dupa indelungi cautari, contabile si juridice, nu am reusit sa descopar daca se aplica taxarea inversa in cazul intermedierii comertului cu cherestea. Mai explicit: un SRL, inregistrat ca platitor de TVA, vrea sa cumpere cherestea de la un producator si sa o revanda unui alt SRL, toate SRL-urile din circuit fiind platitoare de TVA. Inspectoratul de regim silvic si vanatoare nu te acrediteaza ca si comerciant de cherestea decat daca detii un depozit. Intermediarul nu detine depozit, prin urmare nu poate fi autorizat si implicit nu poate achizitiona formularele speciale pentru comertul cherestelei(aviz de insotire si facturier special), deci nu poate comercializa cherestea. Vrea atunci sa intermedieze deci intocmeste contract de intermediere(sau comisionare) cu vanzatorul sau cumparatorul. Se aplica taxarea inversa in acest caz? Sau cum ar putea cumpara spre revanzare cherestea fara a avea formularele speciale(avize de insotire si facturier) daca nu detine depozit dar fara a plati TVA(a putea sa se supuna taxarii inverse)? Multumiri anticipate
Din pacate nu stiu legea care reglementeaza comertul cu cherestea si obligativitatea detinerii unui depozit pentru a putea face aceasta activitate.
Codul fiscal precizeaza urmatoarele :
ART. 160
Măsuri de simplificare
(1) Furnizorii şi beneficiarii bunurilor/serviciilor prevăzute la alin. (2) au obligaţia să aplice măsurile de simplificare prevăzute de prezentul articol. Condiţia obligatorie pentru aplicarea măsurilor de simplificare este ca atât furnizorul, cât şi beneficiarul să fie înregistraţi în scopuri de TVA, conform art. 153.
(2) Bunurile şi serviciile pentru livrarea sau prestarea cărora se aplică măsurile de simplificare sunt:
a) deşeurile şi materiile prime secundare, rezultate din valorificarea acestora, astfel cum sunt definite de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deşeurilor industriale reciclabile, republicată, cu modificările ulterioare;
b) bunurile şi/sau serviciile livrate ori prestate de sau către persoanele pentru care s-a deschis procedura de insolvenţă, cu excepţia bunurilor livrate în cadrul comerţului cu amănuntul;
c) materialul lemnos, conform prevederilor din norme.
(3) Pe facturile emise pentru livrările de bunuri prevăzute la alin. (2) furnizorii sunt obligaţi să înscrie menţiunea "taxare inversă", fără să înscrie taxa aferentă. Pe facturile primite de la furnizori, beneficiarii vor înscrie taxa aferentă, pe care o evidenţiază atât ca taxă colectată, cât şi ca taxă deductibilă în decontul de taxă. Pentru operaţiunile supuse măsurilor de simplificare nu se face plata taxei între furnizor şi beneficiar.
(4) Beneficiarii care sunt persoane impozabile cu regim mixt aplică şi prevederile art. 147, în funcţie de destinaţia achiziţiilor respective.
(5) De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atât furnizorii/prestatorii, cât şi beneficiarii. În situaţia în care furnizorul/prestatorul nu a menţionat "taxare inversă" în facturile emise pentru bunurile/serviciile care se încadrează la alin. (2), beneficiarul este obligat să aplice taxare inversă, să nu facă plata taxei către furnizor/prestator, să înscrie din proprie iniţiativă menţiunea "taxare inversă" în factură şi să îndeplinească obligaţiile prevăzute la alin. (3).
si norme;
(2) Bunurile care se încadrează în categoria material lemnos, prevăzute la art. 160 alin. (2) lit. c) din Codul fiscal, sunt masa lemnoasă pe picior, precum şi materialul lemnos stabilit prin ordin al ministrului economiei şi finanţelor.
(3) În cazul livrărilor/prestărilor, prevăzute la art. 160 alin. (2) din Codul fiscal, inclusiv pentru avansurile încasate, furnizorii/prestatorii emit facturi fără taxă şi înscriu în factură menţiunea "taxare inversă". Taxa se calculează de către beneficiar şi se înscrie în facturi şi în jurnalul pentru cumpărări, fiind preluată atât ca taxă colectată, cât şi ca taxă deductibilă în decontul de taxă. Contabil, beneficiarul va înregistra în cursul perioadei fiscale 4426 = 4427 cu suma taxei aferente.
(4) Înregistrarea contabilă 4426 = 4427 la cumpărător este denumită autolichidarea taxei pe valoarea adăugată, colectarea taxei pe valoarea adăugată la nivelul taxei deductibile este asimilată cu plata taxei către furnizor/prestator. Prevederile acestui alineat sunt valabile pentru orice alte situaţii în care se aplică taxare inversă.
(5) Persoanele impozabile cu regim mixt care sunt beneficiari ai unor achiziţii supuse taxării inverse, conform art. 160 din Codul fiscal, vor deduce taxa în decontul de taxă în limitele şi în condiţiile stabilite la art. 145, 146, 147 şi 1471 din Codul fiscal.
(9) Orice situaţii în care aplicarea taxării inverse implică dificultăţi de încadrare a bunurilor sau serviciilor respective în prevederile art. 160 din Codul fiscal vor fi soluţionate de Comisia Centrală Fiscală.
-------
In cazul dvs inteleg ca veti aplica o structura de comisionar, deci veti factura o prestatie , un comision si nu o marfa - in speta cherestea , care sa beneficieze de taxarea inversa
In acest caz eu nu vad aplicabil art de mai sus .
Dvs veti realiza venit din servicii , si e mai corect asa , respectiv e mai aproape de adevarul economic.
Daca insa veti reveni asupra acelui contract de comision, transformandu-l intr-un contract de vinzare cumparare , desi nu aveti spatii de depozitare, ati putea lucra in contabilitate cu contul 3571 , marfa in custodie la terti ; adica dvs nu aveti marfa in gestiunea- depozitul propriu , ci la un custode , in baza proceselor verbale de custodie
As recomanda totusi prima varianta, cea cu contract de comision, pentru ca in cealalta varianta ati avea o cifra de afaceri mare care va arunca intr-o grila de impunere mare din punctul de vedere al impozitului minim ; sau in varianta ca sinteti micro ( cu impunere la venit , la cifra de afaceri ) veti avea iar o cifra de afaceri mare care poate va depasi plafonul de 100.000 euro ( cu toate ca de la 01.01.2010 nu se stie deocamdata ce se intimpla cu micro ) si iar poate fi un dezavantaj
Solutia spre care va indrum este urmatoarea :
inchiriati o suprafata de teren, nu foarte mare dar e conditie obligatorie pt a fi inregistrati in baza ocolului silvic, unde stabiliti si punct de lucru, in locatia unde doriti a efectua intermedierea, si atunci puteti efectua actele de comert pe care doriti , sa achizitionati formulare cu regim special de la ocolul silvic . Legistlatia este reprezentata de O 583 / 2008 privind metodologia SUMAL.
Buna,
ma confrunt cu o situatie identica cu cea a utilizatorului "gedo302004": societatea intermediaza comert cu cherestea, cumpara de la o societate si vinde la alta.
Ati reusit sa faceti lumina in aceasta situatie? Va rog frumos, daca aveti ceva informatii care m-am putea ajuta...
Nu vrusai sa fiu rautacios si sa va intreb daca aveti contabil sau sa va indemn sa consultati un expert contabil , asa ca o sa va raspund scurt si la obiect .
Daca un SRL, inregistrat ca platitor de TVA, vrea sa cumpere cherestea de la un producator si sa o revanda unui alt SRL, toate SRL-urile din circuit fiind platitoare de TVA , nu inseamna ca presteaza servicii de intermediere comert cu cherestea , inseamna ca este comerciant de cherestea , deci este obligat sa aiba depozit .
Chereresteaua este o marfa ca oricare alta , doar ca sunt niste conditii de comercializare .
cunosc comercianti care cumpara si revand si nu o depoziteaza deloc. de la vanzator o duc cu mijlocul de transport propriu direct la cumparator.
nu au depozit.