avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 746 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... prima de nastere
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

prima de nastere

Buna ziua,sunt angajator,medic de familie aflat in contract cu Casa Nationala de Asigurari(persoana fizica autorizata).Am,angajat acum 5 ani o asistenta,care dupa stiinta mea nu este inscrisa in nici un sindicat.In data de 18 noiembrie 2009 a nascut,si,acum,imi solicita plata primei de nastere conform codului muncii art 51 lit c.
Am rugamintea sa imi scrieti:sunt obligata sa ii platesc aceasta prima de nastere?In baza carei legi?Se poate inscrie in sindicat fara sa ma anunte si pe mine?Daca sunt obligata sa ii platesc aceasta prima,care este termenul la care trebuie platita,si in valoare de cat ar trebui sa fie?.
Pe tot felul de forumuri sunt tot felul de pareri,m-am gandit sa scriu si la ITM,dar de acolo primesc raspuns ceva mai greu.Va multumesc,o zi buna.
1. Ca sa se inscrie in sindicat un salariat nu este necesar sa ceara permisiunea angajatorului sau.
2. Drepturile legale se platesc tututror salariatilor nu numai celor inscrisi in sindicat.
3. Este vorba de Contractul colectiv de munca unic la nivel national (CCMUNN) pe anii 2007-2010:
ART.51. - In afara de ajutoarele prevazute de lege, la care au dreptul, salariatii vor beneficia si de urmatoarele ajutoare:
c) un salariu mediu pe unitate, platit de aceasta mamei, pentru nasterea fiecarui copil; daca mama nu este salariata, sotul acesteia beneficiaza de plata unui salariu mediu pe unitate;
4. Va redau din Codul muncii:
Art. 241. - (1) Clauzele contractelor colective de munca produc efecte dupa cum urmeaza:
d) pentru toti salariatii incadrati la toti angajatorii din tara, in cazul contractului colectiv de munca la nivel national.

Ultima modificare: Joi, 26 Noiembrie 2009
Valeriu TUDOR, Consultant resurse umane
Buna ziua,