Bună ziua!
In urma cu o luna am avut un accident de munca fiind vina mea care din pacate sa soldat cu dubla fractura al bratului drept si strivire a muschilor cu semipareza pe partea dreapta am fost operat la Bucuresti de o echipa de 3 medici unde mi sa pus o tija din titan in bratul drept si 2 placute de titan in antebrat operatia in sine a durat 6 ore . firma nu a contribuit cu absolut nimic pt a ma ajuta in vreun fel asigurare de sanatate nu are firma pt angajati si nu vor sa aplice nici legea 346/2002. intrebarea mea este ce obligatii are angajatorul in acest caz ?va rog sa ma invatati cum si ce sa fac .
Angajatorul are obligatia sa anunte ITM si sa cerceteze evenimentul produs desemnand prin decizie interna o comisie, in acest sens. Dosarul de cercetare daca este avizat de catre ITM, firma inregistreaza AM si intocmeste formularul FIAM.
Legea ssm nr.319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare mentioneaza:
-art.27 (1) Angajatorul are obligaţia să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează:
a) inspectoratelor teritoriale de muncă, toate evenimentele aşa cum sunt definite la art. 5 lit. f);
b) asigurătorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmărire penală, după caz.
-art.5
f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vătămări ale organismului, produs în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, situaţia de persoană dată dispărută sau accidentul de traseu ori de circulaţie, în condiţiile în care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum şi cazul susceptibil de boală profesională sau legată de profesiune;
g) accident de muncă – vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Daca angajatorul nu a anuntat ITM o puteti face dvs., in scris, cu nr. de inregistrare/ data. Sesizarea se poate trimite prin posta cu confirmare de primire.
Cercetarea AM cu incapacitate temporara de munca se cerceteaza de catre angajator respectandu-se urmatoarele prevederi:
-art. 29 (1) Cercetarea evenimentelor este obligatorie şi se efectuează după cum urmează:
a) de către angajator, în cazul evenimentelor care au produs incapacitate temporară de muncă;
Trebuie sa primiti de la angajator 1 expl. din PV de cercetare AM, dupa avizarea dosarului de catre ITM si un expl. din formularul FIAM
In baza celor 2 documente, sunt aplicabile prevederile Legii nr. 346/ 2002 republicata in 2009 privind asigurarea pentru AM si BP
-art.18 Asiguraţii sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale au dreptul la următoarele prestaţii şi servicii:
a) reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de muncă;
b) reabilitare şi reconversie profesională;
c) indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă;
d) indemnizaţie pentru trecerea temporară în alt loc de muncă şi indemnizaţie pentru
reducerea timpului de muncă;
e) compensaţii pentru atingerea integrităţii;
f) despăgubiri în caz de deces;
g) rambursări de cheltuieli.
Prestatiile si serviciile de mai sus se platesc prin grija angajatorului din fondul national unic la care este obligatoriu sa cotizeze, lunar, toate firmele. Fondul este gestionat de catre Casa judeteana de pensii. De mutat in sectiunea ssm-protectia muncii.
Buna ziua .
Am intrebat la firma de pv de fiam si de aviz si am fost intrebat pt ce imi trebuie si ca ei vor face un dosar pt casa de asigurari e normal ce fac Dinsi? Si o ultima intrebare firma nu ar trebui sa ma ajute in vreun fel ? Va multumesc .
HG nr.1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare mentioneaza:
-Art. 132 (1) Procesul-verbal de cercetare a unui eveniment se intocmeste in mai multe exemplare, dupa cum urmeaza:
a) in cazul accidentului de munca urmat de incapacitate temporara de munca, pentru angajatorul careinregistreaza accidentul, inspectoratul teritorial de munca care a avizat dosarul, asigurator si victime;
-Art. 140 (1) In baza procesului-verbal de cercetare intocmit de persoanele imputernicite prin lege, angajatorul la care se inregistreaza accidentul va completa FIAM.
(4) Angajatorul la care se inregistreaza accidentul anexeaza FIAM la dosarul sau la procesul-verbal de cercetare si sa distribuie celelalte exemplare la persoana accidentata, inspectoratul teritorial de munca si asiguratorul pe raza caruia isi are sediul social, domiciliul sau resedinta.
Nu trebuie sa justificati angajatorului pentru ce solicitati formularele respective. Este obligatia legala a angajatorului.
Daca insista, puteti sa-i spuneti - pentru a vedea responsabilitatile stabilite si pentru o eventuala actiune in instanta in vederea solicitarii de daune materiale si/ sau daune morale.
Ce este de făcut?
Vssav
Bună ziua. Am avut un accident la locul de munca, angajat fiind cu contract de 6 luni. A trebuit sa ma opereze la brat pt ca mi am tăiat mușchi. A doua zi ... (vezi toată discuția)