Da, la ambele si le puteti face adata dupa desfasurarea adunarii generale care va avea pe ordinea de zi printre altele alegerea noii structuri de conducere si aprobarea prelugirii sediului la aceeasi adresa cu acel nou contract de comodat sau act aditional. Dar ar fi mai bine sa includeti in acel contract de comodat ceva de genul ca e valabil un an cu posibilitatea prelungirii automate daca partile nu convin altfel. Contactati un avocat din zona dumneavoastra care sa va pregateasca procesul verbal al adunarii generale pentru depunere la judecatorie.
1. Spre deosebire de Registrul Comertului RECOM) tinut de Oficiul Registurlui COmertului pentru firme, PFA, cooperative si alte asemenea entitati lucrative comerciale, , Registrul Asociatiilor si Fundatiilor (RAF) si Registrul Federatiior (RF) tinute de Judecatorii respectiv Tribunale, pentru ONG-uri (asociatii, fundatii si federatii) nu au are rubrica distincta de data expirare sediu si deci nimic nu semnaleaza automat sau din oficiu expirarea actului doveditor al sediului. Prin urmare nu nu declanseaza autoritatea care tine registrul actiune de dizolvare pe motiv de sediu expirat, cum se poate intampla cu cele de la Registrul COmertului, si nici tertii in principiu nu prea stiu ca iti figureaza sediul expirat, deci de obicei nu se intampla nimic daca figureaza la Judecatorie in actele din dosar un sediu pentru care contractul de comodat sau inchiriere este incetat. In RAF se opereaza modificarile de acte constitutive, si cum sediul nu se modifica prin expirarea actului, unele judecatorii chiar resping ca lipista de obiect o cerere de modificare de acte constitutive in care modificarea e doar a actului doveditor al sediului care nu se modifica ( adica adresa sediului, ca aia intereseaza). Alte instante accepta ca o chestie mai degraba informala (neexitand o procedura reglementata legal) o depunere de acte la dosarul celei mai recente modificari de acte constitutive prin care se inainteaza spre depunere la dosar noul document de dovada a sediului.... Probleme legate de "sediu expirat" ar putea veni dinspre organele fiscale, daca ONG-ul desfasoara activitati economice directe sau din alte motive datoreaza ceva taxe si impozite (ex. este angajator), deci subiectul nu ar trebui totusi ignorat, si solutia ar fi sa se depuna la organul fiscal copia noului act doveditor pentru sediu, cu adresa de inaintare,.... chiar daca nu se opereaza nimic in RAF in mod distinct....
2. Nu exista in legislatia ONG conceptul de "prelungire a mandatului" dar statutul unui ONG poata sa prevada asa ceva, ca alternativa la alegeri pentru o noua componenta. Insa chestiunea nu are nicio importanta practica, pentru ca e acelasi lucru ca nu ceri noi candidaturi ci supui Adunarii Generale la vot prelungirea cu un an a mandatului componentei actuale a Consiliului Director, sau ca faci alegeri dar pe fiecare functie e candidat unic, tot cel care ocupa si acum functia... Iar daca AG respinge prelungirea de mandat, oricum trebuie sa faci alegeri propriu-zise. Institutia prelungirii mandatului nu e ilegala dar e destul de nedemocratica si deci nerecomandata, pentru ca in acel caz pui la vot unic in ansamblu mandatul tututor, si daca numai unul sau unii din membrii CD nu mai sunt agreati de majoritatea membrilor, practic se forteaza mana AG sa le mai prelungeasca si lor mandatul desi la alegeri individuale nu ar fi realesi. De aceea cel mai bine este sa nu existe institutia"prelungirii" ci pur si simplu se stabileste pentru CD un mandat de x ani si cand expira se fac alegeri. E alta discutie daca sa se limiteze sau nu numarul de mandate, in total sau / si consecutive, pe care le poate avea o persoana in anumita functie in CD sau de membru in CD in general. Nu se poate da o opinie genral-valabila, pentru ca multe ONG au numar mic de oameni care stiu, vor si pot sa exercite in bune conditii acele functii, sau chiar nu au in general suficienti membri incat sa poata sa limiteze numarul de mandate fara sa se blocheze....