urmeaza fi propusi pentru functiile de administrator si presedinte) au fost la APANOVA si cei de acolo le-au spus ca daca presedintele nu este de acord si daca noi cei care vrem sa ne separam nu avem datoriile achitate integral la zi, nu se poate. Si daca tot ne-am dusp-acolo ne-a solicitat sa trecem noi si pe la presedinte sa-i spunem ca nu i-a dus actele de infiintare a asociatiei de propietari ... Stupefactie totala! Si uite-asa ne-a linistit. Preciez ca exista apometre si contoare separate la toate utilitatile pentru cele doua blocuri. Intrebarile mele:
1. Cum reusim sa combatem legal apatia si reaua intentie a furnizorilor in aceste demersuri?
2. In cazul adunarii pentru constituirea noii asociatii daca nu reusim sa strangem prezenta de 50% + 1 (imposibil daca nu tai utilitatile vreo saptamana) exista cadru legal ca dupa 3 incercari sa facem cu oamenii prezenti si sa umblam cu tabelele pe la ceilalti propietari care nu reusesc sa ajunga la sedinte? Nu ar putea fi aceasta situatie o portita pentru ceilalti care nu vor acesta separare sa depuna contesttie la demersul nostru in cele 5 zile dupa ce depunem actele?
3. Presupunand ca trecem peste primele 2 obstacole, si contractam un audit pentru stabilirea situatiei financiar-contabile si pentru separarea activelor intre cele doua asociatii, as avea urmatoarele nelamuriri:
a) La constatarea lipsei de bani in gestiune, cum trebuie procedat mai departe pentru recuperarea prejudiciului?
b) Care este perioada pe care ar fi utila auditul, facand un raport intre costuri si posibilitatea recuperarii prejudiciului?
c) De asemnea daca se constata ca persoanele X si Y se fac vinovate de lipsa din gestiune, pot fi trase la raspundere? Cum se face recuperarea prejudiciului, li se pune oprire pe venituri timp de zeci de ani sau se scot la mezat bunurile lor imobile?
d) Datornicilor li se mai percep penalizarile impuse de vechea asociatie?
e) Daca exista un dosar depus la primarie pentru reabilitare termica, dupa infiintare noii asociatii trebuie sa depunem un alt dosar si ajungem in coada listei de asteptare?(nu ca as fi oricum prea optimist, dar asa ii mint ei pe cei indecisi sa nu fie de acord cu separarea)
Multe din problemele si nemultumirile dumneavoastra, se pot rezolva fara infiintarea unei noi asociatii de proprietari prin separarea din cea veche, ci doar prin alegerea altul presedinte, a unei comisii de cenzori si angajarea unui administrator care stie ce sa faca.
Ce o sa faceti daca dupa desprindere o sa aveti air restantieri, iar un presedinte si administrator ce o sa va nemultumeasca? Va impartiti iarasi in mici, mici asociatii!?
Furnizorii au dreptate: ei va dau acordul de a va despriunde daca achitati debitele; nu e rea vointa dat prin infiintarea altei asociatii, furnizorilor le va fi si mai greu sa-si recupereze sumele cuvenite.
Audit puteti sa faceti oricand, dar asta sa o hotarati in adunarea generala pentru ca asa o sa puteti suporta cu totii cheltuiala. Cel mai usor este abia dupa alegerea unui alt presedinte, care fiind nou ar putea solicita o verificare a gestiunii asociatiei pe ultimii ani tocmai pentru a vedea clar cum stati. Se poate apela la CECCAR, unde sunt experti contabili si contabili autorizati sa faca asemenea verificari.
In functie de rezultat o sa aveti o baza de pornire, o sa judecati atunci daca este cineva vinovat sau nu, daca o sa trageti la raspundere pe cineva...
.... iar expertul va poate face, in urma auditului si la cererea dv. expresa, o impartire a activelor si pasivelor celor doua blocuri, astfel incat la despartire sa aveti situatia clara cu ce zestre buna sau rea plecati din aceasta combinatie.
Dar, asa cum v-a spus si @adriantot, la furnizori trebuie sa aveti platile la zi, daca vreti acordul lor.
Va multumesc pentru amabilitatea de a raspunde dar cred ca nu ati facut efortul de a citi tot. Intr-adevar una dintre cele mai elegante solutii era sa convocam o adunare generala(nu s-a facut niciuna in 5 ani de cand stau aici) si sa propunem schimbarea administratiei. Dar asa cum am mentionat administratia proasta nu e singura problema ci si datoriile imense ale celuilalt bloc pentru care suntem la un pas sa ne taie utilitatile. Daca mai adaugam si nepasarea locatarilor si boicotul organzat al administratiei impotriva unei astfel de sedinte, era reteta perfecta pentru esec.
Cat despre refuzul furnizorilor, pe langa faptul ca noi am avea mult mai putine datorii si am putea usor redresa situatia in cateva luni, nu vad cu ce argumente legale ne refuza dreptul la libera asociere, cum spune Constitutia. Dar e mai profitabil pentru unii interpusi sa percepi penalizari lunar la care sa se adauge periodic si cate o debransare si o rebransare (nejustificat de mari in comparatie cu ce presupun aceaste operatiuni).
In opinia mea Asociatile de propietari sunt in mare parte inutile, dar sunt tinute in schema de o lege facuta la cheremul furnizorilor care capuseaza constant consumatorul prin intermediul acestora. Sunt un fel de paravan de practici la limita legalitatii si a bunului simt, dar asta este alta discutie si probabil cand voi avea mai mult timp voi deschide si un topic pentru a dezbate si aceasta problema.
Revenind succint la subiect va rog sa-mi raspundeti la ce v-am intrebat..
a) Daca exista vreo cale legala sa-i fortez sa respecte legea
b) Daca aveti cunostinta de un model de cerere pentru obtinerea acestui aviz
In legea nu scrie nicaieri de plata datoriilor la zi.. iar daca sa presupunem prin absurd ca asta ar fi conditia ar insemna ca nu se mai separa nimeni din asociatii, pentru ca nimeni nu doreste acest lucru din cauza ca merg toate bine.. de la datorii pleaca totul in 90% din cazuri.
Din cate spuneti, dorinta dv. de a va separa de blocul vecin este ca datoriile lor, cu precadere, ar putea sa va lase si pe dv. fara utilitati, adica fara apa rece de fapt.
Asta inseamna ca nu aveti contor de bransament numai pentru blocul dv. Asa-i?
Ba da, avem contor separat, dar se factureaza la comun pentru toata asociatia. In plus administratora prin geniul ei nemarginit foloseste fondurile si plateste prin rotatie (mai are o asociatie in administrare).. asa incat se prea poate sa ne ia gazul pentru o datorie la apa.. in fine la ce registre incurcate are totul e posibil..
In orice caz avizul furnizorilor este pentru a confirma posibilitatea taxarii separat a consumului.