Puteti angaja un expert contabil care sa faca aceste verificari, legea va permite asta
Puteti cere acele acte si expertul va poate spune parerea s.a...
Dar situatia nu este asa simpla si de aceea spuneam sa apelati prima data la avocat, poate fi vorba si de fapte penale , nu doar "civile".
Legea 196/2018, o gasiti in link-ul de mai jos
[ link extern ]
ART. 28,
(1) Proprietarii din condominiu au dreptul sa fie informati in legatura cu toate
aspectele ce privesc activitatea asociatiei, sa solicite in scris si sa primeasca copii
dupa orice document al acesteia. Proprietarii care solicita copii dupa documentele
asociatiei de proprietari vor suporta costul de multiplicare a acestora.
(2) In vederea bunei informari a proprietarilor, asociatia de proprietari amplaseaza
la loc vizibil un avizier la care sunt afisate documente, in conformitate cu prevederile
prezentei legi.
(3) Proprietarii din condominii au dreptul sa primeasca explicatii cu privire la
calculul cotei de contributie la cheltuielile asociatiei de proprietari si, dupa caz, sa o
conteste in scris in termen de 10 zile de la afisarea listei de plata. Presedintele
asociatiei de proprietari este obligat sa raspunda, in scris, la contestatie in termen
de 10 zile de la primirea acesteia.
(4) In cazul in care presedintele sau administratorul nu ia toate masurile necesare
in scopul facilitarii accesului proprietarilor la documentele contabile sau la orice alt
document al asociatiei de proprietari, conform legii, proprietarii au dreptul de a
notifica despre aceasta comitetul executiv si cenzorul/comisia de cenzori. In situatia
nesolutionarii sau a solutionarii necorespunzatoare a solicitarilor notificate in termen
de 10 zile de la depunerea acestora, proprietarii se pot adresa compartimentelor
prevazute la art. 10.
ART. 10
(1) Autoritatile administratiei publice locale organizeaza in cadrul aparatului de
specialitate al primarului un compartiment specializat in sprijinirea, indrumarea si
controlul asociatiilor de proprietari.
(2) Autoritatile administratiei publice locale, prin compartimentele prevazute la alin.
(1), asigura, la cerere, informarea asociatiilor si proprietarilor din condominii cu
privire la cadrul normativ privind organizarea si functionarea asociatiilor de
proprietari.
(3) Compartimentele prevazute la alin. (1) informeaza asociatiile de proprietari cu
privire la interdictiile prevazute in regulamentul local de urbanism sau in
regulamentele de interventie aferente zonelor de interventie prioritara, aplicabile
condominiilor, stabilite in cadrul programelor multianuale destinate cresterii calitatii
arhitectural-ambientale a cladirilor, de reabilitare termica si de reducere a riscului
seismic al constructiilor existente, precum si cu privire la obligativitatea montarii
contoarelor pentru individualizarea consumurilor la nivel de proprietate individuala,
conform legislatiei in vigoare.
(4) Compartimentele prevazute la alin. (1) exercita controlul asupra activitatii
financiar-contabile din cadrul asociatiilor de proprietari, din oficiu ori la solicitarea
unuia sau mai multor membri ai asociatiei de proprietari.
(5) La propunerea compartimentelor specializate in sprijinirea, indrumarea si
controlul asociatiilor de proprietari din cadrul autoritatii administratiei publice locale,
primarul, in baza unei hotarari a consiliului local, atesta persoanele fizice in vederea
dobandirii calitatii de administrator de condominii.
(6) Atestatul prevazut la alin. (5) se emite in baza urmatoarelor documente:
a) certificatul de calificare profesionala pentru ocupatia de administrator de
condominii, conform prevederilor art. 2 lit. f);
b) cazierul judiciar care sa ateste ca nu a suferit nicio condamnare, prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva, pentru o infractiune de natura economicofinanciara;
c) cazierul fiscal.
ART. 64
(1) Administrarea condominiului poate fi realizata de catre persoane fizice,
persoane fizice autorizate, sau persoane juridice specializate, autorizate conform
legii.
(2) Activitatea de administrare include activitati de administrare tehnica si
intretinere a proprietatii comune, de contabilitate si de casierie.
(3) Orice alte activitati de administrare care nu sunt reglementate prin lege sau
prin statutul asociatiei sunt conditionate de hotararea adunarii generale a asociatiei
de proprietari.
(4) Administratorii sunt angajati pe baza de contract individual de munca sau
contract de prestari servicii, cu respectarea prevederilor legale in vigoare.
(5) Candidatii pentru functia de administrator trebuie sa prezinte comitetului
executiv al asociatiei de proprietari documentele prevazute de lege, precum si alte
documente solicitate printre care, obligatoriu:
a) atestatul prevazut la art. 2 lit. e);
b) cazierul judiciar care sa ateste ca nu a suferit nicio condamnare, prin hotarare
judecatoreasca ramasa definitiva, pentru o infractiune de natura economicofinanciara.
Sunt multe aspecte/pasii de care trebuie sa tineti cont, le gasiti in legea 196/2018.
Puteti cere multe acte de la asociatie ( presedinte/cenzor/administrator), de la administrator in special actele prevazute la Art. 64.
De aceea am spus sa discutati prima data cu un avocat.