Un coleg de-al meu ,care e asistent med pe radiologie, acum doua zile a suferit o criza grand mal la servici.Ieri si azi,managerul se tot agita sa i cautam medicul de familie, sa ne dea dosarul sa vada daca a mai avut crize,a luat sau nu tratament.Ca a mirosit el si ca omul mirosea a alcool,ceea ce eu n am simtit...Ideea e ca sefii vor sa gaseasca o portita si sa l dea afara.L a trimis neurologa in concediu medical 1 saptamana ca sa si faca EEG si RMN pt ca in seara crizei,i au facut un CT care e normal si l au la
Am cateva intrebari:
1.Poate fi considerat accident de munca
2.Poate sa l dea afara?
Si in acest caz angajatorul poate fi dat in judecata?
3.Ii poate schimba locul de munca in aceeasi policlinica?
Ideea e ce se poate face ca sa i fie bine omului si nu institutiei.
Daca angajatul sufera de epilepsie, in dosarul medical trebuie sa se regaseasca diagnosticul pe adeverinta primita de la medicul de familie si anexata dosarului la angajare. In acest caz tebuie sa fie recomandari inscrise in fisa de aptitudine de catre medicul de medicina muncii conform contraindicatiilor existente in HG 355/2007.
Nu are voie sa lucreze in mediu cu monoxid de carbon. in ture de noapte, cu substante si amestecuri periculoase, dar trebuie sa demonstrati si faptul ca i s-au adus la cunostinta informatiile inscrise pe fisa de aptitudine si ca aceste informatii au fost cunoscute de catre conducatorul locului de munca la care isi desfasura activitatea angajatul, pentru a respecta progamarea si conditiile de munca (semnatura pe verso sau pe copia fisei de aptitudine, de la angajat si de la seful ierarhic superior-nu prevede legea in mod expres, dar este util in anumite cazuri).
Daca angajatul a cazut si s-a lovit si din cauza urmarilor cazaturii a beneficiat de concediu medical pentru incapacitate temporara de munca, se considera accident de munca. Daca a cazut in timpul crizei este considerat un eveniment care a avut ca factor favorizant criza de epilepsie.
Daca nu s-a facut testul de alcoolemie imediat dupa cazatura, nimeni nu il poate acuza ca a consumat bauturi spirtoase.
In cazul in care angajatul lucreaza la un loc de munca unde nu se pot respecta recomandarile medicului de medicina muncii, conducerea unitatii trebuie sa-i ofere in prima faza un loc de munca unde sunt indeplinite cerintele sau daca nu eexista un asemenea loc, trebuie sa solicite sprijin pentru includerea persoanei in circuitul informational si operational din sistemul sanitar a acelor persoane care necesita o supraveghere medicala deosebita.
Evenimentul trebuia comunicat la ITM si cercetat de catre o comisie desemnata prin decizie, la nivelul angajatorului. Dosarul de cercetare a evenimentului produs contine inclusiv date din dosarul medical al salariatului (daca este inregistrat cu anumite afectiuni ce pot genara genul de crize mentionate) si se avizeaza de catre ITM, iar daca sunt indeplinite conditiile legale se declara si se inregistreaza ca AM si/ sau boala profesionala.
Legea ssm nr.319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare mentioneaza:
-art.5
f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vătămări ale organismului, produs în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, situaţia de persoană dată dispărută sau accidentul de traseu ori de circulaţie, în condiţiile în care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum şi cazul susceptibil de boală profesională sau legată de profesiune;
g) accident de muncă – vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
h) boală profesională - afecţiunea care se produce ca urmare a exercitării unei meserii sau profesii, cauzată de agenţi nocivi fizici, chimici sau biologici caracteristici locului de muncă, precum şi de suprasolicitarea diferitelor organe sau sisteme ale organismului, în procesul de muncă;
-art. 27
(1) Angajatorul are obligaţia să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează:
a) inspectoratelor teritoriale de muncă, toate evenimentele aşa cum sunt definite la art.5 lit.f);
b) asigurătorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmărire penală, după caz.
-art. 29
(1) Cercetarea evenimentelor este obligatorie şi se efectuează după cum urmează:
a) de către angajator, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă.
In cazul desfacerii CIM, salariatul poate contesta in instanta decizia angajatorului.
Locul de munca poate fi schimbat la recomandarea medicului specialist de medicina muncii cu care firma are incheiat contract de prestari servicii medicale care va mentiona in fisa de aptitudine: apt conditionat pentru .... (locul de munca/ postul de lucru/ meseria/ activitatea) si va nominaliza conditionarile. Recomandarile medicale ale medicului specialist de medicina muncii sunt obligatorii pentru angajator. In cazul in care nu se pot asigura conditionarile (inclusiv la alt loc de munca din cadrul firmei) se poate apela la desfacerea CIM pe cale amiabila.