Daca o persoana face infarct în timpul munci ,și firma nu anunță familia ce se întâmplă? Și ce drepturi are familia în acest caz, Firma trebuie sa-i despăgubească cu ceva??
Sunt aplicabile prevederile Legii ssm nr. 319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare,
-art. 27 (1) Angajatorul are obligaţia să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează:
a) inspectoratelor teritoriale de muncă, toate evenimentele aşa cum sunt definite la art. 5 lit. f);
b) asigurătorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmărire penală, după caz.
-art.5 lit.f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vătămări ale organismului, produs în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, situaţia de persoană dată dispărută sau accidentul de traseu ori de circulaţie, în condiţiile în care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum şi cazul susceptibil de boală profesională sau legată de profesiune;
g) accident de muncă – vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Fiind vorba de deces, evenimentul se cerceteaza de catre ITM. Daca infarctul s-a produs ca urmare a unei cauze legate de munca (chiar daca in cazul de fata, infarctul s-a produs in timpul muncii, nu este obligatoriu ca sa se fi produs dintr-o cauza legata de munca), atunci evenimentul se incadreaza ca accident de munca, firma inregistreaza AM si completeaza FIAM.
Numai in cazul AM sunt aplicabile prevederile Legii nr. 346/ 2002 republicata in 2009,
-art.18 Asiguraţii sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale au dreptul la următoarele prestaţii şi servicii: f) despăgubiri în caz de deces;
g) rambursări de cheltuieli.
Despagubirile (doar cele pentru AM si BP) se platesc de catre Casele judetene de pensii din fondul unic national pentru AM si BP, fond la care contribuie obligatoriu toate firmele. Plata se face in baza PV de cercetare AM si a formularului FIAM.
Daca evenimentul nu se inregistreaza ca AM, atunci urmasii beneficiaza de ajutor de deces in baza Legii pensiior publice nr.263/ 2010 cu modificarile si completarile ulterioare.
In contractul colectiv de munca al firmei pot exista prevederi conform carora firma sa acorde ajutoare materiale/ banesti urmasilor, in cazul decesului angajatilor.
Legislatia nu prevede expres obligatia angajatorului de a anunta familiei decesul unui angajat, daca acesta s-a produs in timpul muncii. Insa, este obligatoriu din punct de vedere uman.
Ce este de făcut?
Vssav
Bună ziua. Am avut un accident la locul de munca, angajat fiind cu contract de 6 luni. A trebuit sa ma opereze la brat pt ca mi am tăiat mușchi. A doua zi ... (vezi toată discuția)