Buna ziua, sunt studenta la drept si am niste nelamuriri in ceea ce priveste modalitatea de rezolvare a spetelor in materie de succesiuni. Sau mai degraba asupra pasilor urmati si formulelor utilizate.
"In cazul in care activul brut al mostenirii de cuius-ului X este de 180.000 lei, pasivul succesoral este de 200.000, iar in timpul vietii X a donat prietenului P o casa, care la data incheierii contractului de donatie, valora 180.000, iar la data deschiderii mostenirii valoreaza 260.000 , (sporul de valoare de 80.000 a intervenit pentru 20.000 datorita cresterii preturilor pe piata imobiliara, iar pentru 60.000 datorita imbunatatirilor efectuate de catre donatarul P. Rezerva succesorala a mamei M, care vine la mostenire in concurs cu sotia supravietuitoare S, va fi de? "
Ma puteti indruma in rezolvarea acestei spete va rog?
Nu sunt foarte sigura..dar rezerva e 1/2 din cota si cota ar fi 1/2..ca vine la mostenire cu mamadeci rezerva 1/4.
Activul net e -20 000 (scazi din activul brut pasivul) si daca facem reductiunea donatiei si aducem donatia fictiv...avem 240 000 ..din care 1/4 e 60 000. Desi nu sunt foarte sigura daca scot imbunatatirile..ca deh..in textul de lege se spune..valoarea donatiei la momentul deschiderii succesiunii. De la art .1086 si urmat. NCod Civil. Daca aveti raspunsul..sa mi-l spuneti si mie..Mie mi-au placut Succesiunile si cauzele in care am intrat...Ramane de vazut daca se ia valoarea de 260 000, cum zic ..sau valoarea actuala fara imbunatatiri...
succes..cel mai bine stie un notar:)))
av. Ileana Schwarz
Pe mine ma interesa operatiunea matematica in etapa reducerii donatiilor. Cum adica se reduc? E vreo formula? E clar ca imi scapa ceva si nu imi dau seama nici din manual.
Cred ca am inteles. Am luat-o prin eliminare. Si am urmarit ce scrie in manual. In manual spune ca la scadereamine pasivului succesoral din activul brut, rezultatul va fi ZERO. Nu cu minus. La acel zero se adauga fictiv donatia.