Am urmatoarea situatie:
La finalul lunii ianuarie am facut o achiztie de pe un site din Ro, (extensia .ro - limba romana, numar de contact romanesc, adresa de retur in Bucresti) dar fara sa ma uit la termeni si conditii sau ceva de genul sa vad cine detine siteul, cine factureaza, etc.
Este vorba de o piesa de care aveam nevoie de 247 lei, transport gratuit. Am pus-o in formularul de comanda, am pus datele firmai, am platit online cu cardul firmei.
A doua zi vine un mail cu "eroare plata" dar fara alte detalii si la scurt timp inca un mail cu o noua confirmare de comanda la suma de 205 lei.
Sun la nr de telefon de pe site, nu mi se raspunde, verific contul si vad ca apare o debitare de 247 si o rambursare de 42 de lei. Am lasat-o asa ca am zis ca este o reducere de pret spre avantajul meu.
Peste cateva zile vine awb cu piesa care pleaca din Slovacia... nu mi s-a parut nimic ciudat, multe firme in ziua de azi au depozite regionale si livreaza in tari invecinate.
Ajunge coletul, remarc factura emisa intr-o ceha combinata cu romana, de catre o firma cu sediul in Slovacia. Mi-a picat fisa ca TVA-ul reprezenta de fapt reducerea dar fiind preocupat mai mult de piesa de care aveam nevoie am uitat complet de regimul special pentru declararea acestor achizitii si trecerea la TVA lunar.
Piesa nu a fost compatibila si am facut-o retur.. la o adresa din Romania. Am primit factura de storno tot de la firma slovaca emisa in luna februarie, iar banii sunt inapoi in cont.
Repet ca atunci cand am facut comanda, eu am adaugat in cos un produs cu TVA si mi-a fost debitata suma cu TVA (nu am facut calculul exact sa remarc ca de fapt este vorba de 20% si nu 19%)
Factura s-a primit doar fizic, in colet, iar pe factura nu exista mentiuni de transport, sau costuri de livrare. Eu am factura de expediere a returului cu awb catre o adresa de Romania.
Contabilul imi spune acum ca ma aflu sub incidenta nedeclararii la timp a achizitiei intracomunitare si ca trebuie sa trec de la TVA trimestrial la lunar pentru aceasta neatentie care pana la urma a fost si stornata. I-am rugat pe cei de la magazinul cu pricina sa anuleze facturile arucand cu vina si inspre ei, dar sustin ca e suficienta stornarea.
Va rog sa ma ajutati sa imi spuneti, este suficienta stornarea si rezolva toata situatia?? Daca nu, ma pot lega oarecum de debitarea integrala initiala sau de faptul ca au operatiuni locale aici si ca pe factura nu se specifica nimic de transport international, pentru a nu trece la TVA lunar si a scapa de eventualele sanctiuni privind declararea intarziata?
Dar modul de lucru al acestui furnizor este ok? Sunt multi alti furnizori intrnationali care livreaza din alte tari, dar factureaza din Ro.
Parerea mea este urmatoarea: am citit cu atentie art. 273 alin. (1) din Codul Fiscal. Eu spun ca va incadrati aici, chiar daca ulterior ati returnat marfa. Dvs ati dispus de acel bun ca si un proprietar, deci ati realizat o achizitie intracomunitara. Pentru ca ati realizat o achizitie intracomunitara treceti la TVA lunar. Nu gasesc nicio prevedere in Codul Fiscal care sa ma contrazica.
Am facut cumparatura de buna credinta de pe siteul cu .ro la pret intreg cu TVA... A doua zi vanzatorul a venit cu rectificarea, moment in care presupunem ca am constatat ca ma aflu pe punctul de a face o achiztie intracomunitara si am cerut anularea comenzii din care a rezultat factura storno. Nu mi s-a livrat nimic...
Asta este varianta pe care reprezentantii din Romania ai furnizorului m-au sfatuit sa o sustin la insistentele mele de a anula facturile..... nu zic ca e corecta, nu stiu cate cunostinte au cei care m-au sfatuit asta pentru ca oricum il iau doar pe NU POT in brate cand le cer sa ma ajute spunand ca tot ce tine de facturare se face in Slovacia si ca ei nu au cum s ama puna in legatura cu cei de acolo, dar cel putin pana la un punct chiar asta a fost situatia pe care o pot dovedi cu extras de cont si mailuri de confirmare a comenzii
Daca nu s-a livrat nimic, inseamna ca nu s-a livrat nimic. Nu s-a efectuat nicio achizitie intracomunitara.
E dreptul dvs sa procedati cum doriti, mai ales ca de vreo 20 de ani incoace in Romania nu prea se mai fac controale fiscale. Firmele s-au inmultit extraordinar de mult, inspectorii sunt putini, si atunci fiecare face ce vrea, riscul de a fi prins fiind mic. Pana in anul 2.000 nu indrazneam sa gandim asa ca dvs. Finantele faceau controale fiscale la fiecare firma, oricat de mica si neinsemnata ar fi fost. Ma refer la controale fiscale adevarate, nu la cei de la Garda Financiara sau Antifrauda care trebuie doar sa faca planul la amenzi.
Citind ce ati scris dvs prima data si citind art. 273 aliniatul (1) Cod Fiscal, parerea mea este ca ati facut o achizitie intracomunitara si trebuie sa treceti la TVA lunar.
In cele din urma m-am dus sa depun declaratia la Fisc, dar inainte de a o inregistra am discutat cu cei de acolo situatia, cu tot ce am povestit si aici, doar ca le-am spus ca am refuzat livrarea la curier.
Mi-au spus ca trebuie sa declar achizitia intracomunitara pentru ca factura de storno este in februarie si mi-au dat avertisment pentru nedeclararea la timp.
In schimb au spus ca daca stornarea se facea tot in ianuarie, as fi putut sa nu o declar....
Din pacate, in cazul meu comanda online a fost facuta la finalul ui ianuarie. Aproape in orice combinatie, tot pe februarie as fi avut stornarea. Asta este, fiscul tine cont de lunile calendaristice si nu de un termen realistic in care aceste operatiuni pot avea loc in cazul in care tu cumperi pe data de 28 a lunii.......
Cat despre modul de operare al firmei.... oamenii din Fisc au spus ca poate fi o oarecare forma de inselatorie dar care ar reveni in sarcina ANPC-ul, dar care ANPC rezolva doar problemele persoanelor fizice, dar persoanele fizice nu prea ar avea de ce sa se simta inselate sau afectate..... deci daca am dubii ca m-ar fi prejudiciat cumva modul lor de lucru, pot lamuri doar in instanta.... Iar despre faptul ca ei desfasoara operatiuni cu angajati in Romania dar factureaza din Slovacia exista probabilitatea de a forta cumva legea si sa fie niste nereguli pe undeva care ar putea tine fie de Anaf, fie de Itm, si as avea optiunea depunerii unei sesizari insa mi-ar trebui sa am mai multe date....