Buna ziua,
Speta dvs NU este legata de dreptul de renuntare la cumpararea online - OG 34/2014 -ci de dreptul de returnare a contravalorii produsului ce a avut neconformitati - a sosit cu defecte de fabricatie sau deteriorari din fabrica, anterior ambalarii si sigilarii ambalajului. OUG 34 se aplica DOAR in cazul renuntarii la cumpararea UNUI PRODUS CONFORM, renuntare voluntara si unilaterala din partea consumatorului, NU si in cazul produsului livrat cu neconformitate fata de specificatia comerciala (respectiv mentiunea comerciantului ca produsul este nou si nu prezinta neconformitati) si tehnica, unde se aplica L 449/2003. Legat de inspectarea produselor la receptia acestora de catre consumator, cata vreme magazinul mentioneaza DOAR acei 2 transportatori, clauza NU vi se aplica deoarece se refera la alti transportatori. Pentru conformitate este necesar ca dvs sa realizati un printscreen - click pe tasta prt sc, apoi faceti past in orice document folosind CTRV+V si salvati) privind aceasta clauza specificata pe site-ul comerciantului, ca sa aveti dovada.
Revin la Legea nr. 449/2003:
"CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Art. 1. - Prezenta lege reglementează aspecte privind vânzarea produselor, inclusiv a celor executate la comandă, şi garanţiile asociate acestora, în vederea asigurării protecţiei consumatorului.
Art. 2. - În sensul prezentei legi, următorii termeni se definesc astfel:
a) consumator - orice persoană fizică sau grup de persoane fizice constituite în asociaţii, care, în cadrul contractelor care intră sub incidenţa prezentei legi, acţionează în scopuri din afara activităţii sale comerciale, industriale sau de producţie, artizanale ori liberale;
b) produs - bun material mobil a cărui destinaţie finală este consumul sau utilizarea individuală ori colectivă
CAPITOLUL II
Conformitatea produselor cu specificaţiile cuprinse în contractul
de vânzare-cumpărare
Art. 5. - (1) Vânzătorul este obligat să livreze consumatorului produse care sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare.
(2) Se consideră că produsele sunt în conformitate cu contractul de vânzare-cumpărare dacă:
a) corespund descrierii făcute de vânzător şi au aceleaşi calităţi ca şi produsele pe care vânzătorul le-a prezentat consumatorului ca mostră sau model;
CAPITOLUL V
Termene
Art. 16. - Răspunderea vânzătorului, conform prevederilor art. 9-14, este angajată dacă lipsa de conformitate apare într-un termen de 2 ani, calculat de la livrarea produsului.
Art. 161. - După expirarea termenului prevăzut la art. 16, consumatorii pot pretinde remedierea sau înlocuirea produselor care nu pot fi folosite în scopul pentru care au fost realizate ca urmare a unor vicii ascunse apărute în cadrul duratei medii de utilizare, în condiţiile legii.
Art. 17. - Consumatorul trebuie să informeze vânzătorul despre lipsa de conformitate în termen de două luni de la data la care a constatat-o.
Art. 18. - Până la proba contrară, lipsa de conformitate apărută în termen de 6 luni de la livrarea produsului se prezumă că a existat la momentul livrării acestuia, cu excepţia cazurilor în care prezumţia este incompatibilă cu natura produsului sau a lipsei de conformitate.
Prin urmare:
- obligatia de a verifica coletul la primire nu implica obligatia de a deschide, de fata cu curierul, ambalajul - este chiar o clauza abuziva pe care o impune magazinul deoarece acestea sunt de dimensiuni foarte mari si dificil de scos iar curierul nu poate sa astepte 1h doar pt dvs - pentru a observa neconformitatile din fabricatie
- faptul ca ambalajul era intact nu inseamna ca produsul nu a venit din fabrica cu neconformitati, din contra, se concluzioneaza logic ca acesta a fost livrat cu defecte de fabricatie deoarece ambalajul este sigilat chiar de fabrica, cu exceptia situatiei in care magazinul a deschis anterior dvs ambalajul produsului, ceea ce este nefiresc si nelegal pt un produs nou
- reclamarea defectului de fabricatie in ziua receptiei demonstreaza clar bunele dvs intentii
- serpentina de racire + usa deteriorate reprezinta ambele defecte de fabricatie deoarece au intervenit in termenul de 6 luni de la livrarea produsului. In mod special serpentina de racire dar si produsul sigilat de fabrica in sine prezinta ceea ce legea mentioneaza la Cap I pct 9 g) "viciu ascuns - deficienţa calitativă a unui produs livrat sau a unui serviciu prestat care nu a fost cunoscută şi nici nu putea fi cunoscută de către consumator prin mijloacele obişnuite de verificare;", respectiv pt care este necesar sa ai cunostinte tehnice ca sa observi neconformitatea, precum s-a intamplat la dvs, cand un singur membru al familiei a observat neconformitatea.
- tot legea obliga comerciantul sa considere buna intentie a consumatorului, acesta neavand dreptul sa prezumeze distrugerea intentionata a bunului de catre consumator, cu atat mai mult cu cat NU are niciun fel de probe in acest sens.
Acelasi referential legal spune:
CAPITOLUL III
Garanţia legală de conformitate
Art. 9. - Vânzătorul este răspunzător faţă de consumator pentru orice lipsă a
conformităţii existentă la momentul când au fost livrate produsele.
Art. 10. - Art. 10. a fost modificat prin Ordonanţă de urgenţă 174/2008 la 27/12/2008
În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita vânzătorului
să i se aducă produsul la conformitate,
fără plată, prin reparare sau înlocuire,
conform art. 11, sau să beneficieze de reducerea corespunzătoare a preţului ori
de rezoluţiunea contractului privind acest produs, în condiţiile art. 13 şi 14.
Art. 11. - (1) În cazul lipsei conformităţii, consumatorul are dreptul de a solicita
vânzătorului în primul rând repararea produsului sau are dreptul de a solicita
înlocuirea produsului,
în fiecare caz fără plată, cu excepţia situaţiei în care
măsura este imposibilă sau disproporţionată. (In cazul de fata, este clar ca nu se poate considera disproportionata, valoarea fiind mai mica decat valoarea produsului.)
Art. 12. - Noţiunea fără plată, prevăzută la art. 10 şi 11, se referă la
toate costurile
necesare aducerii produselor la conformitate, inclusiv costurile poştale, de
transport, manipulare, diagnosticare, expertizare, demontare, montare,
manoperă, materiale utilizate şi ambalare.
Dvs beneficiati de garantia comerciala si de conformitate, care inseamna:
"e) garanţia comercială - orice angajament asumat de vânzător faţă de
consumator, fără solicitarea unor costuri suplimentare, de restituire a preţului
plătit de consumator, de reparare sau de înlocuire a produsului cumpărat, în
cazul în care acesta nu corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare
la garanţie sau în publicitatea aferentă;
e 1) garanţia legală de conformitate - protecţia juridică a consumatorului
rezultată prin efectul legii în raport cu lipsa de conformitate, reprezentând
obligaţia legală a vânzătorului faţă de consumator ca, fără solicitarea unor costuri
suplimentare, să aducă produsul la conformitate, incluzând restituirea preţului
plătit de consumator, repararea sau înlocuirea produsului, dacă acesta nu
corespunde condiţiilor enunţate în declaraţiile referitoare la garanţie sau în
publicitatea aferentă"
Prin urmare legea obliga comerciantul sa va aduca produsul la conformitate si sa suporte transportul catre unitatea de service ce efectueaza aceste reparatii, precum si costurile de transport catre casa dvs a produsului reparat.
Retinerea sumei pt reparatii (considerate, contrar legii, generate in urma deteriorarii produsului de consumator cu rea intentie) este o incalcare a legii mentionata mai sus si un furt prin sisteme informatice, deoarece au debitat contul clientului fara acordul sau.
Ce trebuie sa faceti dvs:
- luati legatura cu banca si contestati suma debitata din cont, Solicitati blocarea acesteia. Depuneti reclamatie scrisa catre banca cu solicitarea ca suma sa fie returnata deoarece debitarea s-a facut fara acordul dvs (magazinul si operatorul de plati aveau dreptul sa va debiteze suma platitia pt produs, in niciun caz suma pt rapatii pe care NU ati autorizat-o si, mai mult, o contestati legal. Daca suma a fost debitata altcuiva decat clientului de pe factura, e si mai grav, mentionati debitarea cheltuielilor contestate catre alta persoana decat clientul).
- depuneti plangere penala pt furtul sumei respective din contul dvs, la parchetul de care apartineti, pe numele comerciantului si al operatorului de plati prin care s-a facut plata online FARA acordul dvs. Mentionati, daca e cazul, debitarea cheltuielilor contestate catre alta persoana decat clientul.
- depuneti plangere la BNR pt furtul sumei din cont, impotriva magazinului si a operatorului de plati care a permis debitarea contului FARA acordul dvs. Aceeasi mentiune ca mai sus.
- faceti print screen dupa cum e mentionat mai sus si copii dupa toate documentele cu care a venit produsul - factura, garantie, etc - plus toate raspunsurile magazinului. Cititi foarte bine conditile de garantie, sa nu cumva sa fie ceva clauze "ciudate" si acolo
- mergeti la Asociatia de protectie a consumatorilor (
[ link extern ] .
- formulati plangerea catre ANPC. Daca va spun ca nu au expert pt constatarea daunelor si trebuie sa mergeti pe civil, mentionati faptul ca nu este necesara expertiza tehnica pt constatarea defectelor de fabricatie si solicitati in scris efectuarea inspectiei. De asemenea solicitati ajutorul APC.
- formulati o reclamatie scrisa catre magazin, intemeiata legal, in care solicitati renuntarea imediata la debitarea sumei si aducerea la conformitate a produsului pe banii lor, sau inlocuirea produsului cu altul conform. Sa aveti confirmarea de primire. Informati magazinul legat de blocarea sumei debitate si de plangerile penale formulate, ca sa priceapa si managerii de acolo ca nu sunteti un consumator slab de inger si fara educatie legislativa, ce poate fi extrem de usor pacalit de asa zisele "politici comerciale" ce incalca legea.
Nu in ultimul rand, NU va lasati pacaliti! Legea este de partea dvs, nu renuntati si nu va sfiiti sa faceti plangere peste tot si sa va aparati drepturile. Daca doriti ca alti consumatori sa nu mai se regaseasca in situatia dvs, publicati speta pe retelele de socializare, inclusiv pe pagina magazinului, pe pagina ANPC, APC, dar si pe alte pagini!
In cazul in care aveti nevoie de alte informatii, ma puteti contacta. Va doresc mult succes!