avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 586 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... Recepția lucrărilor de construcții se face pentru ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

Recepția lucrărilor de construcții se face pentru orice lucrare din cadrul Asociațiilor ?

Aș vrea să știu dacă recepția lucrărilor de construcții se face pentru orice lucrare din cadrul Asociațiilor (cel puțin pentru lucrările majore) ?
Scriu acest Topic deoarece am văzut că pe avocatnet.ro a mai existat o discuție referitoare la acest subiect, dar nu e clar dacă e o obligație a șefilor Asociațiilor să facă recepția lucrărilor cu terții, pentru a fi legală acea lucrare (construcție).
Am informații că în Asociația noastră nu s-a făcut în mod oficial recepția lucrărilor nici măcar la construirea (ilegală) în 2011 a „noului” sediu al Asociației, care n-a avut nici măcar aprobarea proprietarilor prin votul lor în Adunările Generale anuale, datorită „banalului” motiv că între anii 2010 și 2013 nu a fost convocată nicio Adunare Generală anuală, cel puțin pentru alegerea noii conduceri din 2010, care astfel ne-a condus ilegal Asociația timp de 3-4 ani !
X-(
Cel mai recent răspuns: ionica1980 , utilizator 14:43, 23 Iulie 2017
Am deschis acest Topic pentru a vedea ce obligații sunt într-o Asociație dacă avem lucrări de reparații, îmbunătățiri sau consolidări ale construcțiilor, făcute cu diferite firme, multe fără a fi alese în urma unor „licitații”, conform H.G. 1588/2007, art.22, alin.9. Cel mai mult mă refer la ilegalitatea construirii în 2011 a „noului” sediu al Asociației noastre, care s-a făcut fără acceptul proprietarilor, care trebuia admis doar în cadrul Adunării Generale anuale. Acestui sediu nu i s-a făcut Recepția, fiind o construcție provizorie, și ce e mai grav, a fost construit pe un pasaj public (blocând accesul), teren care în actele de la Cadastru figura ca fiind în proprietatea Statului (pasaj de circulație publică).
Am găsit pe Internet un articol extrem de util, care arată obligațiile celor care vor să construiască ceva, inclusiv în Asociațiile de Proprietari: „Amenzi dublate pentru cei care se abat de la norme în construcții - constructori, proiectanți, investitori, proprietari, administratori.”
CITEZ DIN ARTICOL:
Firmele și persoanele fizice care efectuează lucrări de construcții și amenajări de clădiri, precum și cele care comandă și beneficiază de astfel de servicii riscă, începând cu 24.08.2016, amenzi de două ori mai mari decât în prezent, pentru anumite abateri de la normele de calitate în domeniu, potrivit unei noi legi.
Pe 25.07.2016 a fost publicată în Monitorul Oficial Legea nr.163/2016, de modificare a Legii 10/1995 privind calitatea în construcții, prin care se dublează unele amenzi pentru constructori, verificatori de lucrări și investitori în construcții, așa cum sunt definiți de legea veche.
Constructorii intră sub incidența legii și ca firme, și ca persoane fizice. Și proiectanții, investitorii, proprietarii, administratorii de clădiri și verificatorii de lucrări riscă amenzi.
Potrivit Legii nr. 10 din 1995, investitorii sunt persoane fizice sau juridice care finanțează și realizează investiții sau intervenții la construcțiile existente.
Verificatorii de proiecte sunt specialiști atestați care efectuează verificarea proiectelor privind respectarea reglementarilor tehnice referitoare la cerințele fundamentale aplicabile, pe domenii și subdomenii.
Totodată, intervențiile la construcțiile existente (incluzând lucrări de desființare parțială, consolidare, reparație, modernizare, modificare, extindere, reabilitare sau renovare) se efectuează în baza unei expertize tehnice întocmite de un expert tehnic atestat şi, după caz, în baza unui audit energetic.
Investitorii au și obligația efectuării recepției la terminarea lucrărilor de construcții, precum și a recepției finale la expirarea perioadei de garanție.
La rândul lor, proprietarii construcțiilor sunt obligați să dea construcția în folosință doar după admiterea recepției la terminarea lucrărilor.

Pe lângă amenzi, vor putea fi însă aplicate și sancțiuni complementare, precum suspendarea certificatului de atestare tehnico-profesională specialiștilor din construcții.
Prevederile se aplică construcțiilor și instalațiilor aferente acestora (instalații electrice, sanitare, termice, de gaze, de ventilație, de climatizare/condiționare aer, de alimentare cu apă și de canalizare), indiferent de forma de proprietate, destinație, sursă de finanțare, categorie și clasă de importanță. Cu alte cuvinte, se aplică și construcțiilor realizate cu bani de la Bugetul de Stat.
Noua lege, publicată în Monitorul Oficial, prevede dublarea unor amenzi pentru diferite fapte săvârșite de diverși actori implicați în construcții.
* Noile amenzi sunt următoarele:
20.000 lei - 40.000 lei pentru:
a) executarea unei construcții noi, a unei intervenții la o construcție existentă, precum și desființarea acesteia cu încălcarea prevederilor referitoare la autorizarea și executarea acesteia.
b) realizarea de modificări, transformări, modernizări, consolidări fără proiect verificat de specialiști atestați conform prevederilor legale și care pot afecta cerințele fundamentale aplicabile;
c) încălcarea prevederilor referitoare la cerințele fundamentale aplicabile construcțiilor prevăzute în reglementările tehnice în vigoare la data contractării proiectării și, respectiv, a execuției lucrărilor;
d) realizarea de construcții fără proiecte sau pe baza de proiecte neverificate de specialiști atestați conform prevederilor legale;
e) recepționarea construcției de către investitor cu încălcarea prevederilor legale;
f) elaborarea de proiecte incomplete, care prezintă soluții neconforme sau care conțin neconcordante între diferitele secțiuni ale acestora, care conduc la nerealizarea nivelului de calitate al construcțiilor corespunzător cerințelor fundamentale aplicabile. Odată cu constatarea contravenției și aplicarea sancțiunii, proiectantul are obligația de a completa/reface documentația tehnică, după caz, pe cheltuiala proprie;
g) însușirea de către specialiștii verificatori de proiecte atestați a proiectelor incomplete, care prezintă soluții neconforme sau care conțin neconcordante între diferitele secțiuni ale acestora, care conduc la nerealizarea nivelului de calitate al construcțiilor corespunzător cerințelor fundamentale aplicabile;
h) elaborarea de expertize tehnice incomplete, care nu respectă prevederile reglementărilor tehnice în vigoare la data contractării acestora, precum și stabilirea unor soluții care conduc la încălcarea prevederilor referitoare la cerințele fundamentale aplicabile;
i) interzicerea sau obstrucționarea efectuării controlului calității în construcții, ne-prezentarea documentelor și a actelor solicitate de persoanele cu atribuții de control și/sau de autoritățile competente, conform prevederilor legale;
j) nerespectarea obligațiilor prevăzute la art. 22 lit. f) și art. 27 lit. g) din Legea 10/1995 și Legea 163/2016. Acestea prevăd obligații pentru investitor, dar și pentru proprietar.
„Art. 22. Investitorii sunt persoane fizice sau juridice care finanțează și realizează investiții sau intervenții la construcțiile existente în sensul legii și au următoarele obligații principale referitoare la calitatea construcțiilor: (...) f) asigurarea recepției lucrărilor de construcții la terminarea lucrărilor și la expirarea perioadei de garanție.
g) proprietarii construcțiilor au următoarele obligații principale: darea în folosință a construcției după admiterea recepției la terminarea lucrărilor, preluarea acesteia și obținerea autorizațiilor potrivit legii”.
10.000 lei la 20.000 lei pentru:
a) ne-asigurarea verificării execuției lucrărilor de construcții prin specialiști diriginți de șantier autorizați sau care dețin certificate echivalente, recunoscute în condițiile legii;
b) organizarea necorespunzătoare și neaplicarea sistemului de management al calității, precum și realizarea de construcții fără specialiști responsabili tehnici cu execuția autorizați sau care dețin certificate echivalente, recunoscute în condițiile legii;
c) depășirea de către verificatorii de proiecte atestați, experții tehnici atestați, auditorii energetici pentru clădiri atestați, responsabilii tehnici cu execuția autorizați și diriginții de șantier autorizați a competențelor pe domenii, subdomenii, specialități sau grade profesionale pentru care sunt atestați/autorizați și/sau neîndeplinirea obligațiilor ce le revin potrivit reglementarilor în vigoare;
s) neîndeplinirea obligațiilor stabilite prin regulamentele și procedurile elaborate în aplicarea prezentei legi, privind realizarea și menținerea cerințelor fundamentale în etapele de realizare a construcțiilor, de exploatare și intervenții la construcțiile existente și în etapa de post-utilizare a acestora de către factorii implicați, potrivit responsabilităților fiecăruia;
e) ne-predarea cărții construcției de către investitor proprietarului, respectiv documentația privind proiectarea și documentația privind execuția, la recepția la terminarea lucrărilor, iar documentația privind recepția și documentația privind urmărirea comportării în exploatare și intervenții asupra construcției, la recepția finală a lucrărilor de construcții;
f) neexecutarea obligațiilor privind urmărirea comportării în exploatare a construcțiilor de complexitate și importanta deosebita, referitoare la cerința fundamentală rezistența mecanică și stabilitate;
g) ne-completarea și ne-păstrarea cărții tehnice a construcției conform prevederilor legale;
h) ne-executarea obligațiilor privind urmărirea comportării în exploatare a construcțiilor și ne-executarea, în condițiile legii, a lucrărilor de reparații și consolidări;
i) ne-amenajarea terenurilor ocupate temporar pentru aducerea lor la starea inițială, la terminarea lucrărilor de construcții;
j) neaplicarea de către executant a soluțiilor stabilite, în condițiile legii, de proiectant sau expert tehnic atestat, pentru rezolvarea neconformităților, defectelor ori neconcordantelor apărute în timpul execuției construcțiilor, respectiv a lucrărilor de intervenție la construcțiile existente;
k) nerespectarea obligațiilor prevazute la art. 22 lit. h) și art. 28 lit. a) și c) în cele două legi. Aici există obligații și pentru investitori și pentru proprietari.
„Art. 22. Investitorii sunt persoane fizice sau juridice care finanțează și realizează investiții sau intervenții la construcțiile existente în sensul legii și au următoarele obligații principale referitoare la calitatea construcțiilor: h) expertizarea construcțiilor de către experți tehnici atestați, în situațiile în care la aceste construcții se execută lucrări de natura celor prevazute la art. 18 alin. (2) al prezentei legi”.
Art. 28, a) și c): „Administratorii și utilizatorii construcțiilor au următoarele obligații principale: a) folosirea construcțiilor conform instrucțiunilor de exploatare prevazute în cartea tehnică a construcției; și c) efectuarea de lucrări de intervenție la construcția existentă, numai cu acordul proprietarului și cu respectarea prevederilor legale”.
3.000 lei - 10.000 lei pentru:
a) neprecizarea în proiect a categoriei de importantă a construcției și ne stabilirea fazelor determinante supuse controlului calității;
b) prevederea în proiect sau utilizarea unor produse necertificate sau pentru care nu există agremente tehnice la lucrări la care trebuie să se asigure nivelul de calitate corespunzător cerințelor fundamentale aplicabile;
c) nerespectarea prin proiecte a nivelului de calitate corespunzător cerințelor fundamentale aplicabile;
d) ne-convocarea factorilor care trebuie să participe la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante ale execuției și ne-asigurarea condițiilor de verificare;
e) lipsa nemotivată de la verificarea lucrărilor ajunse în faze determinante, ca urmare a convocării făcute de executant;
f) neîndeplinirea obligației proiectantului de a stabili soluții pentru remedierea defectelor sesizate, referitoare la cerințele fundamentale aplicabile;
g) ne-sesizarea Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C. în cazul producerii unor accidente tehnice la construcțiile în execuție, precum și la cele în exploatare;
h) neîndeplinirea, la termenul stabilit, a măsurilor cuprinse în actele de control;
i) refuzul experților tehnici atestați de participare la evaluarea stării tehnice a unor construcții avariate din cauza unor factori naturali sau antropici, la solicitarea Inspectoratului de Stat în Construcții - I.S.C.
j) nerespectarea obligațiilor prevazute la art. 22 lit. e): "Investitorii sunt persoane fizice sau juridice care finanțează și realizează investiții sau intervenții la construcțiile existente în sensul legii și au următoarele obligații principale referitoare la calitatea construcțiilor: e) acționarea în vederea soluționării neconformităților, a defectelor apărute pe parcursul execuției lucrărilor, precum și a deficientelor proiectelor".
De asemenea, noua Lege nr. 63/2016 adaugă la sistemul calității în construcții încă 3 componente față de cele existente. Astfel, sistemul calității în construcții va cuprinde:
a) activitatea de reglementare în construcții;
b) certificarea performantei și a conformității produselor pentru construcții;
c) agrementul tehnic în construcții;
d) verificarea și expertizarea tehnică a proiectelor;
e) verificarea calității lucrărilor executate, expertizarea tehnică a execuției lucrărilor și a construcțiilor, precum și auditul energetic al clădirilor;
f) managementul calității în construcții;
g) acreditarea și/sau autorizarea laboratoarelor de analize și încercări în construcții;
h) activitatea metrologică în construcții;
i) recepția construcțiilor;
j) urmărirea comportării în exploatare și intervenții la construcțiile existente, precum și post-utilizarea construcțiilor;
k) exercitarea controlului de stat al calității în construcții;
l) atestarea tehnico-profesională și autorizarea specialiștilor care desfășoară o activitate în construcții.
m) certificarea calificării tehnico-profesionale a operatorilor economici care prestează servicii de proiectare și/sau consultantă în construcții;
n) certificarea calificării tehnico-profesionale a operatorilor economici care execută lucrări de construcții;
o) perfecționarea profesională continuă a specialiștilor care desfășoară activități în domeniul construcțiilor.
Aceste ultime 3 elemente ale sistemului calității în construcții vor intra în vigoare după 18 luni de la data publicării legii în Monitorul Oficial, adică din ianuarie 2018.

Descărcați noua Lege nr. 163/2016, de AICI: [ link extern ]
Ce ziceți, această lege se poate aplica oricăror lucrări efectuate în cadrul Asociațiilor, cu diferite firme ?
Pentru clarificare, citiți ce scrie în articol: „Prevederile se aplică construcțiilor și instalațiilor aferente acestora (instalații electrice, sanitare, termice, de gaze, de ventilație, de climatizare/condiționare aer, de alimentare cu apă și de canalizare), indiferent de forma de proprietate, destinație, sursă de finanțare, categorie și clasă de importanță.
Legea nr. 10/1995 privind calitatea in constructii.
"Receptia constituie o componenta a sistemului calitatii in constructii si este actul prin care investitorul declara ca accepta, preia lucrarea cu sau fara rezerve si ca aceasta poate fi data in folosinta. Prin actul de receptie se certifica faptul ca executantul si-a indeplinit obligatiile in conformitate cu prevederile contractului si ale documentatiei de executie".

Receptia lucrarilor de constructii si a instalatiilor aferente acestora se efectueaza atat la lucrarile noi, cat si la interventiile in timp asupra constructiilor existente (reparatii capitale, consolidari, modificari, modernizari, extinderi etc.).
Receptia lucrarilor se face pe toata durata de executie a constructiei, pe categorii de lucrari, conform Normativului C 56/1985 - pentru constructii si a Normativului C 56/2002 - pentru instalatii aferente constructiilor.
Este important de retinut faptul ca inainte de inceperea lucrarilor de finisaje se face receptia structurii de rezistenta a constructiei.
Ca sa aflati pentru ce lucrari se intocmeste receptie finala,studiati normativele mentionate

Ultima modificare: Duminică, 23 Iulie 2017
Cornel Vasile, Consilier juridic
Important de știut dacă în Asociații există obligațiile astea, la inițierea și terminarea unor lucrări. Apropo, pentru ce tipuri de lucrări se cere Recepția lucrării ca obligație legală (vreau câteva exemple) ? De exemplu, pentru montarea de geamuri Termopane e nevoie de Recepție, la fel și pentru zugrăvirea unei scări sau pentru reparația acoperișului ?
Ce ziceți, dacă pentru sediul nostru actual (ilegal) nu s-a făcut recepția, dar s-a dat Autorizația de Construire de către Primărie (cei de la Cadastru zic că nu pot intabula acel teren dacă sediul Asociației noastre nu are un proprietar clar, și, în plus, era declarată ... construcție provizorie), mai putem cere desființarea acelui nou sediu, care nu s-a construit cu aprobarea Adunărilor Generale anuale (nici președintele, nici Comitetul Executiv nu au fost aleși vreodată de membrii Asociației, timp de 3 ani și n-aveau cum să ceară aprobarea construcției noului sediu) ?
Și mai grav, acest sediu (ilegal) este declarat de șefi, inclusiv în Instanțe, ca fiind sediul oficial, dar pe ștampilele Asociației și în Statutul Asociației scrie clar că sediul legal și oficial este doar la .............

Apropo, vă rog să-mi spuneți dacă ați mai văzut sau auzit ca o entitate juridică să declare două sedii oficiale, concomitent.

Nu mai zic de faptul că ei se chinuie din 2014 ca în Adunările Generale anuale să schimbe adresa la noul sediu (ilegal, v-am zis), dar ei n-au cum să facă rost de peste 300 de semnături, și asta în Adunarea Generală anuală, așa cum spune Legea 230/2007, art.8, apoi fiind obligați să înscrie noul sediu la Judecătorie, după schimbarea Statutului.
În concluzie, acea clădire încalcă foarte multe articole de legi din domeniu, dar șefii noștri se legitimează cu adresa acelui nou sediu care de 6 ani nu există în niciun act oficial, inducând în eroare pe toată lumea - ăsta e chiar un motiv serios de desființare a acestei Asociații penale !

Editat de Admin: Va rog sa cititi Regulamentul forumului. Nu suntem platforma civica.
2.14. Identificarea unor persoane, fie fizice sau juridice, in mesajele postate sau in titlul topicului, nu este de dorit. Nu uita ca pe forum se discuta probleme juridice, iar nu implicarea lui X sau lui Z in ele.
Ultima modificare: Duminică, 23 Iulie 2017
Admin, administrator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Un sediu provizoriu al unei asociații, construit pe un pasaj public, nu e pasibil de demolare ? flory_mr flory_mr Sediul Asociației noastre este, încă din 2010, declarat ca fiind și acum, în 2018, construit provizoriu, la care nici recepția nu s-a făcut, și nu ... (vezi toată discuția)
Pot consulta și foto-copia o autorizație de construire pentru un sediu de asociație de proprietari ? flory_mr flory_mr Eu, ca membru proprietar în cadrul unei Asociații de Proprietari, am dreptul de a consulta și de a copia Autorizația de Construire (și Certificatul de ... (vezi toată discuția)