1. Normele de aplicare a Legii nr. 142/1998 privind acordarea tichetelor de masa:
Art. 6
Sumele reprezentand costul imprimatelor in cazul tichetelor de masa pe suport hartie, respectiv costul emiterii tichetelor de masa pe suport electronic, precum si costul suportului electronic sau al inlocuirii acestuia, contractate cu unitatea emitenta si primite de catre angajator, se suporta de catre angajatori din cheltuielile proprii.
Asadar, c/v tichetelor de masa este suportata de catre angajator si nu de catre salariat.
2. Tichetele de masa se includ in venitul baza de calcul al impozitului pe venit.
Tichetele de masa acordate potrivit legii nu se includ in baza de calcul al contributiilor sociale.
3. Pentru munca in zilele de sarbatoare legala in care nu se lucreaza,salariatii beneficiaza de:
- compensarea cu timp liber corespunzator in urmatoarele 30 de zile. (regula)
sau
- In cazul in care, din motive justificate, nu se acorda zile libere, salariatii beneficiaza, pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru. (exceptia)
In situatia in care un salariat nu beneficiaza de unul dintre aceste drepturi , atunci nerespectarea legilor si a altor acte normative care reglementeaza domeniul muncii, relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca poate fi sesizata Inspectoratului Teritorial de Munca si/sau Inspectiei Muncii.
Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.
Art.260 C.mun.
(1) Constituie contraventie si se sanctioneaza astfel urmatoarele fapte:
....
g) incalcarea de catre angajator a prevederilor art. 139 si 142, cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei;
.....
(2) Constatarea contraventiilor si aplicarea sanctiunilor se fac de catre inspectorii de munca.
sunshine68 a scris:
........
este legal sa mi se opreasca din salariu cuantumul tichetelor de masa si totodata sa se cumuleze cu salariul pentru impozitare?
In cf. cu prevederile art 16 din Normele de aplicare a Legii 142/1998
Art. 16.
(1) La sfârşitul fiecărei luni, la data stabilită de angajator sau la data încetării contractului individual de muncă, salariatul are obligaţia să restituie angajatorului tichetele de masă pe suport hârtie acordate pentru luna în curs, dar necuvenite şi neutilizate potrivit prevederilor legale, sau, după caz, contravaloarea acestora, respectiv valoarea corespunzătoare tichetelor de masă alimentate şi necuvenite, în cazul tichetelor de masă pe suport electronic.
(2) În cazul în care salariatul utilizează într-o lună un număr de tichete de masă mai mare decât numărul de zile lucrate, stabilite potrivit art. 10, iar angajatorul nu a încasat de la salariat contravaloarea tichetelor utilizate şi necuvenite, angajatorul acordă acestuia pentru luna următoare un număr de tichete de masă egal cu numărul de zile lucrătoare, diminuat cu numărul de tichete acordate pentru luna anterioară şi necuvenite
Asadar,daca v-ati aflat in situatia de a primi tichete necuvenite, banuiesc ca acesta e motivul pt care vorbiti despre oprire din salariu a cuantumului acestora, aveti obligatia fie sa le restituiti,in forma fizica sau contravaloarea acestora, ori se regleaza in luna urmatoare prin diminuarea nr cuvenit cu nr de tichete primite dar necuvenite. Nu se obisnuieste a se face retineri din salariu reprezentand cuantum tichete de masa
Chiar daca ar fi aplicabile prevederile de mai sus , retinerea nu se poate face fara respectarea art.169 si art.254 C.mun.
Intrebarea utilizatorului este adresata intr-o modalitate ambigua ,nu cunoastem cauza exacta a unei eventuale retineri ,am presupus doar ca ar fi vorba despre primirea de tichete necuvenite.
Desigur,orice retinere din drepturile salariale se face prin respectarea prevederilor legale in materie,in speta art.169 si art.254 C.mun.
Pentru a nu crea complicatii,daca se intampla astfel de cazuri,nu se opereaza retineri pe stat de plata,ci angajatul depune la casieria unitatii fie tichetele daca nu le-a utilizat ,fie c/v cuantumului acestora (in prezent 9.41/tichet)sau in luna urmatoare,se face reglarea faptica prin scaderea din nr total de tichete cuvenit pe luna respectiva a tichetelor necuvenite .Prima metoda o utilizam mai ales in cazul in care cunoastem ca un angajat in luna/lunile urmatoare se va afla in una dintre situatiile in care nu va putea beneficia de tm sau va inceta raporturile de munca
Poate ca utilizatorul ar fi bine sa revina cu o clarificare ?
Eu am facut precizare ca nu i se poate retine din salariu fara a fi respectate art.169 si art.254 C.mun. .. restul filosofiei chiar nu ma intereseaza.
Cred ca este vorba despre retinerea c/v tichetelor de masa si nicidecum a unui tichet sau mai multe tichete neutilizate (situatie prea putin intalnita in practica).
:offtopic:
Sunt tare curios in ce procentaj se afla cei care returneaza astfel de tichete si de unde stie angajatorul ca nu sunt utilizate?