{"Buna ziua!
As avea o intrebare!
Intrebarea este legata de un spatiu comercial aflat la parterul blocului si anume....toate cheltuielile care trebuie platite de cei care utilizeaza spatiul respectiv nu ar trebui sa apara pe tabel (listele de plata), acolo unde apar si locatarii?
Aici la mine de aproape 3 ani de cand functioneaza fara absolut niciun aviz sau aprobare,
n-am vazut niciodata pe tabel!
Mi s-a spus ( si mie si altor locatari) ca firmele au altfel de reguli si nu e obligatoriu sa apara pe tabel!
Nu au nimic separat, caldura, apa, ...nici macar curent. Totul este pe scara!
Blocul este din constructie prevazut cu spatii comerciale la parter.
Ideea ca ce fac ei aici este bar, iar barul nu se incadreaza la spatii comerciale ci alta categorie!
Aproape 3 ani in care ceva devine deranjant...iar corectitudinea lasa de dorit...asta duce la o dorinta de a ma informa foarte bine!
Si inca sunt lucruri si informatii care trebuie aflate, de aceea mi-am permis sa va abordez!
Daca eu respect legea... Cer acelasi lucru de la ceilalti!
Si daca ceea ce fac ei acolo imi lezeaza siguranta si linistea, atunci e o problema, si trebuie puse niste semne de intrebare!
Va multumesc." }
Trebuie solicitat asociatiei sa prezinte care sunt cheltuielile pe care le plateste barul.
Si de clarificat daca barul are contoare de energie, apa si gaz.
Pentru a va lamuri, va rog sa cititi cu atentie legea 230/2007 si mai ales sa aplicati art. 37 din HG 1588/2007 din care redau doar un articol ce se refera la spatii cu alta destinatie decat cea de locuinta:
Art. 37.
(1) Cheltuielile care sunt determinate de numărul persoanelor care locuiesc în condominiu şi nu pot fi individualizate pe fiecare proprietar pe baza unor dispozitive de măsură se repartizează proporţional cu numărul de persoane care locuiesc sau desfăşoară activităţi în clădire în luna pentru care se calculează lista de plată şi reprezintă cheltuielile asociaţiei pentru: apă şi canalizare; combustibil pentru prepararea apei calde menajere şi a hranei; energia electrică utilizată pentru funcţionarea instalaţiilor comune; colectarea deşeurilor menajere; vidanjare. Modul de repartizare a acestor cheltuieli se stabileşte printr-o convenţie aprobată de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari.
(2) Convenţia prevăzută are durată nedeterminată, fiind valabilă pe toată perioada activităţii desfăşurate de deţinătorii prevăzuţi la alin. (1), şi se actualizează periodic, în funcţie de elementele noi care intervin, în funcţie de numărul persoanelor care desfăşoară zilnic activităţi în spaţiul sau apartamentul respectiv, de numărul mediu zilnic de clienţi şi de obiectul de activitate. Numărul acestora se stabileşte de deţinătorul spaţiului şi se certifică de comitetul executiv al asociaţiei de proprietari. Acest număr se utilizează pentru calculul cheltuielilor pe persoană aferente spaţiului respectiv.
(3) Convenţia precizează contribuţia proprietarului la cheltuielile asociaţiei de proprietari, cu privire la consumurile care nu pot fi înregistrate distinct pe fiecare proprietate în cauză şi care sunt determinate de activitatea desfăşurată.
(4) Convenţia completează obligaţiile proprietarului faţă de cheltuielile din cadrul asociaţiei de proprietari menţionate la art. 47 din Legea nr. 230/2007 lit. b)-f).
(5) În situaţia în care, la notificarea scrisă din partea asociaţiei de proprietari, proprietarii spaţiilor cu altă destinaţie decât aceea de locuinţă din condominiu refuză încheierea convenţiei, sunt aplicabile criteriile stabilite şi adoptate în acest sens de către comitetul executiv al asociaţiei de proprietari prin decizie scrisă şi în baza constatărilor vizuale cu privire la activitatea desfăşurată din punct de vedere al numărului de persoane angajate şi al numărului de clienţi.
(6) În situaţia în care, la notificarea scrisă a proprietarului, conducerea asociaţiei de proprietari refuză încheierea convenţiei, este aplicabil criteriul prevăzut la art. 47 lit. a) sau b) din Legea nr. 230/2007, după caz, cu obligaţia proprietarului de a declara, în scris, numărul persoanelor angajate sau care desfăşoară activităţi în spaţiul său.
Legea nr.230/2007:
Art. 46. - Toti proprietarii au obligatia sa plateasca lunar, conform listei de plata a cheltuielilor asociatiei de proprietari, in avans sau pe baza facturilor emise de furnizori, cota de contributie ce le revine la cheltuielile asociatiei de proprietari, inclusiv cele aferente fondurilor din asociatia de proprietari.
Art. 47. - Cheltuielile asociatiei de proprietari sunt urmatoarele:
a) cheltuieli pe numar de persoane care locuiesc sau desfasoara activitati in proprietati individuale;
b) cheltuieli pe consumuri individuale;
c) cheltuieli pe cota-parte indiviza, in functie de suprafata utila a proprietatii individuale;
d) cheltuieli pe beneficiari, aferente serviciilor individuale ale proprietarilor, dar gestionate financiar prin intermediul asociatiei de proprietari;
e) cheltuieli pe consumatori tehnici;
f) cheltuieli de alta natura.
Art. 48. - (1) Stabilirea si repartizarea sumei care priveste proprietatea comuna ce revine fiecarui proprietar din cadrul condominiului se fac proportional cu cota-parte indiviza din proprietatea comuna.
(2) Cheltuielile efectuate de asociatia de proprietari pentru plata unor servicii de utilitati publice sau de alta natura, legate de proprietatile individuale din condominiu si care nu se factureaza individual pe fiecare dintre acestea, se repartizeaza dupa acelasi criteriu care a stat la baza emiterii facturii, in conformitate cu prevederile contractului incheiat cu furnizorul respectivului serviciu.
Cheltuielile la care participa spatiile comerciale situate la baza blocurilor de locuinte trebuiesc gandite pentru ca adesea nu toate sunt aceleasi ca cele repartizate proprietarilor de apartamente.
De exemplu cheltuielile cu salariile si indemnizatiile se repartizeaza atat proprietarilor de apartamente cat si spatiilor cu alta destinatie in functie de suprafata utila pentru ca presedintele, membrii comitetului, administratorul, cenzorul, casierul, contabilul... muncesc pentru toti. La fel costul reparatiei terasei, a subsolului...
Dar, tot ca exemplu, cheltuielile cu intretinerea liftului, se repatizeaza numai proprieatrilor de apartamente, nu si spatiilor comerciale care nu au acces in casa scari, nu intra, nu au de ce, nu au cartele de la interfon (nici chelt. cu interfonul nu se repartizeaza acestor spatii).
Adica trebuie analizate categoriile de cheltuieli, intocmita o conventie clara, logica si conform legii si-asa o sa aveti toate sansele sa-i determinati sa semneze conventia, sa plateasca.
O alta opinie este exprimata de Radu Opaina, preşedintele Federaţiei Asociaţiilor de Proprietari din România, care vă spune cum trebuie procedat în astfel de situaţii: [ link extern ]