avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 943 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Fond de rulment sau fond de reparatii ?
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Fond de rulment sau fond de reparatii ?

Din aprilie 2015 am devenit asociaţie de proprietari cu o singură scară. Ca urmare a separării de vechea asociaţie, au rezultat nişte bani din fondul de rulment depus de noi la asociaţia anterioară, din c/v vânzării unui apartament al unui rău platnic, etc. ...

După constituirea noii asociaţii de proprietari, noua conducere a adus o serie de îmbunătăţiri :
a) în iunie 2015, apometrele au fost scoase pe casa scarii,
b) în august 2015, s-a montat interfon şi
c) în iunie 2016 s-a făcut izolarea simplă acoperiş la un apartament de la ultimul etaj.

Din ce s-a vehiculat, costul lucrărilor efectuate în 2015 a fost suportat din banii recuperaţi de la vechea asociaţie de proprietari (fondul de rulment depus de noi la asociaţia anterioară, c/v vânzării unui apartament, etc.) urmând ca, acum, noi să plătim eşalonat pentru acoperirea cheltuielilor.
Astfel că, din luna octombrie 2015, s-a adăugat o nouă rubrică pe lista de plată unde fiecare apartament plăteşte câte 10 lei pe lună, până la acoperirea c/v primelor două lucrări : scoaterea apometrelor pe casa scării + montare interfon.
Pentru copertarea de la etajul IV, vom plăti ulterior, după achitarea primelor două lucrări !

Întrebări :
1) În ce categorie intră plata lunară pe care o facem noi din octombrie 2015 pentru scoaterea apometrelor pe casa scării + montare interfon ? Sunt consideraţi bani pentru plată reparaţii pe casa scării sau bani pentru reîntregirea fondului de rulment al asociaţiei ?
2) Pentru izolarea din 2016 efectuată la etajul IV ce urmează să o plătim, tot pe lista de plată (cred !?) : banii pe care îi vom achita noi, toţi proprietarii de pe scară, sunt consideraţi bani pentru plată reparaţii sau banii vor reîntregi fondul de rulment al asociaţiei ?
Vă mulţumesc mult pentru răspuns şi doresc să felicit atât pe cei care au luat iniţiativa de a crea acest site, cât şi persoanele care oferă răspunsuri documentate, clare şi la obiect - deosebit de utile pentru noi, persoane neavizate şi în impas şi care avem o speranţă în aflarea unor căi legale de urmat în demersurile ce le avem de făcut !
O zi bună !
In primul rand trebuie sa stiti ca fondul de rulment este creat pentru plata facturilor la furnizori, bani care vor fi recuperati din platile facute pe listele imediat urmatoare, unde aceste facturi vor fi repartizate.
Deci platile pe lista curenta intregeste, in general, cu o singura exceptie, fondul de rulment.

Pentru reparatii se creaza fondul de reparatii care este alimentat de proprietari prin lista de intretinere pe o rubrica special dedicata acestui fond care se si intituleaza asa, pentru a nu confunda cu reparatiile platite direct si care bani nu mai ajung in fondul de reparatii, ci se duc direct la prestator achitand rate lunare stabilite cu acesta.

Si acum, facand aceste remarci:
1 transferati acele sume folosite la cele 2 lucrari din fondul de rulment in fondul de reparatii asfel incat din fondul de rulment sa achitati numai facturi, reintregindu-l luna de luna prin platile curente ca sa aveti reintregirea fondului de rulment, iar sumele transferate la fondul de reparatii .....

2. .... sa le folositi numai pentru plata diferitelor lucrari de reparatii, intretinere,modernizare a proprietatii comune.
Daca repartizati pe lista o cheltuiala facuta in acest sens se cheama ca faceti reintregirea fondului de reparatii si o marcati pe aceasta rubrica a fondului de reparatii.
Daca vreti sa mai mariti acest fond, fara sa fi facut vreo cheltuiala din el, cotele respective le puneti tot in aceasta rubrica.
Daca ati facut o reparatie, dar platiti o rata la prestator, atunci cota repartizata fiecarui apartament o puneti pe o rubrica separata de fondul de reparatii pe care sa o intitulati, de exemplu, chelt.adm si reparatii si banii se duc direct la prestator, fara a trece prin fondul de reparatii.

Ati inteles ce v-am scris aici?
Ultima modificare: Joi, 16 Martie 2017
elga50, moderator
Răspuns adresat moderator elga50 : ... reintregirea fondului de rulment ...


Bună seara,

Vă mulţumesc mult pentru explicaţii şi îmi cer scuze pentru răspunsul meu tardiv !

Vă vorbesc în calitate de proprietar în cadrul asociaţiei şi în numele celorlalţi vecini, fără atribuţii în Comitetul executiv. De aceea multe lucruri nu ne sunt cunoscute şi, poate, întrebările noastre sunt, cel puţin, ... ciudate.
Doresc să vă spun câteva aspecte din cadrul asociaţiei noastre care să lămurească puţin atmosfera.

Între conducerea asociaţiei şi proprietari nu este nici o comunicare. Nu am fost informaţi ce sume au rezultat prin trecerea de la vechea asociaţie de proprietari, la asociaţia actuală, pe o singură scară. Aşa cum am mai spus, la asociaţia anterioară, noi am avut depus un fond de rulment care a fost preluat de noul Comitet executiv; s-a vândut un apartament al unui locatar cu debite mari dar, la prima şedinţă după constituire în noua formulă, nu s-a suflat o vorbă despre aceste aspecte.
Sunt sume de bani despre care nici un proprietar nu a ştiut vreodată la ce valoare s-a ridicat, cum sunt folosiţi efectiv pentru că, la întrebările noastre adresate preşedintelui şi dnei administrator, ori se trece abil peste întrebare fără a se da un răspuns concret, ori se adoptă un ton ofuscat, intrigat, gen : “Şi ce mai vreţi să ştiţi ??”. Aşa încât, oamenii s-au lăsat păgubaşi să mai întrebe deşi, este vorba de banii noştri sau cotă-parte din banii noştri !
Nu vreau ca să mă laud, nici nu vreau ... să vă-nspăimânt dar la scara noastră sunt multe persoane pensionare, cu mult bun simţ şi responsabilitate pentru obligaţiile pe care le au şi de aceea mi se pare cel puţin nedrept să fie trataţi astfel !

La începerea nici unei lucrări nu am fost convocaţi să avem o discuţie pe seama a ceea ce urmează să fie efectuat pe casa scării, lucrări pe care noi, proprietarii, le vom plăti. Dna administrator, cu veleităţi de şef, a spus că ea nu organizează şedinţe când vrem noi ! Nimeni nu a văzut un deviz de lucrări cu tot ce presupune el : materiale, manoperă = preţ total. Valoarea fiecărei lucrări a circulat din gură în gură, pe casa scării şi preţul ce urma să fie plătit de fiecare apartament varia de la o zi la alta. Dar ne felicitam că am mai aflat, totuşi, câte ceva !! Deci, ceea ce plătim noi este pe vorbele dnei administrator, graţie debitului ei verbal, fără ca noi să fi avut acces la vreun document !!!

Ca să revin la subiect : da, am aflat, tot de pe forum, despre acest aspect : banii din fondul de rulment sunt rulaţi, lună de lună, pentru plata facturilor curente, urmând a fi „recuperati din platile facute pe listele imediat urmatoare”.

În ceea ce priveşte izolarea apartamentului de la ultimul etaj este clar că vorbim de reparaţii iar ce vom plăti noi pe lista de plată, va fi, probabil, la o coloană „Reparaţii”.

Dar, nedumerirea noastră, a proprietarilor daţi la o parte din tot ce înseamnă planificarea diferitelor acţiuni deşi noi vom plăti pentru efectuarea lor, este că nu ştim în ce categorie se încadrează :

a) trecerea apometrelor (care sunt proprietatea noastră !) pe casa scării şi
b) montarea interfonului (prin plata manoperei şi a materialelor, devine şi el proprietatea noastră !).

Aşa cum am scris în primul meu mesaj, s-a vehiculat că plata lucrărilor a) şi b) s-a făcut din banii recuperaţi de la vechea asociaţie de proprietari şi considerăm că este vorba de intervenţii strict legate de apartamentele noastre. Drept urmare, credem că banii pe care îi dăm acum , lunar, la o rubrică separată pe lista de plată şi pentru care primim chitanţă cumulată cu cheltuielile de întreţinere, până la acoperirea cheltuielilor făcute pentru aceste două intervenţii, ar trebui să fie consideraţi ca fond de rulment şi, drept urmare, să se restituie integral proprietarului în momentul vânzării apartamentului - „urmand ca viitorul proprietar, membru sau nu al Asociatiei, sa achite fondul de rulment corespunzator cheltuielilor aferente lui”.

În speranţa că am reuşit să mă fac înţeleasă şi nu am complicat mai mult explicaţiile anterioare, va doresc un frumos sfârşit de săptămână, cu sănătate.
Ultima modificare: Vineri, 17 Martie 2017
Loreleybc57, utilizator
Sunteti in mare confuzie: fondul de rulment este un credit dat asociatiei de catre fiecare proprietar sa platerasca strict cheltuielile lunare, utilitati, servicii salarii. Valoarea lui este dimensionata pe fiecare apartament, in functie de cota indiviza si numarul de persoane. Fondul de rulment, ramane a respectivului proprietar de apartament si se restituie , in conditiile legii.
La infiintarea noii asociatii, s-a transferat fondul de rulment aferent apartamentelor respective.
Probabil si mai mult ca sigur, a existat si un fond de reparatii, dimensionat pentru fiecare apartament, conform vechii cote indivize si care nu se restituie celor care au contribuit la formarea lui. S-a transferat si partea de fond de reparatii care se cuvine apartamentelor din noua asociatie. Acest fond se cheltuieste pentru diverse reparatii sau modernizari , ex.interfoane, apometre etc si se poate recupera pe liste esalonat, pentru reintregirea fondului de reparatii . Este ilegala transferarea fondului de reparatii in fond de rulment!
Investitiile facute in asociatia noua imbunatatesc proprietatea comuna, nu individuala, cum spre exemplu este interfonul, a carui valoare este preponderent comuna, 90%reprezentand instalatie comuna, panou afisaj, cabluri, sursa de curent.
Parte din valoarea acelui apartament vandut pentru recuperarea cheltuielilor restante, a stins debitele datorate si nimic mai mult, din el nu se cuvine nimanui nimic, in afara de valoarea penalitatilor probabil revendicate, aferente cotelor de intretinere datorate si recuperate prin executare.
Penalitatile sunt si ele evidentiate intr-un fond distinct si se cheltuiesc conform reglementarilor din Legea 230/2007 si HG 1588/2007, care sunt accesibile oricui vrea sa se documenteze.
Din cate inteleg, conducerea noii asociatii este pusa pe treaba si ar trebui sprijinita, ca la orice inceput.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Investitii asociatie de propietari timpuriu timpuriu se pot face investii de tipul : schimbul apometrelor din apartamente sau montari unui interfon la usa de la intrare in bloc ,din fondul de penalizari avand in ... (vezi toată discuția)
Apometrele pe casa scarii, inchise in cutii opace / solicitare consumuri de la furnizor de apa Loreleybc57 Loreleybc57 Buna ziua. As avea mai multe intrebari dar, deocamdata, voi supune atentiei Dumneavoastra doar doua, pe cele mai presante. Voi face o mica introducere - ... (vezi toată discuția)
Fond rulment asociatie de proprietari christiank christiank Buna ziua.Am o intrebare legata de acest fond de rulment strans de cei de la asociatia de proprietari: este legal ca banii stransi sa fie folositi in scopul ... (vezi toată discuția)