Buna ziua.
1. Consider ca, in caz de defectare a unui produs, prezentarea acestuia in ambalajul original nu poate constitui motiv pentru neacordarea garantiei, chiar daca aceasta conditie este prevazuta in textul garantiei. Dupa parerea mea, ar trebui sa facem distinctie intre garantia de conformitate a produsului si garantia comerciala a acestuia. elementele obligatorii ale garantiei de conformitate sunt prevazute de ART.20 alin. 2 din Legea 449/2003:
"(2) Garantia trebuie sã precizeze elementele de identificare a produsului, termenul de garantie, durata medie de utilizare, modalitãtile de asigurare a garantiei - întretinere, reparare, înlocuire si termenul de realizare a acestora, inclusiv denumirea si adresa vânzãtorului si ale unitãtii specializate de service."
Consumatorul final se "subordoneaza" legii iar garantiile produselor trebuie sa respecte cadrul legal in vigoare.
2. Garantia de conformitate prevazuta de Legea 449/2003 se acorda tuturor produselor comercializate care respecta definitia data de ART. 2:
"b)
produs - bun material mobil a cãrui destinatie finalã este consumul sau utilizarea individualã ori colectivã.
Nu intrã sub incidenta prevederilor prezentei legi bunurile vândute în urma confiscãrilor, în cadrul procedurii de executare silitã sau pe baza unui alt act emis de autoritatile judecatoresti, apa si gazele care nu sunt ambalate într-un volum limitat sau într-o cantitate fixã si energia electricã;"
3. Orice produs comercializat trebuie sa respecte termenul de garantie minim prevazut de Legea nr. 449/2003.
In cazul in care produsele comercializate au o durata medie de utilizare mai mica de 2 ani, garantia acordata acestora va fi egala cu aceasta perioada.
"Art. 16 ind.2. - Pentru produsele a cãror duratã medie de utilizare este mai micã de 2 ani, termenul prevãzut la art. 16 se reduce la aceastã duratã."
Nu e un cerc vicios? La o adica poti vana produse care se schimba de catre vanzator si le schimbi tot la un an si ai produsul o viata!...
Pentru a interveni inlocuirea produsului, consumatorul final trebuie sa faca dovada lipsei de conformitate a produsului existenta la data achizitionarii produsului, in termen de maxim 2 luni de la data constatarii acesteia. In acest sens, va prezenta produsul insotit de o negatie eliberata de unitatea de service indicata de producator.
4. Consider ca ART. 11 din Legea 449/2003 enumera ordinea prioritara in care se solutioneaza problema aparuta. Totusi, in masura in care prin reparatie, produsul isi pierde din valoare, optez pentru returnarea contravalorii acestuia.
Ar mai fi apoi ceva - cum poti la nivel de vanzator (magazin in cazul meu) sa consideri ca produsul nu a fost folosit in scopul in care era vizat (ex: hobby). Trebuie facuta o expertiza? De cine ? Cum se califica cineva sa faca aceasta expertiza? Mai exact daca un consumator reclama un defect la un produs, iar produsul arata neintretinut, "forjat", poti conchide ca nu a fost folosit in scopul in care a fost produs?
Din punctul de vederea al vanzatorului (distribuitorul producatorului), existenta negatiei eliberata de unitatea de service indicata de producator constituie dovada in baza caruia s-a optat pentru inlocuirea produsului sau restituirea contravalorii acestuia.
In conditiile in care produsul a fost utilizat fara respectarea instructiunilor de folosinta (care insotesc produsul la vanzare), se pierde garantia acestuia.