avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 512 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Eliberarea actelor la încetarea contractului de munca ...
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Eliberarea actelor la încetarea contractului de munca este obligatorie sau facultativa?

1. Eliberarea actelor angajatului la încetarea contractului individual de munca indiferent de modalitatea de incetare, este obligatorie sau facultativa? Care este temeiul legal?

2. Eliberarea actelor se face la cererea angajatului sau este obligatia angajatorului/reprezentantului legal? Care este temeiul legal?

3. Care este termenul minim și cel maxim în care trebuie eliberate actele și temeiul legal, daca exista?

4. In cazul concedierii este obligatoriu ca în decizia de concediere sa fie trecut dreptul angajatului de a contesta decizia și termenul de contestare la tribunal? Se poate considera ca decizia poate fi anulata de instanta daca nu conține aceste elemente, fiind nula de drept?

Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 12:44, 25 Decembrie 2018
1. HG 907/2017
art.7
....
(5) La încetarea activității salariatului, angajatorii au obligația să îi elibereze acestuia o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registru.

(6) La solicitarea scrisă a salariatului sau a unui fost salariat, angajatorii sunt obligați să îi elibereze acestuia un extras din registru, datat și certificat pentru conformitate, sau o adeverință care să ateste activitatea desfășurată de acesta, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, astfel cum rezultă din registru și din dosarul personal, în termen de cel mult 15 zile de la data solicitări
....

2. Decizia se emite in scris si, sub sanctiunea nulitatii absolute, trebuie sa fie motivata in fapt si in drept si sa cuprinda precizari cu privire la termenul in care poate fi contestata si la instanta judecatoreasca la care se contesta.
In interpretatea mea, sper sa nu gresesc, alin. (5) se aplica numai in cazul incetarii c.i.m. iar alin. (6) se aplica atat pentru perioada in care c.i.m. este activ (salariatul) cat si dupa incetarea c.i.m. (fostul salariat) in cazul in care angajatorul nu a indeplinit prevederea de la alin. (5) ori a pierdut actele eliberate de angajator la incetarea activitatii.
Prevederile alin. (5) si (6) se aplica si in cazul in care angajatorul a intrat in faliment iar activitatea acestuia este gestionata de catre lichidatorul judiciar?
Exista un termen in care actele mentionate la alin. (5) trebuie eliberate avand in vedere termenul de 10 zile pentru inregistrarea la ALOFM pentru obtinerea indemnizatiei de somaj?

In legea speciala 85/2014 privind intrarea in insolventa nu se precizeaza nimic cu privire la eliberarea actelor prevazute la alin. (5) de catre angajatorul aflat in procedura de faliment si nici de catre lichidatorul judiciar.

Lichidatorul judiciar a replicat ca nu are nicio obligatie sa elibereze la incetarea c.i.m. actele prevazute la alin. (5) cu toate ca el este cel care a notificat angajatii despre incetarea c.i.m.,
Considera ca notificarea respectiva ar reprezenta decizia de concediere, nu este precizat dreptul angajatul de a contesta incetarea c.i.m., a emis si odecizie de incetare a c.i.m. cu aceeasi data dar pe care a comunicat-o dupa 60 de zile iar in loc sa semneze in calitate de reprezentant legal al angajatorului, angajatorului i-a fost ridicat dreptul de administrare, a semnat ca a "luat la cunostinta"!! In opinia mea, decizia nu indeplineste conditiile de legalitate atata timp cat nu este semnata de reprezentantu legal chiar daca acesta a semnat-o de "luare la cunostinta"!





Alin.5 nu prevede niciun termen ca si alin.6 .... lichidatorul se substituie angajatorului,prin urmare, lichidatorul judiciar are obligaţia de a elibera documentele menţionate mai sus.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Se poate inchide contractul de muncă înainte de rămânerea definitivă a hotărârii judecătorești de intrare în faliment? cyan cyan Societatea a intrat in faliment si a depus actele la tribunal pentru declararea falimentului dar a inchis contractele angajatilor inainte de emiterea hotararii ... (vezi toată discuția)
Acte primite la eliberarea din funcție ContSters225880 ContSters225880 Ce acte trebuie să primești la desfacerea contractului de muncă atunci când ești eliberat din funcție? (vezi toată discuția)
Incompetenta profesionala wallgemy wallgemy Am fost angajata la o societate in functia de contabil cu responsabilitati si in compartimentul resurse umane.In urma unor disensiuni cu administratorul ... (vezi toată discuția)