As vrea sa va supun atentiei urmatoarea problema in legatura cu impozitul anual din activitati independente - mai precis cu decizia de regularizare a impozitului pe anul anterior.
Potrivit art. 44 din codul de procedura fiscala, comunicarea acestei decizii se face in urmatoarele forme:
Art. 44 - Comunicarea actului administrativ fiscal
(1) Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului căruia îi este destinat. În situaţia contribuabililor fără domiciliu fiscal în România, care şi-au desemnat împuternicit potrivit art. 18 alin. (4), precum şi în situaţia numirii unui curator fiscal, în condiţiile art. 19, actul administrativ fiscal se comunică împuternicitului sau curatorului, după caz.
(2) Actul administrativ fiscal se comunică după cum urmează:
a) prin prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent şi primirea actului administrativ fiscal de către acesta sub semnătură, data comunicării fiind data ridicării sub semnătură a actului;
b) prin remiterea, sub semnătură, a actului administrativ fiscal de către persoanele împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, data comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului;
c) prin poştă, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea textului actului administrativ fiscal şi confirmarea primirii acestuia;
d) prin publicitate.
(3) Comunicarea prin publicitate se face prin afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. În cazul actelor administrative emise de organele fiscale prevăzute la art. 35, afişarea se face, concomitent, la sediul acestora şi pe pagina de internet a autorităţii administraţiei publice locale respective. În lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judeţean. În toate cazurile, actul administrativ fiscal se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului.
(4) Dispoziţiile Codului de procedură civilă privind comunicarea actelor de procedură sunt aplicabile în mod corespunzător.
Normele de aplicare nu contin nimic in legatura cu comunicarea prin afisare pe site, sau mai bine zis nu mai sunt deloc corelate cu forma actuala a CPF.
Vi se pare ok comunicarea unei decizii de regularizare prin afisare pe site? Nu ar trebui sa existe niste precizari in legatura cu ce anume se afiseaza in public (mai ales cu referire la venituri/impozite)? Nu cumva trebuie respectate anumite prevederi pentru protectia informatiilor cu caracter personal?
In plus (si foarte important), in caz de litigiu, cum va face ANAF proba datei la care a publicat pe site informatia?
(poate mai vedeti si alte probleme care imi scapa)
PS: Problema mea vine in contextul in care un consultant fiscal mi-a spus ca anumite administratii fiscale afiseaza timp de o zi pe site lista cu regularizarile datorate, dupa care socotesc termenul de plata de 60 de zile incepand cu a 15-a zi dupa afisare. Mi se pare aberant - ar trebui sa stam cu totii zilnic cu ochii pe siteul administratiei fiscale?...