avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 283 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida simplă ... PFA, Cheltuieli deductibile, cheltuieli la ...
Discuție deschisă în Contabilitate - partida simplă şi obligaţii fiscale declarative pentru PFA, II, AF

PFA, Cheltuieli deductibile, cheltuieli la întreținere

Lucrez ca PFA în sistem real, plătitor de TVA, și am contract de comodat pentru sediu, și vreau să deduc cheltuieli pe 2019.

Am înțeles că trebuie făcută o dispoziție de casă, în care spun suma acelor cheltuieli din intretineri, lumina, gaz, etc.

Pot face această dispoziție de casă acum, la sfârșitul anului, sau trebuia făcută pentru fiecare lună în parte?

Mulțumesc.
Ultima modificare: Sâmbătă, 23 Noiembrie 2019
Petrovic, utilizator
Cel mai recent răspuns: Petrovic , utilizator 09:03, 21 Decembrie 2019
Eu n-am depus declaratie in termen de 30 zile de la data infiintarii PFA la Serviciul Public Finante Locale (SPFL).
Înseamnă că nu mai pot deduce impozitul pe anul acesta? Trebuie să depun declarația probabil de acum încolo?
Multumesc

Iulian Manea a scris:

Am spus si mai sus, da, se poate plati pe mai multe luni. Dovada ca ati platit cota parte si ca proprietarul a incasat-o se face cu acest document justificativ, numit dispozitie de plata sau incasare prin casierie pentru ca tranzactia se face cu numerar. Casieria este a PFA iar dumneavoastra, titularul PFA, sunteti casierul.

Impozitul creste in functie de suprafata folosita, de zona, de localitate etc. Trebuie depusa o declaratie in termen de 30 zile de la data infiintarii PFA la Serviciul Public Finante Locale (SPFL) al primariei si se va comunica proprietarului (acesta este cel care plateste) suma de plata.

Declaratia la SPFL o depune proprietarul iar nu dumneavoastra. Lui i se majoreaza impozitul pe cladire pentru ca in acel spatiu se desfasoara activitati economice.
Am înțeles, deci proprietarul depune declarația...
Eu am înființat PFA-ul în decembrie anul trecut.
Credeți că proprietarul poate depune acum declarația, urmând ca eu el să plătească impozitul, iar eu să îmi deduc retroactiv cheltuielile pentru întreținere?

Iulian Manea a scris:

Declaratia la SPFL o depune proprietarul iar nu dumneavoastra. Lui i se majoreaza impozitul pe cladire pentru ca in acel spatiu se desfasoara activitati economice.

Proprietarul trebuie sa depuna declaratia chiar cu intarziere (poate primi si amenda). Deci nu este optiune, ci obligatie stabilita prin lege (Codul fiscal).

Daca acesta nu o face, puteti deduce cheltuielile facute si stipulate in contractul incheiat cu proprietarul.

De exemplu, proprietarul plateste energia electrica din care o treime trebuie sa o recupereze de la dumneavoastra. Va aduce o copie a facturii si firma intocmeste o dispozitie de plata numerar pe care il puneti sa o semneze pe verso in acelasi timp ce ii dati banii sau ii platiti cu cec, bilet la ordin sau ordin de plata prin banca. Se pot cumula mai multe facturi, cum ar fi intreaga perioada ianuarie - octombrie 2019.
Deci există și opțiunea ca proprietarul să nu facă declarația respectivă?

Eu tocmai mi-am verificat contractul de comodat. Acolo scrie că de fapt comodatarul suportă toate cheltuielile.

Ce pot să fac pentru a deduce cheltuielile? Este bine să urmez acești pași de mai jos?
1. Să fac o anexă la contract, cu data de 1 ianuarie 2019, în care să spun că s-a modificat clauzele, și că acum comodatul va plăti 30% din cheltuieli, iar comodatorul va plăti doar 37%. Pot să întocmesc singur așa ceva, sau pot găsi exemple pe internet? Bănuiesc că trebuie să pun datele mele, datele comodatarului, și noua modificare (care va însemna de fapt un rând de scris, sau două)
2. Să duc acest contract la registrul comerțului și să spun să-l adauge la PFA-ul meu
3. Să îi spun proprietarului să depună declarația la primărie. Sau ANAF?

P.S. Eu nu am viză pe buletin (am domiciliul stabil în altă localitate), deși eu locuiesc la sediu. Buletinul are alta adresa deoarece în trecut am locuit în altă parte. Este aceasta o problemă pentru deducerea de cheltuieli?

Iulian Manea a scris:

Daca acesta nu o face, puteti deduce cheltuielile facute si stipulate in contractul incheiat cu proprietarul.


Ultima modificare: Sâmbătă, 21 Decembrie 2019
george-neagu, moderator

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Sediu pfa adrian140 adrian140 Buna ziua . Dacă înființeze un PFA ptr meditatii acordare elevilor și am sediul in apartament (Nu deduc cheltuieli cu întreținere, curent etc) Se ... (vezi toată discuția)
Impozit spatiu ne si rezidential clyde2010 clyde2010 Sunt pfa si pana in 2015 am avut contr.de comodat intre mine ca pfa (comodatara)si intre mine+sotia (comodanti),pentru una camera cu destinatie birou,cu acces ... (vezi toată discuția)
Deducere cheltuieli sediu social mtrufin mtrufin :( buna seara - va rog foarte mult daca poate cineva sa ma ajute cu un sfat am o soc comerciala care are sediul social acasa la asociatul unic (nu este el ... (vezi toată discuția)