Buna ziua.
Tatal meu a decedat in 2006.
Suntem 2 frati(majori),si mama. Avem un apartament cu 3 camere. Succesiunea nu a fost facuta. Mama si fratele meu,imi cedeaza apartamentul mie. Care este cea mai rapida modalitate? Se poate face direct act de vanzare cumparare intre mine si mama,si fratele meu sa semneze ca este de acord? Care i cea mai simpla varianta? Va multumesc
Nu puteți încheia un act translativ de proprietate (vânzare, de exemplu) al cărui obiect să fie un bun aflat în proprietatea defunctului, fără să dezbateți succesiunea după acesta.
Pentru obținerea scopului propus de dumneavoastră, ar fi două variante:
I) Să dezbateți succesiunea defunctului și apoi să încheiați un act de partaj în urma căruia dumneavoastră veți rămâne cu apartamentul iar ceilalți moștenitori vor primi despăgubiri (sultă);
II) Mama și fratele pot renunța la succesiunea defunctului iar dumneavoastră veți rămâne singurul moștenitor.
Această din urmă variantă are două dezavantaje:
1) pentru atingerea scopului pe care vi l-ați propus, e bună doar în cazul în care apartamentul este bun propriu al defunctului (pentru că dacă e bun comun, este nevoie de un act suplimentar pentru jumătatea care este deja în proprietatea mamei);
2) moștenitorii care renunță la succesiune (mama și fratele, în speță) sunt renunțători pentru întreaga succesiune, deci nu vor mai beneficia de niciunul dintre bunurile și drepturile defunctului, întrucât nu pot renunța doar la apartament.
În principiu, succesiunea se face la notariat... dacă vă înțelegeți.
La instanță se face sub forma unui proces reclamant-pârât.
Actele necesare pentru succesiune ar fi:
• certificatul de deces al defunctului, precum și cel de căsătorie;
• certificatele de naștere ale copiilor;
• actul care atestă proprietatea asupra apartamentului;
• documentația cadastrală sau încheierea de intabulare, dacă există;
• extras de carte funciară pentru informare, dacă apartamentul a fost intabulat (îl obține notarul);
• certificat de atestare fiscală eliberat pe numele defunctului de Direcția de Impozite și Taxe Locale;
• certificat fiscal eliberat de ANAF (îl obține notarul);
• declarații de opțiune succesorală (acceptare, renunțare), dacă există;
• testamente, dacă există;
• anexele 23 și 24;
• depozițiile a cel puțin doi martori, care să îl fi cunoscut pe defunct.
Pentru partaj, actele ar fi:
• actul de proprietate inițial;
• certificatul de moștenitor (sau hotărârea judecătorească, după caz);
• documentația cadastrală sau încheierea de intabulare;
• certificat de atestare fiscală eliberat de Direcția de Impozite și Taxe Locale (pe numele moștenitorilor, după ce aceștia au fost luați în evidență cu proprietatea);
• extras de carte funciară pentru autentificare (îl obține notarul).
Și, desigur, actele dumneavoastră de identitate.
V-ar mai trebui un certificat de nomenclatură stradală, dacă adresa actuală diferă de cea din actul de proprietate.