avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1821 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Fiscalitate - Salarii prima de nastere
Discuție deschisă în Fiscalitate - Salarii

prima de nastere

Buna ziua,sunt angajator,medic de familie aflat in contract cu Casa Nationala de Asigurari(persoana fizica autorizata).Am,angajat acum 5 ani o asistenta,care dupa stiinta mea nu este inscrisa in nici un sindicat.In data de 18 noiembrie 2009 a nascut,si,acum,imi solicita plata primei de nastere conform codului muncii art 51 lit c.
Am rugamintea sa imi scrieti:sunt obligata sa ii platesc aceasta prima de nastere?In baza carei legi?Se poate inscrie in sindicat fara sa ma anunte si pe mine?Daca sunt obligata sa ii platesc aceasta prima,care este termenul la care trebuie platita,si in valoare de cat ar trebui sa fie?.
Pe tot felul de forumuri sunt tot felul de pareri,m-am gandit sa scriu si la ITM,dar de acolo primesc raspuns ceva mai greu.Va multumesc,o zi buna.
Cel mai recent răspuns: Angela D , Consultant resurse umane 20:18, 26 Noiembrie 2009
Buna ziua !
Conform Art. 51. – lit.c) din Contractul Colectiv de Munca la Nivel National pe anii 2007-2010, orice angajata are dreptul la plata unui salariu mediu pe unitate din partea angajatorului, la nasterea copilului.
"Art. 51. - În afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de urmatoarele ajutoare:
c) un salariu mediu pe unitate, platit de aceasta mamei, pentru nasterea fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza de plata unui salariu mediu pe unitate; "
--------------------------------------
Orice angajator are obligatia de a acorda aceste drepturi. În cazul în care ele sunt refuzate pe motivul ca nu sunt trecute în contractul colectiv de munca la nivel de unitate sau în regulamentul de ordine interioara, acesta este un abuz. Drepturile din CCM la nivel national sunt minimale. Nu se pot stabili drepturi mai mici de atât. (Codul Muncii art. 238. - (1) Contractele colective de munca nu pot contine clauze care sa stabileasca drepturi la un nivel inferior celui stabilit prin contractele colective de munca încheiate la nivel superior.)
Cu stima !
Ultima modificare: Joi, 26 Noiembrie 2009
Marius Zaharia, Avocat
CCM unic la nivel national 2007-2010

Art. 3. - (1) Clauzele contractelor colective de muncă produc efecte după cum urmează: a) pentru toţi salariaţii încadraţi în unităţile din ţară, indiferent de forma de capital social (de stat sau privat, român sau străin/mixt), în cazul contractelor colective de muncă la nivel naţional;

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ccm nu prevede toate clauzele din ccmunn! care se aplica?? adela05 adela05 Buna ziua! Societatea la care lucrez eu are incheiat CCM. In acest contract nu se prevede si art 51 din CCM la nivel national. Intrebarea mea este, in situatia ... (vezi toată discuția)
Prima de nastere anonim1607 anonim1607 Buna ziua,sunt angajator,medic de familie aflat in contract cu Casa Nationala de Asigurari(persoana fizica autorizata).Am,angajat acum 5 ani o asistenta,care ... (vezi toată discuția)
Prima de nastere anonim1607 anonim1607 Buna ziua,sunt angajator,medic de familie aflat in contract cu Casa Nationala de Asigurari(persoana fizica autorizata).Am,angajat acum 5 ani o asistenta,care ... (vezi toată discuția)