Compania pentru care lucrez are sediul principal in Statele Unite. In contractul de munca este specificat un bonus trimestrial in functie de anumite performante. In anul fiscal 2017-2018 am primit bonusul pentru primele 2 trimestre. Apoi, spre finalul celui de-al treilea, am fost anuntati ca s-au facut niste greseli de calcul , dar ca se lucreaza la asta si vom primi banii respectivi la finalul lui August. Am cerut informatii in scris sau dovezi/confirmari si nu ni s-au oferit. Am suspectat ca este ceva la mijloc si a apelat la HR. Initial, acestia au parut foarte ingrijorati de aceasta situatie, ca apoi sa ne spuna ca nu se poate face nimic si ca cea mai buna solutie ar fi sa ne gasim un alt job. Tin sa mentionez ca dupa ce mai multe persoane au mers la HR, acestia au spus ca au luat situatia sub aripa proprie si vom primi banii negresit. In tot acest timp, din martie si pana acum, am primit tot felul de vesti, mai mult verbal, foarte putina informatie in scris. Managementul ne-a spus luna de luna ca vom primi banii respectivi la salariul urmator, iar in ziua de salariu nu aveau nicio explicatie valida pentru care acest lucru nu a fost indeplinit.
Urmand ca in aceasta dimineata sa primim vestea ca au mai facut niste calcule si nu vom primi nimic. Pana in momentul de fata, nu ni s-au comunicat rezultatele finale pentru munca noastra si nu ni s-a explicat intr-un mod coerent planul de bonusare. Ni s-a spus sa il acceptam, ca altceva nu avem de facut.
In tot acest timp, am fost mintiti. HR-ul a sprijinit angajatorul in aceasta minciuna, fara a ne oferi solutii. Am fost amenintati de catre management, ca daca cerem informatii de la alte persoane decat superiorul direct, vom fi dati afara.
HR-ul a refuzat o intalnire colectiva cu mai multi anagajati.
Ni s-a spus ca toata aprobarile necesare au fost primite si ar fi trebuit sa primim un raspuns din partea departamentului de Finance , ca se va efectua plata. Am dat un mail acestui departament si mi-au confirmat ca nu au idee despre ce este vorba, ca au mai cerut informatii si altor departamente si nu exista un caz deschis pe aceasta tema. Au spus ca indata ce primesc confirmare in scris, vor implementa aceste plati, fiindca ei nu au putere de decizie, ci doar implementeaza deciziile de mai sus venite.
Ultimul mail din partea managementului da vina pentru aceasta situatie pe departamentul de Finance, spunand ca acestia nu si-au dat aprobabrea pentru aceasta situatie.
Voiam sa cer un sfat... se poate face ceva in aceasta situatie? Daca facem o plangere colectiva sau angajam un avocat sa ne repezinte, avem vreo sansa de izbanda?
In acest caz , neplata unor drepturi salariale poate face obiectul unei : - unei sesizari la ITM-ul in raza caruia acel angajator isi are sediul social
In sesizare veti specifica datele dvs de identitate , precum si neregulile savarsite de catre angajatorul dvs in legatura cu relatiile de munca, securitatea si sanatatea in munca . De exemplu, neplata drepturilor salariale, neinregistrarea demisiei, neplata orelor suplimnetare, neacordarea repausului saptamanal etc.
ITM-ul va constata incalcarea legislatiei muncii , va putea trasa ca masura prezentarea dovezii de plata a salariului si va putea sanctiona - indirect - cu avertisment sau cu amenda pe angajator, dar - atentie - nu-l poate obliga pe angajator sa va plateasca salariile restante.
Sesizarile pot fi transmise catre ITM (Inspectoratul Teritorial de Munca) prin:
- posta;
- e-mail;
- fax;
- inregistrate chiar la sediul institutiei.
- unei actiuni in instanta la Tribunalul in raza caruia aveti domiciliul sau locul de munca.
Singura autoritate in stat care il poate obliga pe angajator este instanta de judecata. Actiunea se depune la Tribunalul in a carui raza aveti domiciliu sau locul de munca , in termen de 3 ani de la data de cand trebuia sa va plateasca salariile. Actiunea este scutita de plata taxelor judiciare.
- unei proceduri de mediere.
Medierea conflictelor de munca poate interveni atat in faza extraprocesuala (inaintea declansarii unui proces in fata instantelor de judecata) cat si in etapa procesuala (dupa ce s-au formulat cereri de chemare in judecata, apeluri sau recursuri).
Pentru medierea conflictelor individuale de munca sunt aplicabile prevederile art. 73 alin. (2) din Legea nr. 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator, cu modificarile si completarile ulterioare. ( art. 178 (2) din Legea 62/2001 a Dialogului social).
- unei cereri de deschidere a procedurii de insolventa.
Potrivit Legii nr.85/2014, valoarea-prag pentru a putea fi introdusa cererea de deschidere a procedurii de insolventa pentru salariati este de 6 salarii medii brute pe economie/salariat. (art.5 pct.72).
Tin sa mentionez ca salariul l-am primit, lunar, in acesta perioada iar in contractul de munca este stipulat faptul ca acordarea bonusului este la discretia angajatorului iar regulile se pot schimba pe parcursul anului fiscal. Singurul lucru ce il avem la mana este faptul ca am fost mintiti in tot acest timp in legatura cu rezultatele si acordarea acelor sume de bani. Exista si alte solutii prin care sa putem recupera acei bani, din bugetul departamentului, etc.
In acest caz, se mai poate face ceva din punct de vedere legal?
Poate sa cerem un audit ca sa se explice exact ce s-a intamplat cu banii respectivi? Asta in conditiile in care trebuie sa credem un mail in care ni se spune ca nu s-a facut targetul, fara a ne fi explicate rezultatele.
Refuz plata bonus
Alexain28
Bună ziua,
Este legal ca să nu mi se plătească bonusul pe motiv ca mi am luat concediul de odihna. Azi când toți colegii mei au încasat bonusul, eu nu ... (vezi toată discuția)