avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 879 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Impozite, taxe şi timbrul de ... Comunicarea prin publicitate a actului administrativ ...
Discuție deschisă în Impozite, taxe şi timbrul de mediu 2013. Legalitate şi interpretare juridică

Comunicarea prin publicitate a actului administrativ fiscal

As vrea sa va supun atentiei urmatoarea problema in legatura cu impozitul anual din activitati independente - mai precis cu decizia de regularizare a impozitului pe anul anterior.

Potrivit art. 44 din codul de procedura fiscala, comunicarea acestei decizii se face in urmatoarele forme:

Art. 44 - Comunicarea actului administrativ fiscal

(1) Actul administrativ fiscal trebuie comunicat contribuabilului căruia îi este destinat. În situaţia contribuabililor fără domiciliu fiscal în România, care şi-au desemnat împuternicit potrivit art. 18 alin. (4), precum şi în situaţia numirii unui curator fiscal, în condiţiile art. 19, actul administrativ fiscal se comunică împuternicitului sau curatorului, după caz.

(2) Actul administrativ fiscal se comunică după cum urmează:

a) prin prezentarea contribuabilului la sediul organului fiscal emitent şi primirea actului administrativ fiscal de către acesta sub semnătură, data comunicării fiind data ridicării sub semnătură a actului;

b) prin remiterea, sub semnătură, a actului administrativ fiscal de către persoanele împuternicite ale organului fiscal, potrivit legii, data comunicării fiind data remiterii sub semnătură a actului;

c) prin poştă, la domiciliul fiscal al contribuabilului, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire, precum şi prin alte mijloace, cum sunt fax, e-mail, dacă se asigură transmiterea textului actului administrativ fiscal şi confirmarea primirii acestuia;

d) prin publicitate.

(3) Comunicarea prin publicitate se face prin afişarea, concomitent, la sediul organului fiscal emitent şi pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală, a unui anunţ în care se menţionează că a fost emis actul administrativ fiscal pe numele contribuabilului. În cazul actelor administrative emise de organele fiscale prevăzute la art. 35, afişarea se face, concomitent, la sediul acestora şi pe pagina de internet a autorităţii administraţiei publice locale respective. În lipsa paginii de internet proprii, publicitatea se face pe pagina de internet a consiliului judeţean. În toate cazurile, actul administrativ fiscal se consideră comunicat în termen de 15 zile de la data afişării anunţului.

(4) Dispoziţiile Codului de procedură civilă privind comunicarea actelor de procedură sunt aplicabile în mod corespunzător.


Normele de aplicare nu contin nimic in legatura cu comunicarea prin afisare pe site, sau mai bine zis nu mai sunt deloc corelate cu forma actuala a CPF.

Vi se pare ok comunicarea unei decizii de regularizare prin afisare pe site? Nu ar trebui sa existe niste precizari in legatura cu ce anume se afiseaza in public (mai ales cu referire la venituri/impozite)? Nu cumva trebuie respectate anumite prevederi pentru protectia informatiilor cu caracter personal?
In plus (si foarte important), in caz de litigiu, cum va face ANAF proba datei la care a publicat pe site informatia?
(poate mai vedeti si alte probleme care imi scapa)

PS: Problema mea vine in contextul in care un consultant fiscal mi-a spus ca anumite administratii fiscale afiseaza timp de o zi pe site lista cu regularizarile datorate, dupa care socotesc termenul de plata de 60 de zile incepand cu a 15-a zi dupa afisare. Mi se pare aberant - ar trebui sa stam cu totii zilnic cu ochii pe siteul administratiei fiscale?...
Ultima modificare: Joi, 10 Decembrie 2009
ContSters20980, utilizator
Alin. (4) al art. 44 al Codului fiscal mentioneaza ca "dispoziţiile Codului de procedură civilă privind comunicarea actelor de procedură sunt aplicabile în mod corespunzător." In consecinta, nu se poate trece direct la comunicarea prin publicitate, ci este necesar sa nu fii de gasit la domiciliul fiscal. In practica, insa, din lipsa fondurilor banesti pentru serviciile postale, precum si din lene si dispret fata de orice dispozitie legala, organele fiscale trec la "comunicarea" direct prin publicitate, fara a incerca, mai intai, comunicarea directa, "fizica".
In concret, nu se afiseaza in www decizia de impunere, ci se publica un anunt colectiv, in care se mentioneaza ca s-au emis acte administrative fiscale pentru urmatorii contribuabili... (dar nici macar nu se spune ce act s-a emis, ci doar se indica nr. de inregistrare al organului foscal, deci, sub aspectul imaginii tale in societate, nu ai nimic de suferit). In mod obisnuit, anuntul colectiv ramane 30 zile pe net si se intocmesc enspe mii de procese-verbale cum ca a fost afisat, de cand si pana cand etc. Atunci cand il observi, trebuie sa te duci la organ si sa te milogesti de el sa-ti dea si tie o copie a actului emis.
Codul fiscal este bun ("moral"), lasand posibilitatea comunicarii prin publicitate (internet) doar daca nu mai esti de gasit la domiciliul fiscal (identic procedurii contencoase din instantele judecatoresti), insa organul nu respecta legea. Doar aici este hiba.
Daca e sa o luam cu ce e bun si moral, de ce nu se comunica prin email, daca acelasi articol 44 lasa aceasta posibilitate?!?
Andreea Lisievici a scris:

Daca e sa o luam cu ce e bun si moral, de ce nu se comunica prin email, daca acelasi articol 44 lasa aceasta posibilitate?!?

Nu este trimis prin e-mail pentru ca " organul care colecteaza banii " nu stie care este adresa valida de e-mail a contribuabilului , si pentru ca se considera ca un anunt colectiv responsabilizeaza contribuabilul deoarece in Romania functioneaza "gura lumii" .

In Slatina au fost publicate toate deciziile de impunere pe site-ul primariei , si orice persoana interesata trebie sa stea o ora sau doua ( in functie de viteza de download si dispnibilitatea serverului primariei ) ca sa downloadeze deciziile de impunere colective , grupate pe litere .
Pai evident ca Andreea se intreba de ce nu se comunica pe email a olo unde se stie adresa... nu?
Ca la intrebarea "de ce nu se comunica deciziile pa email persoanelor a coror adresa de mail nu e cunoscuta de AFP, raspunsul e evident: ca nu se cunoaste adresa!" :stunned:
Eu nu am primit nicio comunicare pe mail, nici cand am lipsit din localitate mai mult si mi s-a intors de la posta plicul inapoi la AFP.
Si, evident, au adresa mea de mail scrisa cu manuta mea pe declaratii.
AVLIL a scris:
Si, evident, au adresa mea de mail scrisa cu manuta mea pe declaratii.

Exact, ca si eu o completez de fiecare data. Ca si la barou, nu conteaza...

Alte discuții în legătură

Plata facuta din cont bancar fara acceptul meu si fara decizie de executare silita bogdannuca bogdannuca banca a platit catre o primarie din contul meu curent in care pusesem bani pentru plata ratei de credit. Foarte probabil ca a fost o amenda veche, dar nu am ... (vezi toată discuția)
Actele administrative fiscale florin11111 florin11111 Buna ziua .Sunt nascut in 1987,nu am lucrat pana acum niciodata si zilele trecute am observat ca pe site-ul primariei orasului in care m-am nascut figurez ... (vezi toată discuția)
Decizie de impunere anca voica anca voica Din ce an nu mai exista obligativitatea fiscului de a trimite deciziile de impunere la adresa contribuabilului? Daca nu am primit decizia de impunere mi se ... (vezi toată discuția)