Bună ziua. Am avut un accident la locul de munca, angajat fiind cu contract de 6 luni. A trebuit sa ma opereze la brat pt ca mi am tăiat mușchi. A doua zi ma sunat un coleg și mi a spus ca din cauza accidentului nu îmi mai prelungește contractul, și eu mai am o luna jumătate contract, se poate face ceva în situația asta?? Va mulțumesc
Evenimentul produs trebuie comunicat la ITM si cercetat de o comisie numita de angajator. Dosarul de cercetare se avizeaza de catre ITM si daca sunt indeplinite conditiile legale, evenimentul se inregistreaza ca AM si firma completeaza formualarul FIAM.
Nu puteti fi concediat in timpul cercetarii evenimentului si/ sau a recuperarii medicale daca evenimentul a fost inregistrat ca AM. Decizia de concediere poate fi contestata in instanta.
Daca evenimentul nu a fost comunicat la ITM, o puteti face dvs., in scris, cu nr. de inregistrare/ data. Angajatorul va fi amendat contraventional si va primi dispozitie obligatorie sa cerceteze evenimentul respectiv.
Legea ssm nr. 319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare mentioneaza:
-art. 26 Orice eveniment, aşa cum este definit la art.5 lit. f), va fi comunicat de îndată angajatorului, de către conducătorul locului de muncă sau de orice altă persoană care are cunoştinţă despre producerea acestuia.
-art. 27 (1) Angajatorul are obligaţia să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează:
a) inspectoratelor teritoriale de muncă, toate evenimentele aşa cum sunt definite la art. 5 lit. f);
b) asigurătorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmărire penală, după caz.
-art. 5 f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vătămări ale organismului, produs în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, situaţia de persoană dată dispărută sau accidentul de traseu ori de circulaţie, în condiţiile în care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum şi cazul susceptibil de boală profesională sau legată de profesiune;
g) accident de muncă – vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Daca evenimentul produs se inregistreaza ca AM, dvs. trebuie sa primiti de la angajator PV de cercetare avizat de ITM si formularul FIAM.
Angajatorul trebuie sa faca demersurile la Casa judeteana de pensii pentru ca dvs. sa puteti beneficia de prevederile Legii nr. 346/ 2002 republicata in 2009 privind asigurarea obligatorie pentru AM si BP
-art. 18 Asiguraţii sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale au dreptul la următoarele prestaţii şi servicii:
a) reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de muncă;
b) reabilitare şi reconversie profesională;
c) indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă;
d) indemnizaţie pentru trecerea temporară în alt loc de muncă şi indemnizaţie pentru
reducerea timpului de muncă;
e) compensaţii pentru atingerea integrităţii;
f) despăgubiri în caz de deces;
g) rambursări de cheltuieli.