amvirdan a scris:
Exagerați ...
Comitetul poate să angajeze și un administrator neatestat; important e să-și facă treaba bine.
Plângerile penale văd că au devenit sport național !
Eu am pus 1-2 întrebări, dar văd că nu mi s-a răspuns, domnule Adam Grecu. REPET:
acest fals administrator angajat ilegal de Comitetul Executiv în 2014, avea dreptul legal să semneze acte în numele Asociației, dacă nu era atestat, deci nu avea nici o dovadă a funcției sale, nici o calitate aferentă ? Cine are obligația semnării contractelor cu firmele care fac reparații sau îmbunătățesc proprietatea comună a Asociației (montare Termopane, Service Interfoane, reparații de instalații comune, etc.) ? Dacă această obligație este a unui administrator (să fie obligatoriu atestat), nu am putea cere Nulitatea Absolută a oricărui act semnat de acesta, inclusiv a Contractului de Muncă ? Sunt niște întrebări destul de clar puse și care poate sunt mai rar întâlnite, dar
sunt puse datorită faptului că în Asociația noastră mai totul e ilegal și deja nu mai suportăm, știind că nici Magistrații nu vor să ia măsuri de stopare a acestor abuzuri și ilegalități permanente, și vrem pe această cale să primim sfaturi pentru a se intra în legalitate și pentru a-i opri pe șefi de la a ne mai păgubi.
Având în vedere că este un forum în care se discută probleme juridice, bazate pe legislație, eu zic că ar trebui să lăsăm exagerările și părerile personale deoparte și să discutăm doar pe baza articolelor de legi din domeniul Asociațiilor de Proprietari (și cele conexe), nu pe bază de teorii și pe dorințe personale, subiective. Toți cetățenii României sunt obligați să respecte legile și de aceea, nu sunt exceptați nici șefii sau angajații oricărei Asociații de orice fel din România, să respecte aceleași legi pe baza cărora ei dau în judecată proprietarii fără remușcări.
Vă rog, lăsați subiectivismul și poate interesul personal (dacă lucrați în cadrul unei Asociații de Proprietari și aveți legătură cu această entitate juridică) și să discutăm subiectul, combătându-l doar prin prisma respectării și aplicării legilor.
Eu am cerut să se discute cazul relatat de mine (sau orice alt caz identic) doar pe baza legislației în vigoare ... eu cred că doar așa ar trebui să avem o discuție pe un forum respectabil din domeniul juridic.
Revenind la speță, eu cred că sunt extrem de clare articolele de legi care arată că nu poți fi angajat ca și Administrator de către Comitetul Executiv dacă nu prezinți atestatul dat de Primărie în urma unui examen (la noi în oraș, e obligatoriu să iei minim nota 7, după ce vei fi testat la aptitudini pentru lucrul la P.C., dar și pentru cunoștințe juridice și tehnice din domeniul Asociațiilor, funcția fiind extrem de delicată și care impune o responsabilitate extremă, deoarece sunt în joc sume impresionante, poate de ordinul sutelor de mii de lei noi, lunar. E extrem de clară definiția atestatului dată de Legea 230/2007, art.3, litera k) „atestat = actul care dovedește calitatea de administrator de imobil. La fel, e extrem de clar Art. 54: „(1) Persoanele fizice care au calitatea de Administrator de Imobile sunt atestate de către Primar, la propunerea compartimentelor specializate din cadrul autorității Administrației Publice Locale, în baza unei Hotărâri a Consiliului Local. (2) Atestatul are drept scop certificarea calităților profesionale ale persoanelor care doresc să practice activitatea de administrare a imobilelor la Asociațiile de Proprietari.”
Văzând că dvs. ați scris, acuzându-mă că aberez
„Exagerați ... Comitetul Executiv poate să angajeze și un administrator neatestat ...”, am obligația să vă repet ce spune Legea 230/2007, art.35, alin.(3): „Candidații pentru funcția de Administrator de Imobile trebuie să prezinte Comitetului Executiv al Asociației de Proprietari documentele solicitate, garanțiile profesionale și materiale prevăzute de lege”.
Dacă nu s-a conformat legilor din domeniu, dvs. ați fi de acord cu încălcarea lor și cu angajarea unui incompetent, care în cazul în care ar fi dat în judecată de unul dintre proprietari, ar pierde cu brio, pentru că la angajare n-a prezentat dovada că a fost autorizat să presteze această meserie („unde-i lege, nu-i tocmeală”) ?
Vă rog eu, nu combateți o idee decât dacă aduceți argumentele articolelor de legi, în spiritul și textul acestora.
Pentru a fi și mai clar în privința ilegalității angajării unui administrator ne-atestat și împotriva căruia Primăriile sunt obligate de Legea 230/2007, art.56, să dea amenzi mari dacă există asemenea persoane angajate ilegal în Asociațiile din România, voi cita din ziarul Adevărul un articol scris chiar în 2005, dar actual: „Asociațiile de Proprietari plătesc amenzi dacă angajează administratori fără atestat:
[ link extern ]
CITEZ:
„În sectorul 6 al Capitalei există peste 1.800 de Asociații de Proprietari. Dintre acestea, multe nu au administratori atestați conform legii. Asociațiile de Proprietari prin reprezentanții legali (Comitetul Executiv), au ca obligație angajarea, pentru funcția de administrator, a unei persoane fizice, atestată în condițiile prevăzute de lege. Angajatorul e obligat să verifice dacă la dosarul de angajare, acesta a prezentat atestatul eliberat de Comisia de Atestare constituită la nivelul Consiliului Local. În cazul în care administratorii angajați nu au atestat dat de Primărie, reprezentanții legali ai Asociației sunt pasibili de amendă contravențională, a anunțat Primăria Sectorului 6. Conform art.1, alin.1 din Hotărârea Consiliului Local al Sectorului 6 nr. 37/2004, modificată și completată prin Hotărârea Consiliului Local sector 6 nr. 102/2004, „menținerea, respectiv angajarea, după 31.03.2004, de către Asociațiile de Proprietari a unui administrator care nu deține atestat obținut în condițiile legii, se sancționează cu amendă de la 15 milioane lei la 25 milioane lei".
LA FEL, ȘI SECTORUL 1, DAR ȘI ALTE PRIMĂRII DAU AMENZI „FĂRĂ NUMĂR” ASOCIAȚIILOR CARE NU AU ADMINISTRATOR ATESTAT -
[ link extern ]
Comunicat - Amenzi aplicate de Serviciul de Relații cu Asociațiile de Proprietari în Sectorul 1
În data de 30.09.2005, în urma unui control efectuat de inspectorii din cadrul Serviciului de Relații cu Asociaţiile de Proprietari la Asociaţia din str. Smaranda Brăescu, nr.15, bl.10G, au constatat că preşedintele Asociaţiei a angajat un administrator neatestat de Primăria Sectorului 1, amenda fiind de 2.500 RON. Menționăm că atestatul de administrator se eliberează în baza susținerii unui examen la Primărie, iar în cazul promovării lui, atestatul e eliberat de către Consiliul Local al Sectorului 1 şi e valabil doar pe raza sectorului.
Această amendă se datorează aplicării Hotărârii Consiliului Local nr. 14/2004 privind sancționarea prin contravenţii în rândul Asociaţiilor de pe raza Sectorului. Potrivit acestei hotărâri, constituie contravenţie fapta organelor de conducere alese în cadrul asociaţiei - preşedinte, membrii Comitetului Executiv, membrii comisiei de cenzori - de a nu-şi îndeplini obligaţiile prevăzute de lege, contravenţie ce se sancţionează cu amendă între 700 RON și 1.500 RON. Contravenţii sunt considerate şi următoarele fapte: cheltuirea fondurilor Asociației în alte scopuri, nerespectarea obligaţiei de a afișa lista de plată a cotelor de întreținere, menținerea şi/sau angajarea unui administrator care nu are atestat, refuzul administratorului angajat de a se prezenta la invitația scrisă a inspectorilor din cadrul Serviciului de Relaţii cu Asociaţiile de Proprietari.
Serviciul de Relaţii cu Asociaţiile de Proprietari din cadrul Primăriei Sectorului 1 adresează tuturor cetățenilor din sector rugămintea de a colabora cu inspectorii Primăriei şi de a semnala toate neregulile observate în cadrul Asociaţiilor de Proprietari de pe raza Sectorului 1. *** Biroul de Presă, 25.10.2005 ***
Cum orice amendă se poate proba în Justiție ca fiind o ilegalitate (un abuz), e clar că Instanțele sunt obligate să-i penalizeze pe cei vinovați, respectiv pe șefii Asociației, în solidar cu Administratorul care se dovedește că a eludat legile !
Cunoscând legislația din domeniu cu privire la faptul că e un abuz angajarea unui administrator ne-atestat, sper că-mi poate răspunde cineva la întrebarea mea pusă inițial:
acest fals administrator angajat ilegal de Comitetul Executiv în 2014, avea dreptul legal să semneze acte în numele Asociației, dacă nu era atestat, deci nu avea nici o dovadă a funcție sale, nici o calitate aferentă ? Cine are obligația semnării contractelor cu firmele care fac reparații sau îmbunătățesc proprietatea comună a Asociației (montare Termopane, Service Interfoane, reparații de instalații comune, etc.) ? Dacă această obligație este a unui administrator (să fie obligatoriu atestat), nu s-a putea cere Nulitatea Absolută a oricărui act semnat de acesta, inclusiv a Contractului de Muncă ?
Mulțumesc anticipat pentru eventualele sfaturi, dar vreau ca ele să fie date doar pe baza legilor din domeniu și a celor conexe, nu pe părerile subiective ale cuiva.
POST SCRIPTUM: Tot ca probă pentru stabilirea adevărului din speța noastră, invocăm și o lege locală ce trebuie aplicată imperativ de către șefii oricărei Asociații, așa cum este Hotărârea Consiliului Local nr.302/2011 („Aprobarea Regulamentului privind organizarea și desfășurarea examenului de atestare a persoanelor fizice în vederea îndeplinirii funcției de Administrator de Imobile.”), votată în unanimitate de aleșii locali:
„ * ... în conformitate cu prevederile art. 54, alin.(1), din Legea 230/2007, a art. 58, alin. (1) din H.G. 1588/2007, coroborate cu prevederile Legii 52/2003, privind transparența decizională în administrația publică;
* în baza art. 36 alin. (1) şi (2) lit. d), alin. (6) lit. a) pct.16 din Legea 215/2001, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
* în temeiul art. 45 alin. (1), coroborat cu art. 115 alin. (1) lit. b) din Legea 215/2001 privind administraţia publică locală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
... CONSILIUL LOCAL HOTĂRĂȘTE: ★ Art.2 ★ Atestarea persoanelor fizice care intenționează să ocupe funcţia de Administrator Imobil SE FACE DE CĂTRE PRIMAR, conform prevederilor art. 54 din Legea nr.230/2007. ATESTATUL REPREZINTĂ ACTUL CARE DOVEDEȘTE CALITATEA DE ADMINISTRATOR DE IMOBILE. ★ Art.3 ★ CADRUL LEGAL DE REFERINȚĂ. (2) Atestatul are drept scop certificarea calităților profesionale ale persoanelor care doresc să practice activitatea de administrare a imobilelor la Asociațiile de Proprietari”. * În baza art.22 şi art.58 din H.G. nr.1588 din 19.12.2007: (3) Pentru a fi autorizate de către autorităţile administraţiei publice locale pentru activitatea de administrare, persoanele juridice specializate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: (...) b) Să aibă angajate persoane atestate în condiţiile prezentelor Norme Metodologice ... ★ Art.23 ★ (ARTICOL IMPORTANT !) Serviciul de Investiții și Îndrumare Asociaţii de Proprietari din cadrul Direcţiei Tehnice a Primăriei ARE OBLIGAŢIA DE A ANUNȚA ÎN SCRIS CONDUCEREA ASOCIAŢIEI ÎN CAZUL NE-ATESTĂRII ADMINISTRATORULUI CARE DEJA ÎŞI DESFĂŞOARĂ ACTIVITATEA ÎN CADRUL RESPECTIVEI ASOCIAȚII. PREŞEDINTELE ARE OBLIGAŢIA DE A CONVOCA ÎN ŞEDINŢĂ DE URGENŢĂ COMITETUL EXECUTIV AL ASOCIAŢIEI ÎN VEDEREA EFECTUĂRII PROCEDURILOR LEGALE DE ANGAJARE A UNUI ADMINISTRATOR ATESTAT CONFORM LEGII, în maxim 30 zile de la data înștiințării. ★ Art.29 ★ „Menținerea în funcție a unui Administrator neatestat sau angajarea de către Comitetul Executiv sau de către președintele Asociației de Proprietari a unui Administrator neatestat atrage după sine aplicarea de sancțiuni contravenționale conform art. 56, alin. 1, litera b) din Legea 230/2007. ★ Art.15, alin.(2) ★ Examenul pentru atestare constă în: a) Proba de testare abilități utilizare P.C. - verificarea cunoștințelor de operare Microsoft Office și utilizare a Internetului. În urma probei, membrii comisiei decid calificativul de admis sau respins, după caz. b) Proba scrisă va conţine subiecte din legislaţia specifică domeniului de organizare și funcţionare a Asociaţiilor de Proprietari, legislaţia muncii, contabilitate, cunoştinţe tehnice de bază (construcții locuinţe, instalaţii sanitare de alimentare cu apă, agent termic, gaze naturale, etc.), cunoştinţe juridice de bază. Lucrările scrise vor fi notate cu puncte de la 1 la 100 de către fiecare membru al comisiei), nota finală fiind media aritmetică a notelor date de către fiecare membru al comisiei. Nota minimă de trecere va fi de 70 puncte. c) Proba orală - interviul se va susţine și se va axa pe întrebări şi răspunsuri privind relaţia cu furnizorii de servicii publice şi Utilităţi, precum şi pe modul de colaborare cu conducerea Asociaţiei de Proprietari și cu membrii acesteia. ★ Art.25 ★ (3) Certificatul de atestare poate fi retras de către autoritatea administraţiei publice locale emitentă, la propunerea motivată a Serviciului de Investirii și Îndrumare Asociaţii de Proprietari, din cadrul Direcţiei Tehnice, sesizat din oficiu sau la cererea Asociațiilor de Proprietari, dacă nu sunt respectate atribuțiile prevăzute în art. 22 din H.G. nr.1588/2007 sau dacă nu mai sunt îndeplinite condițiile pentru care a fost emis.”
Invocăm și încălcarea de către șefii Asociației noastre a multor articole din Hotărârea Consiliului Local nr.77 din 27.03.2014 - Regulamentul local de Înființare, Organizare și Funcționare a Asociațiilor de Proprietari:
Art.2. Asociația de Proprietari este forma de asociere autonomă non-profit a majorității proprietarilor dintr-un condominiu, condusă de Adunarea Generală a proprietarilor, care este alcătuită din toți proprietarii membri ai Asociației. ➤ Timp de 3 ani la rând șefii Asociației noastre au refuzat convocarea vreunei Adunări Generale anuale obligatorii, deci orice decizie luată în acei ani fiscali e juridic nulă !
Art.11. (1) Adunarea Generală a proprietarilor alege dintre membrii săi Comitetul Executiv al Asociației de Proprietari, format dintr-un număr impar de membri, dintre care unul va fi desemnat ca președinte al Asociației de Proprietari prin voința sa și a majorității proprietarilor din cadrul Adunării Generale. ➤ 3 ani la rând n-a fost ales legal niciun președinte prin votul proprietarilor în Adunarea Generală anuală obligatorie, deci orice decizie luată atunci e juridic nulă !
Art.16. (1) Activitatea de administrare a condominiului include activități de administrare tehnică, de contabilitate și casierie.
(2) Asociația de Proprietari angajează persoane fizice atestate pentru funcția de administrator sau încheie contracte cu persoane juridice specializate și autorizate pentru realizarea, respectiv furnizarea serviciilor necesare administrării, întreținerii, investițiilor și reparațiilor asupra proprietății comune.
Pentru angajare sunt necesare următoarele acte obligatorii:
- atestat administrator emis de către Primărie;
- recomandare de la ultimul loc de muncă/ultima formă de învățământ;
- garanție materială la nivelul stabilit de Adunarea Generală a membrilor Asociaţiei de Proprietari ...
ART.30. DREPTURILE ȘI OBLIGAȚIILE INSPECTORILOR DIN CADRUL COMPARTIMENTULUI DE SPECIALITATE ÎN SPRIJINIREA ŞI ÎNDRUMAREA ASOCIAȚIILOR DE PROPRIETARI.
* Întocmirea şi actualizarea la zi a bazei de date a tuturor Asociațiilor de Proprietari, cu toate datele de identificare;
* Sesizarea organelor competente în cazul în care comisia de cenzori din cadrul Asociațiilor de Proprietari descoperă fraude și/sau lipsuri în gestiune și îndrumă Comitetul Executiv al Asociației de Proprietari să folosească căile legale pentru recuperarea prejudiciului;
* Punerea la dispoziția persoanelor interesate a listei cu administratorii atestați de către Primăria Municipiului;
* EFECTUAREA CONTROLULUI ÎN URMA SESIZĂRILOR (UNA SAU MAI MULTE) ÎNREGISTRATE LA PRIMĂRIA MUNICIPIULUI SAU CONFORM PROGRAMĂRII, SE VA FACE CU ÎNŞTIINŢAREA ASOCIAŢIEI DE PROPRIETARI CU 24 DE ORE ÎN PREALABIL, IAR DACĂ SUNT CONSTATATE ABATERI DE LA PREZENTUL REGULAMENT, SE VOR APLICA CONTRAVENȚIILE DE LA CAPITOLUL V.
CAP. V. CONTRAVENȚII.
Art.31. (1) Nerespectarea prezentului regulament se sancționează conform prevederilor următoarelor acte normative: Legea 230/2007, Legea Contabilității nr. 82/1991, republicată.