In vechea norma generala de protectie a muncii, la art. 217 se preciza ca "La locurile de muncă unde există riscul de arsuri cu substanțe chimice sau de aprindere a îmbrăcămintei sau a echipamentului individual de protecție se vor asigura dușuri de salvare, cu apă potabilă sau soluții neutralizante" . In legislatia actuala, unde este reglementata obligatia de a avea dusuri de salvare, cine le verifica, periodicitatea, etc.? Multumesc
Sunt aplicabile prevederile HG nr. 1218 din 6 septembrie 2006 cu modificarile si completarile ulterioare privind stabilirea Cerintelor minime de securitate si sanatate in munca pentru asigurarea protectiei lucratorilor impotriva riscurilor legate de prezenta agentilor chimici.
Vedeti:
-Art. 12 (1) Angajatorul, in indeplinirea obligatiilor stabilite in art. 7 alin. (4) si in art. 12 alin.
(1) din Legea nr. 319/2006, trebuie sa determine existenta oricarui agent chimic periculos la locul de munca.
(2) In cazul in care se constata prezenta agentilor economici periculosi la locul de munca,
angajatorul trebuie sa evalueze orice risc referitor la securitatea si sanatatea lucratorilor, care decurge din prezenta acestor agenti chimici, luand in considerare:
a) proprietatile lor periculoase;
b) informatiile puse la dispozitie de furnizor referitoare la securitatea si sanatatea lucratorilor, cum ar fi fisele tehnice de securitate, in conformitate cu prevederile Hotararii Guvernului nr. 490/2002, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) nivelul, tipul si durata expunerii; d) conditiile in care se desfasoara lucrul in prezenta unor astfel de agenti, inclusiv cantitatile acestora;
e) valorile limita de expunere profesionala sau valorile limita biologice nationale; f) efectul masurilor preventive luate sau care urmeaza sa fie luate;
g) concluziile care rezulta in urma supravegherii starii de sanatate deja efectuate, atunci cand sunt disponibile.
(3) Angajatorul trebuie sa obtina informatii suplimentare necesare pentru evaluarea riscului de la furnizorul agentilor chimici periculosi sau din alte surse disponibile. Daca este cazul, aceste informatii trebuie sa contina evaluarea specifica privind riscul pentru utilizatori, stabilit pe baza prevederilor legislatiei nationale aplicabile, armonizata cu legislatia comunitara cu privire la agentii chimici.
-Art. 15 In cazul unei activitati noi care implica agenti chimici periculosi, procesul de munca trebuie sa inceapa numai dupa ce a fost realizata o evaluare a riscului acelei activitati si dupa luarea masurilor de prevenire identificate ca necesare.
In proiectul instalatiei tehnologice se prevede pozitionarea in teren a echipamentelor si instalatiile aferente pentru dusuri/ fantani de salvare/ protectie, tasnitori cu apa potabila, amplasament recipiente cu solutii neutralizante, etc.
In baza identificarii si evaluarii riscurilor profesionale, angajatorul stabileste in instructiunile proprii ssm modul concret de verificare, periodicitatea, intretinerea, etc.