Căsătoria la consulat
În conformitate cu prevederile art. 44 alin.(1) al Legii nr.119/1996, şefii misiunilor diplomatice şi ai oficiilor consulare de carieră ale României pot încheia căsătorii, dacă aceasta este în concordanţă cu legislaţia ţării în care sunt acreditaţi și daca cel puțin unul dintre viitorii soți, cetățean român, are domiciliul sau reședința în circumscripția consulară a misiunii diplomatice ori a oficiului consular.
Odată cu declaraţia de căsătorie, viitorii soţi prezintă următoarele acte:
· documentul cu care se face dovada identităţii, în termen de valabilitate (buletin /carte de identitate/ carte de identitate provizorie sau pașaport ) – original + 2 copii;
· certificatul de naştere – original + 2 copii;
· certificatul medical privind starea sănătatii, întocmit pe formular-tip, care trebuie să poarte numărul de înregistrare, data certă, ştampila unităţii sanitare, semnătura şi parafa medicului; certificatele medicale sunt valabile 14 zile de la data emiterii şi trebuie să cuprindă menţiunea expresă că persoana se poate sau nu se poate căsători; certifícatele medicale emise de instituţii medicale în străinătate pentru uzul misiunilor diplomatice şi oficiilor consulare ale României trebuie să conţină toate rubricile, să fie legalizate cu apostilă şi să fie însoţite de traducerea legalizată în limba română. Certificatul medical cu mențiunea idoneo/a a contrarre matrimonio se eliberează rezidenților români de către medicul de familie italian a cărui semnătură se certifică de către Azienda Sanitaria Locale Competente (ufficio ASL competent pentru sediul medicului de familie), apostila se aplică la prefectura locală pentru semnătura funcționarului ASL – original + 1 copie;
· certificatul de cutumă eliberat de misiunea diplomatică a țării de origine pentru soțul cetățean străin – original + 1 copie;
· documente, din care să rezulte desfacerea căsătoriei anterioare, dacă este cazul (sentința de divorț definitivă și irevocabilă, cerificatul de divorț sau certificatul de naștere cu mențiune de căsătorie și de desfacere a acesteia, certificatul de căsători și certificatul de deces al fostului soț) – original + 2 copii;
· documentul cu care cel puțin unul dintre soți, cetățean român, face dovada rezidenţei în regiunile Toscana, Marche sau Emillia Romagna – original + 2 copii;
· convenție privitoare la alegerea de către soți a legii aplicabile regimului matrimonial ales (formularul se poate obține de la Consulat). Convenția poate fi autentificată și de către un notar public din România.
NOTE:
· Documentele cu care se face dovada identităţii trebuie să fie valabile atât la data depunerii declaraţiei de căsătorie, cât şi la data oficierii căsătoriei.
· Certificatele medicale prenupţiale pot fi eliberate atât de un medic din România, cât și de unul din Italia, în acest caz având menţiunea "idoneo per contrarre matrimonio", și având aplicată Apostila conform prevederilor Convenției de la Haga din 5 oct 1961
· Toate documentele cetățeanului străin trebuie apostilate (dacă țara de origine este semnatară a Convenției de la Haga din 5 octombrie 1961) sau supralegalizate (legalizate la Ministerul de Externe al țării de origine și apoi supralegalizate la Ministerul de Externe din România sau la Ambasada Romaniei din țara de origine a cetățeanului străin). Cetățenii străini care provin din state cu care România a încheiat tratate/convenţii/acorduri de asistenţă judiciară sunt scutiți de supralegalizare, apostilare sau orice altă formalitate.
· Documentele în limbă străină trebuie traduse în limba română și legalizate. Traducerile se pot realiza de către un traducator autorizat de Ministerul de Justitie din România, (caz în care este nevoie de legalizarea semnăturii traducatorului);
· Documentele se vor depune în totalitate în fiecare marti sau miercuri, la orele 14,00, urmând ca oficierea căsătoriei să aibă loc în vinerea din următoarea săptămână între orele 15,30 – 17,00, conform programării. La depunerea declarației de căsătorie, prezența ambilor soți este obligatorie. În cazul în care viitorii soţi depun la dosar certificatele medicale obţinute la medic în Italia, la data depunerii dosarului aceştia vor da o declaraţie pe proprie răspundere că se angajează, ca până cel târziu în preziua oficierii căsătoriei să depună la dosar certificatele legalizate cu Apostila de la Haga.
IMPORTANT:
Articolul 53 alin. (1) din Hotărârea Guvernului nr. 64 din 26 ianuarie 2011 pentru aprobarea Metodologiei cu privire la aplicarea unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă publicată în Monitorul Oficial nr. 151 din 2 martie 2011 prevede următoarele:
”(1) După incheierea căsătoriei, ofițerul de stare civilă anulează cartea de identitate a soțului care își schimbă numele de familie prin căsătorie; anularea se face prin tăierea colțului în care se află inscrisă perioada de valabilitate”.
TAXELE CONSULARE ÎNCASATE
PENTRU OFICIEREA CĂSĂTORIEI LA CONSULAT
Înregistrarea căsătoriei - Gratuit
~ final discuție ~