Angajatorul trebuie sa resepcte prevederile Legii ssm nr. 319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare
-art. 27 (1) Angajatorul are obligaţia să comunice evenimentele, de îndată, după cum urmează:
a) inspectoratelor teritoriale de muncă, toate evenimentele aşa cum sunt definite la art. 5 lit. f);
b) asigurătorului, potrivit Legii nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, cu modificările şi completările ulterioare, evenimentele urmate de incapacitate temporară de muncă, invaliditate sau deces, la confirmarea acestora;
c) organelor de urmărire penală, după caz.
-art. 5 În sensul prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos au următorul înţeles:
f) eveniment - accidentul care a antrenat decesul sau vătămări ale organismului, produs în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, situaţia de persoană dată dispărută sau accidentul de traseu ori de circulaţie, în condiţiile în care au fost implicate persoane angajate, incidentul periculos, precum şi cazul susceptibil de boală profesională sau legată de profesiune;
g) accident de muncă – vătămarea violentă a organismului, precum şi intoxicaţia acută profesională, care au loc în timpul procesului de muncă sau în îndeplinirea îndatoririlor de serviciu, şi care provoacă incapacitate temporară de muncă de cel puţin 3 zile calendaristice, invaliditate ori deces;
Angajatorul trebuie sa desemneze prin decizie interna o comisie pentru cercetare eveniment produs cu respectarea prevederilor HG nr. 1425/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare, sectiunea a 2-a Cercetarea evenimentelor, art. 114-134 (gasiti legislatia pe internet).
Dosarul de cercetare se avizeaza de catre ITM si daca sunt indeplinite conditiile legale, angajatorul inregistreaza AM si completeaza formularul FIAM
Angajatorul trebuie sa va dea cate un expl. din PV de cercetare avizat de ITM si formularul FIAM. Aceleasi documente angajatorul le trimite si la CJPensii care adiministreaza Fondul unic national pentru AM si BP prevazut de Legea nr. 346/ 2002 republicata in 2009, fond la care cotizeaza obligatoriu, lunar toate firmele.
Din acest fond se platesc servicii si prestatii prevazute la
-art.18 Asiguraţii sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale au dreptul la următoarele prestaţii şi servicii:
a) reabilitare medicală şi recuperarea capacităţii de muncă;
b) reabilitare şi reconversie profesională;
c) indemnizaţie pentru incapacitate temporară de muncă;
d) indemnizaţie pentru trecerea temporară în alt loc de muncă şi indemnizaţie pentru reducerea timpului de muncă;
e) compensaţii pentru atingerea integrităţii;
f) despăgubiri în caz de deces;
g) rambursări de cheltuieli.
Concediile medicale primite trebuie sa le depuneti la angajator. Prin angajator, pe baza de documente se deconteaza prestatiile si serviciile.
Nu era necesar sa fie sesizata politia, doar ITM.
Angajatorul trebuie sa efectueze o expertiza tehnica in specializarea constructii, de preferat de catre un expert tehnic judiciar pentru ca raportul sa fie avut in vedere de instanta de judecata in eventualitatea ca firma/ dvs. va decideti sa deschideti o actiune in instanta de judecata impotriva firmei care a construit locatia/ instalatiile din locatie, etc.
Experti tehnici judiciari gasiti grupati pe judete si specializari de expertiza aici:
[ link extern ]
Daca ajungeti in instanta veti avea nevoie de un certificat medico-legal emis de catre IML pe care este bine sa-l cereti acum cand puteti fi examinat medical.
Faceti o afirmatie, pe care realitatea o contrazice, citez: "Mentionez ca lucrez intr-o firma IT, la birou. Treabea mea teoretic nu presupune nici cel mai mic risc posibil."
Complet neadevarat si pagubos. Angajatorul avea obligatia legala sa identifice si sa evalueze riscurile profesionale existente la locurile de munca conform prevederilor Legii ssm nr. 319/ 2006 cu modificarile si completarile ulterioare,
-art. 12 (1) Angajatorul are următoarele obligaţii:
a) să realizeze şi să fie în posesia unei evaluări a riscurilor pentru securitatea şi sănătatea în muncă, inclusiv pentru acele grupuri sensibile la riscuri specifice;
b) să decidă asupra măsurilor de protecţie care trebuie luate şi, după caz, asupra echipamentului de protecţie care trebuie utilizat,
-art.13 În vederea asigurării condiţiilor de securitate şi sănătate în muncă şi pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor profesionale, angajatorii au următoarele obligaţii:
a) să adopte, din faza de cercetare, proiectare şi execuţie a construcţiilor, a echipamentelor de muncă, precum şi de elaborare a tehnologiilor de fabricaţie, soluţii conforme prevederilor legale în vigoare privind securitatea şi sănătatea în muncă, prin a căror aplicare să fie eliminate sau diminuate riscurile de accidentare şi de îmbolnăvire profesională a lucrătorilor;
b) să întocmească un plan de prevenire şi protecţie compus din măsuri tehnice, sanitare, organizatorice şi de altă natură, bazat pe evaluarea riscurilor, pe care să îl aplice corespunzător condiţiilor de muncă specifice unităţii;
Respectand aceste prevederi de catre angajator s-ar fi identificat riscurile existente datorate constructiei si s-ar fi putut lua masurile care se impuneau pentru evitarea daramarii plafonului.