Bună seara,
În primul rând doresc să precizez faptul că sunt angajată în domeniul privat din 10.05.2018.
În al doilea rând, în data de 03.09.2018 mi s-a adus la cunoștință printr-o notificare faptul că începând cu data de 04.09.2018 sunt în ”preaviz lucrativ de 20 de zile lucrătoare până în data de 01.10.2018, la expirarea căruia pe data de 02.10.2018, contractul individual de muncă urmează a fi desfăcut potrivit art. 65, alin. (1) din Codul muncii”.
În al treilea rând, începând cu data intrării în vigoare a preavizului, angajatorul nu mi-a mai dat nimic de făcut, mi-a luat computerul la care lucram, cheile de la birou și incintă și abia dacă mă mai bagă în seamă. M-am prezentat la serviciu ca de obicei, fără a avea ceva concret de făcut (menționez că nu are și nu a avut vreodată condică de prezență, pontajul zilnic este ținut de către Directorul general, prin viitoarea noră a dânsului, angajată pe postul de operator introducere, prelucrare și validare date; firma are doar 4 angajați ce se încadrează ca personal TESA- inclusiv subsemnata). De ceva vreme sunt convocată la serviciu de către viitoarea noră, mai târziu decât ora stipulată în contract (8:00) și mi se spune să plec, de asemenea, mai devreme de ora 17:00. Pe perioada mai-august 2018 nu am avut probleme în ceea ce privește pontarea mea. Semnul mare de întrebare rămâne pe perioada preavizului.
Așadar, mi s-a propus reducerea timpului de lucru la 4 ore. În principiu am fost de acord, dar am precizat angajatorului faptul că niciun act administrativ intern (CIM, Regulament intern, CCM la nivel de unitate) sau CCM la nivel național/de ramură nu include o astfel de prevedere, pe modelul prevederilor din cuprinsul art. 74, alin. (3) din vechiul și expiratul CCM național 2007-2010 atribuit funcționarilor publici. Oricum ar fi fost nevoie de o decizie a angajatorului în acest sens.
În consecință mi-a propus altceva: ca eu să întocmesc o cerere prin care să solicit această reducere a timpului de lucru, la 4 ore, iar ca răspuns angajatorul să emită un act adițional care să cuprindă această derogare.
Întrebare 1: ce sustenabilitate legală ar avea o astfel de cerere, din moment ce nu pot face trimitere/referire la vreo prevedere dintr-un act administrativ intern existent și nu numai? Poate fi o capcană?
Întrebare 2: ce sustenabilitate legală are un act adițional încheiat în perioada preavizului? Reducerea programului de lucru ar deveni operabilă începând cu data încheierii actului adițional? Sau se poate aplica și retroactiv?
Întrebare 3: în contextul formulării acestei cereri și preluând în cuprinsul acesteia prevederile art. 74, alin. (3) din CCM 2007-2010 (respectiv, ”În perioada preavizului, salariaţii au dreptul să absenteze patru ore pe zi de la programul unităţii, pentru a-şi căuta un loc de muncă, fără ca aceasta să afecteze salariul şi celelalte drepturi”) poate angajatorul să se folosească de această derogare drept pretext/subterfugiu și să refuze plata integrală a drepturilor salariale pe perioada preavizului? Are acest drept/acestă posibilitate (n.a. - de a refuza) - având în vedere și prevederile art. 38, Codul Muncii: ”Salariaţii nu pot renunţa la drepturile ce le sunt recunoscute prin lege. Orice tranzacţie prin care se urmăreşte renunţarea la drepturile recunoscute de lege salariaţilor sau limitarea acestor drepturi este lovită de nulitate.”? Mă pot trezi în final cu salariul aferent perioadei de preaviz, diminuat ca urmare a acceptării reducerii timpului de lucru la 4 ore?
Mulțumesc anticipat și vă cer scuze pentru întinderea formulării.
Cel mai recent răspuns:
alinabuzaianu , utilizator
21:52, 12 Septembrie 2018