avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1162 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Asociaţii de proprietari / ... O scara de bloc, două asociații! Cum ar trebui ...
Discuție deschisă în Asociaţii de proprietari / locatari

O scara de bloc, două asociații! Cum ar trebui întocmite listele de plată a întreținerii?

In anul 2014 se acorda personalitate juridica unei scari de bloc ce s-a rupt din asociatia veche ce avea 3 scari . Cel care trebuia sa fie presedintele noii scari, a binevoit sa nu mai faca cele ce se necesitau a fi facute ulterior dobandirii personalitatii juridice, nici macar nu a ridicat hotararea judecatoreasca de la tribunal. Si uite asa...a ramas ca si in momentul de fata listele de plata a intretinerii se calculeaza de asociatia veche, conform acelei conventii de disociere ce trebuia sa functioneze pe perioada limitata oarecum, adica pana la exercitarea deplina a drepturilor asociatiei desprinse. In 2016 am devenit proprietar al unui apartament pe aceasta scara. Incercand sa ma inscriu ca membru in asociatia de proprietari am ajuns la descoperirea faptului ca nu pot face acest lucru deoarece exista doua asociatii. Una care calculeaza liste de intretinere, cea veche...si una cea noua care este persoana juridica dar nu se ocupa nimeni de ea !!! Am intrebat pe cei de la asociatia veche de ce continua sa calculeze liste de intretinere daca au aflat de faptul ca asociatia cea noua are acordata personalitate juridica, si mai ales de ce continua sa isi imparta salariile lor ca angajati ai unei asociatii la o alta asociatie, cu care legal nu au nici un fel de contract. Am incercat sa contactez biroul asociatii de la primarie, am primit zero raspuns. cred ca nu au mai auzit de asa ceva si nu prea stiu ce sa raspunda. Legea 230/2007 a uitat sa cuprinda o astfel de ciudatenie. Va rog frumos pentru opinii. Incerc sa imi fac o idee cat mai completa, inainte de a ajunge sa caut rezolvare in instanta de judecata !!!
Ultima modificare: Vineri, 18 Mai 2018
Manuela Rășină, administrator
Da, am intalnit si eu o astfel de speta cu ocazia unei expertize. dar asociatia "veche" s-a acoperit cerand acord de asociere tuturor membrilor scarii noiii asociatii (in baza unui protocol provizoriu...ramas in vigoare cu anii). La fel, de noua asociatie nu s-a ocupat nimeni.
Nu cred ca "NU PUTETI" sa va inscrieti la asociatiei; ati achizitionat un apartament care figureaza pe listele de plata a cuiva...primiti utilitati si ele nu sunt "taiate", deci cineva plateste pentru ele...etc. Instiintati asociatia de modificarea proprietarului, Veti primi in continuare sume de plata. pe listele asociatiei vechi. Faceti adresa scrisa si aratati ca faceti parte din condominiu.
adema 1980 :
Multumesc pentru raspuns !
Adrese le-am facut. Am primit si raspuns, cum ca dansii doar calculeaza liste bazat pe faptul ca furnizorii de utilitati trimit facturile pe adresa asociatiei vechi. De inscriere in asociatie cu drepturi depline...am fost indrumat catre asociatia cea "noua" . Nu mi-au raspuns si cat de legal este in schimb sa isi incaseze salarii si de la scara mea, adica noua asociatie !!! Am avut cerere de inscriere in asociatie imediat ce am dobandit apartamentul. De peste un an caut o solutie prin care sa fie clar cine se face responsabil daca exista nereguli. Insa dansii doar incaseaza banii, cand e vorba de acces la acte sau de dat lamuriri corecte si clare, ma expediaza la asociatia scarii mele. Ba chiar au amenintat pe mama mea ca daca ii mai sunt "deranjati" se vor adresa politiei.
Incerc sa va dau un raspun, sper sa clarific dilema:
Ca vecinii dvs. din scara au dorit sa se separe de asociatia "mama", este clar, insa pentru a intra cu drepturi depline "in paine", trebuiesc facute urmatoarele:
- sa-si ridice de la judecatorie (nu tribunal), hotararea judecatoreasca si de la ANAF certificatul de inregistrare fiscala - de acest lucru se ocupa presedintele ales in AG de constituire;
- cu aceste documente in manuta, membrii com ex. ai noii asociatii se prezinta la asociatia "mama" si solicita intocmirea unui protocol de desprindere - nu este complicat, dar trebuie sa gasiti pe cineva sa va ajute;
- acum, cu toate documentele trebuie sa va prezentati la toti furnizorii de servicii si utilitati pentru ca pe viitor sa vi se emita facturi doar pe numele asociatiei dvs.;
- incepeti sa functionati ca o asociatie de sine statatoare - ca doar acesta a fost scopul infiintarii noii asociatii;

Asociatia veche nu are nicio vina. Daca conducerea noii asociatii nu a solicitat "desprinderea" si incheierea protocolului de desprindere, ei va considera de-a lor, va furnizeaza servicii si utilitati, va intocmesc si va repartizeaza cheltuieli pe listele de plata pe care vecinii dvs. trebuie sa le achite. Nu vad nimic anormal in toata povestea (pana acum). Anormal este raspunsul pe care l-ati primit in legatura cu faptul ca au sa va reclame la politie.
Sfat:
Incercati sa scrieti un memoriu (poate mai gasiti cativa vecini care sa va sustina), mergeti la Biroul asociatii de proprietari din primarie si solicitati sa va ajute in punerea in legalitate a asociatiei nou infiintate.

Cu stima, Adam Grecu.
Adam Grecu
Multumesc pentru raspuns !
Prin expunerea problemei mele pe acest site,am dorit sa vad si opinii diferite ! Am omis intentionat sa spun ceva despre mine. Sun calificat si atestat ca administrator imobil, detin oarecum si cunostinte de contabilitate si legislatie aferenta activitatilor comerciale si lucrative.
Imi este deja foarte clar faptul ca nu m-am inselat sub nici o forma intelegand ca principalul vinovat in aceasta situatie este acea noua asociatie care nu si-a dus la bun sfarsit procedura de infiintare si inregistrare.
Pe de alta parte, nici asociatia "mama" nu este chiar foarte integra ! De ce spun asta? Pentru ca odata ce le-am evidentiat niste erori in listele de intretinere mi-au oferit raspunsuri foarte neclare, fara acces la documente, motivand ca dansii reprezinta o alta asociatie, nu cea noua si ca nu este problema dansilor ! La biroul asociatii de pe langa primarie am fost de multe ori. Impresia generala este ca de fapt nu sunt prea interesati de aspectele sesizate de mine. Nu as fi vrut sa incep sa ma indrept spre alte institutii ale administratiei statului, insa puntual vorbind...nu cred ca este chiar foarte normal ca odata ce vechea asociatie a luat cunostinta ca noua asociatie detine personalitate juridica, sa continue sa isi extraga de la asociatia cea noua ,parti de salarii sau cote fata de unele contracte ce ii apartin celei vechi . Cred ca orice nu ar fi facut noua asociatie....sunt doar fapte pentru care isi merita eventuale amendari !
Stim probabil cu totii cat de multe neintamplate si nefacute exista in activitatea asociatiilor de proprietari, chiar daca legislatia este destul de bine lamuritoare asupra aspectelor de orice fel !!! Insa nu cred ca odata ce un proprietar achita intr-o lista de intretinere salarii catre cineva, acel cineva poate sa o suceasca si sa o rasuceasca continuu cu virgule prin texte de lege. Cel putin din bun simt ar fi putut sa respecte legea in totalitate in continuare, chiar si modul in care rezolva plangerile si sesizarile.
Eu de exemplu sunt in posesia unor documente cu nr. de inregistrare in caremi se spune clar ca sunt obligat sa platesc intretinerea calculata de dansii , dar ca apartamentul meu apartine unui condominiu dintr-o alta asociatie ce are personalitate juridica. De ce isi incaseaza salarii de la alta persoana juridica au uitat sa raspunda. Satul cumva de toate acestea, am incercat sa vand apartamentul. Am si gasit un client, insa ajungand la notar povestea a devenit iar interesanta. Ajungand la adeverinta de datorii necesara, m-am simtit obligat sa intreb notarul despre situatia de la scara cu doua asociatii si sa imi spuna care asociatie e just sa elibereze respectiva adeverinta. Sa spun ca a declarat ca asa ceva nu a mai auzit ? Mi-a raspuns clar dar pur teoretic. Adeverinta poate fi eliberata doar de cel ce gestioneaza banii asociatiei, insa la fel de bine mi-a spus ca la o adica, actul poate fi anulat foarte usor intr-o instanta de judecata, in acest fel actul de vanzare devenind nul. Eu auma sa incep sa mint eventualii cumparatori si sa ma fac ca nu stiu nimic ? Apoi vor afla cumva la un moment dat daca cumpara apartamentul. Tot va veni un moment cand cei de la vechea asociatie ca sa se protejeze fata de ceva, vor striga ei in gura mare ca nu au responsabilitati juridic vorbind. Deja mi-au scris mie ca raspuns fata de intrebari ptr erori de calcul in intretinere, sau despre anumite nerespectari ale legii 230/2007.
Am intrebat avocati !!! Jurisprudenta...zero pe o asa speta !!! Biroului de pe langa primarie am trimis recipisa cerand punct de vedere. Dansii tin neaparat sa raspunda la fix 30 de zile !!! Nu in termen maxim de 30 de zile . :)
Stiu ca povestea este lunga si poate plictisitoare, dar are si ceva simpatic de unic si as zice euca...astea sunt provocari adevarate pentru cerut pareri ! Orice alte probleme ale unei asociatii sunt foarte clar exemplificate ca solutie si rezolvare in cadrul legislativ !!!

Cu deosebita consideratie, Aurelian BUHARU
Ei, ati venit cu amanunte. Chiar nu adauga sau scade ceva din discutie.
V-am aratat care sunt pasii necesari, iar ultima mea fraza, sa o luati chiar asa cum am scris: impreuna cu unu-doi vecini, mergeti la primarie si le cereti sprijinul in rezolvarea problemei dvs.. Primaria trebuie sa se deplaseze din birou, sa se informeze cine face parte din conducerea noii asociatii si sa-i "mobilizeze" putin pentru a termina ce au inceput.

Referitor la cele spuse despre asociatia "mama". Va rog sa ma credeti ca acestia chiar nu au nicio vina, practic, asa cum v-am si scris, dvs. cu catel cu purcel, apatineti de dumnealor, scriptic si practic. Trebuie sa va raspunda corect si complet la toate notificarile dvs.
Dupa ce va veti desprinde in adevaratul sens al cuvantului, atunci, "ati plecat" si sunteti stersi din evidentele lor.
Inca o data: nu inteleg de ce atatia factori - notar, primarie,... , nu va dau niste sfaturi competente. Practic, dvs. cu adeverinta eliberata de catre asociatia mare puteti vinde casa, cu flori la palarie si nimeni nu greseste, intelegeti? Acum, dvs. impreuna cu ceilalti vecini de pe scara, apartineti de vechea structura cu tot si toatele, asa ca adeverinta este valabila 100%. De fapt ce se adevereste prin acel document? Ca dvs., vanzatorul, la data de... nu aveti debite la asociatie (asociatia mare). Cumparatorul si notarul nu au de ce sa se teama, apoi, dupa ce noua asociatie isi intra in drepturi, toata lumea de pe scara dvs., trece cu toate evidentele la asociatia nou infiintata.
Asata este tot!
Stima, Adam Grecu.

Alte discuții în legătură

In ce conditii se poate inchide o asociatie de proprietari marq marq Buna ziua, nu stiu daca asta e termenul corect, de \\"a inchide\\", poate desfiinta e mai corect. Intrucat un bloc din asociatie si-a intocmit dosarul pentru ... (vezi toată discuția)
Scindarea asociatiilor de proprietari MENA-MSC MENA-MSC Buna ziua, subiectul nu este nou, s-a mai discutat pe forum despre infiintarea unei noi asociatii prin desprinderea de asociatia initiala pe baza prevederilor ... (vezi toată discuția)
Cum preluam debitele scarii la desprinderea din vechea asociatie de proprietari flory_a42 flory_a42 Dupa constituirea asociatiei de proprietari la nivelul scarii,judecatoria acordand personalitate juridica asociatiei,care este procedura corecta de desprindere ... (vezi toată discuția)