Buna seara mama mea a avut un accident rutier in urma careia a decedat a fost considerat accident de munca mortal de traseu intrebarea mea este in calitate de fiica am dreptul la despagubire de la CNPP si ce trebuie sa fac?
Discutați cu un av pt a analiza situația si a va sfătui cum sa procedati.Probabil o sa găsiți pe cineva sa va ajute contra unui onorariu de succes,speta dvs se preteaza la o astfel de colaborare.
In conditiile in care evenimentul produs a fost inregistrat de firma responsabila ca accident de munca mortal, de traseu sunt aplicabile prevederile Legii nr. 346/ 2002 republicata in 2009 privind asigurarea obligatorie pentru AM si BP,
-art.18 Asiguraţii sistemului de asigurare pentru accidente de muncă şi boli profesionale au dreptul la următoarele prestaţii şi servicii:
f) despăgubiri în caz de deces;
-SECŢIUNEA a 6-a Despăgubiri în caz de deces
-art. 45 (1) În cazul decesului asiguratului, ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli
profesionale, beneficiază de despăgubire în caz de deces o singură persoană, care poate fi,
după caz: soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul, în condiţiile
dreptului comun, sau, în lipsa acesteia, persoana care dovedeşte că a suportat cheltuielile
ocazionate de deces.
(2) Cuantumul despăgubirii în caz de deces este de 4 salarii medii brute, comunicate de
Institutul Naţional de Statistică.
-art. 46 Cererea pentru obţinerea despăgubirii în caz de deces se depune la sediul asigurătorului, însoţită de actele din care rezultă dreptul solicitantului, potrivit prezentei legi.
-art. 47 (1) Admiterea sau respingerea cererii se face prin decizie emisă de asigurător în termen de 20 de zile de la data depunerii cererii.
(2) Decizia se comunică în scris solicitantului în termen de 5 zile de la data emiterii ei.
-art. 48 Plata despăgubirii în caz de deces se face în termen de 15 zile de la data comunicării
deciziei prevăzute la art. 47.
Solicitati angajatorului sa va dea PV de cercetare AM intocmit de catre ITM si formularul FIAM pentru inregistrare de catre firma a AM. Aceleasi documente, angajatorul are obligatia sa le dea asiguratorului,
-art. 50 (1) Angajatorii au obligaţia de a comunica asigurătorului accidentele soldate cu
incapacitate de muncă sau cu decesul asiguraţilor.
In baza acestor documente puteti face demersuri la asigurator - CJAS.
In functie de responsabilitatile mentionate in PV de cercetare AM de catre ITM (daca acestea sunt retinute numai in sarcina angajatorului nu si in sarcina lucratorului decedat) puteti deschide actiune in instanta civila si cere dupa caz, daune materiale si/ sau daune morale.
Dosarul de cercetare a AM va fi trimis la parchet de catre ITM/ Inspectia muncii si dupa caz, se poate declansa actiune penala.