avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 1109 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Şomaj, concediu creştere copil, ... Pot sa primesc indemnizatie crestere copil daca sunt ...
Discuție deschisă în Şomaj, concediu creştere copil, asigurări sociale şi asistenţă socială

Pot sa primesc indemnizatie crestere copil daca sunt administrator?

Buna ziua, luna viitoare voi fi tatic, dar sunt administartor in 2 firme. Pot sa primesc indemnizatie crestere copil daca sunt administrator ?
Multumesc
Cel mai recent răspuns: Cornel Vasile , Consilier juridic 12:15, 6 Iulie 2020
Buna ziua,

Potrivit dispozitiilor art. 2 alin. (3) din Legea 210/1999 a concediului paternal, indemnizatia pentru concediul paternal se plateste din fondul de salarii al unitatii si este egala cu salariul corespunzator perioadei respective.

Conform art. 4 din Normele de aplicare a Legii 210/1999, indemnizatia pentru concediul paternal platit, egala cu salariul aferent zilelor lucratoare respective, potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din lege,se calculeaza pe baza salariului brut realizat, incluzand sporurile si adaosurile la salariul de baza.

-se acorda potrivit Legii nr. 210/1999 privind concediul paternal si, spre deosebire de concediul pentru cresterea copilului, nu este un concediu de asigurari sociale ;
-se acorda dupa nasterea copilului, dar nu mai tarziu de 8 saptamani de la acest moment;

-indemnizatia aferenta acestui concediu se suporta din fondul de salarii al angajatorului, iar nu din bugetul asigurarilor sociale de stat.

In cazul in care titularul dreptului la concediu paternal este asigurat in cadrul sistemului asigurarilor sociale de stat, el are dreptul la un concediu paternal platit de 5 zile lucratoare.

Daca titularul dreptului la concediu partenal a obtinut atestatul de absolvire a unui curs de puericultura, atunci acesta va mai beneficia, in plus, de inca 10 zile lucratoare.

Tatal care satisface serviciul militar obligatoriu are dreptul, la nasterea propriului copil, la o permisie de 7 zile calendaristice.

Concediul paternal se acorda la cerere, in primele 8 saptamani de la nasterea copilului, justificat cu certificatul de nastere al acestuia, din care rezulta calitatea de tata a petitionarului.

Indemnizatia pentru concediul paternal se plateste din fondul de salarii al unitatii si este egala cu salariul corespunzator perioadei respective.

Asupra indemnizatiei acordate pe perioada concediului paternal se datoreaza impozit salarii, contributia de asigurari sociale (25%) ,contributia la sistemul de sanatate (10%),contributia asiguratorie pentru munca (2,25%).

Pe durata concediului paternal contractul individual de munca se suspenda iar suspendarea se va inregistra in REVISAL.

Astfel, daca salariatul solicita acordarea concediului paternal, contractul individual de munca se suspenda in baza articolului 51 alin. (1) lit. c) din Codul muncii. Prin urmare, in pontaj perioada concediului paternal va fi evidentiata ca perioada suspendata.

Concediul de crestere a copilului poate sa aiba intre o luna si doi ani, dupa caz.

Pentru a putea beneficia de acest tip de concediu e necesar ca tatal sa fi lucrat cel putin 12 luni (nu neaparat consecutive) in ultimii doi ani de dinaintea nasterii copilului.

Conform Ordonantei de Urgenta nr. 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor, cel putin o luna din perioada totala a concediului de crestere a copilului ii e alocata parintelui care nu a cerut acest drept. Cu alte cuvinte, daca mama e cea care doreste sa beneficieze de acest tip de concediu, atunci tatal va trebui sa stea in concediu cel putin o luna.

Alte conditii de indeplinit :

-solicitantul sa fie cetatean roman, strain sau apatrid (adica fara cetatenie);

-solicitantul sa aibe domiciliul sau resedinta pe teritoriul Romaniei;

-solicitantul sa locuiasca in Romania impreuna cu copilul pentru care cere acest drept si sa se ocupe de cresterea si ingrijirea acestui copil.

Documentele necesare pentru obtinerea indemnizatiei de crestere a copilului sunt prevazute la art.6 alin. (5) din Norma metodologica de aplicare a prevederilor OUG 111/2010 privind concediul si indemnizatia lunara pentru cresterea copiilor.

Documente necesare :

-Cererea pentru acordarea indemnizatiei de crestere a copilului/stimulentului de insertie (semnata si completata de ambii parinti);

-Actul de identitate al solicitantului (copie si original);

-Actul de identitate al celuilalt parinte (copie si original);

-Certificatele de nastere ale copiilor aflati in intretinere (copii si originale);

-Certificatul de casatorie, in cazul parintilor casatoriti (copie si original);

-Alte acte , dupa caz: actele care sa ateste divortul, actele de incredintare a minorului, certificatul de deces, hotararea de plasament, actele de adoptie (copie si original);

-Pentru plata prin cont bancar: dovada eliberata de banca care sa contina, obligatoriu, numele si prenumele titularului de cont (contul trebuie sa fie pe numele persoanei indreptatite, care este titularul de dosar), CNP titular, codul IBAN;

-Dosar cu sina;

-In cazul veniturilor salariale:

-Adeverinta (Anexa 2) completata corect de angajator;

-Daca pe perioada celor 12 luni anterioare nasterii copilului solicitantul a beneficiat de bonuri de masa, precum si de alte bonusuri oferite de catre angajator (pentru care nu se platesc asigurari sociale), va anexa la dosar si o adeverinta privind cuantumul acestora.;
-Dovada suspendarii activitatii/incetarii activitatii, dupa caz (decizie, ordin, dispozitie, act aditional) – copie si original;

-Adeverinta cu stagiul de cotizare de la Casa de Pensii (in cazul in care angajatorul nu are sediul social in Bucuresti);

-In cazul veniturilor realizate din activitati independente (drepturi de autor si drepturi conexe dreptului de autor, venituri obtinute din exercitarea profesiilor medicale, de avocat, conventii civile, contracte de comision sau alte venituri asimilate salariilor, venituri obtinute ca Persoana Fizica Autorizata/Persoana Fizica Independenta);

-Dovada privind veniturile realizate in anul fiscal anterior (anii fiscali anteriori) celui in care s-a nascut copilul, corespunzator perioadei prevazute de Ordonanta de Urgenta, eliberata de organele fiscale;

-Dovada privind venitul calculat in vederea platii anticipate a impozitului/declaratia fiscala, prevazuta de lege, pentru categoriile de venituri pentru care legea nu prevede emiterea unei decizii de impunere din partea organului fiscal central, pentru veniturile realizate in anul nasterii copilului;

-Dovada intreruperii activitatii (adeverinta eliberata de barou/de administratia financiara/rezolutia de la Camera de Comert, act aditional, act eliberat de catre institutia competenta), dupa caz;

-Adeverinta care sa cuprinda perioada in care au fost realizate veniturile si tabel explicit cu: venitul brut pe fiecare luna, contributiile sociale retinute, impozitul retinut

– se mentioneaza atat procentul retinut, cat si valoarea acestuia, venitul net pe fiecare luna – pentru anul nasterii copilului, pentru veniturile obtinute din drepturi de autor;
-Contractul pe drepturi de autor, dupa caz (copie si original);

-Declaratia pe propria raspundere ca in anul urmator va prezenta APISMB, dovada cu privire la veniturile efectiv realizate, eliberata de administratia financiara, dupa caz;

-Adeverinta cu perioada concediului de maternitate si sumele primite pe fiecare luna;

- cazul persoanelor care in ultimul an, anterior nasterii copilului, au urmat cursurile de zi ale invatamantului preuniversitar/universitar/postuniversitar, pentru intocmirea dosarului de indemnizatie crestere copil trebuie sa ataseze, pe langa actele prevazute la punctele 1-7, si o adeverinta eliberata de institutia de invatamant preuniversitar sau, dupa caz, universitar, care sa ateste frecventarea cursurilor de zi fara intrerupere, pana la data solicitarii acesteia;

-Declaratia solicitantului privind protectia datelor cu caracter personal conform regulamentului UE;

-Declaratia celuilalt parinte conform careia nu beneficiaza de concediul de maternitate;

-Adeverinta cu perioada concediului de maternitate sau adeverinta in care sa se precizeze ca mama nu a solicitat concediul de maternitate acordat conform OUG nr.158/2010;

Declaratia pe propria raspundere a persoanei indreptatite din care sa reiasa ca se ocupa de cresterea si ingrijirea copilului si ca acesta nu este incredintat sau dat in plasament unei alte persoane, unui organism privat autorizat sau serviciu public;

Certificatul de incadrare a copilului intr-un grad de handicap.

Dosarul trebuie depus cu 30 de zile inainte de intrarea in concediu pentru cresterea copilului (suspendarea activitatii) sau in cel mult 60 de zile lucratoare de la incetarea concediului de maternitate sau de la data nasterii copilului, dupa caz.

Dosarul pentru indemnizatia de crestere copil se depune la Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia Copilului a sectorului de care apartine parintele.

De asemenea, lista documentelor necesare pentru dosar poate suferi modificari, in functie de cerintele interne a fiecarui sector.

Beneficiarul indemnizatiei pentru cresterea copilului este obligat sa comunice, in scris, reluarea activitatii si orice modificare intervenita in situatia sa, de natura sa determine incetarea sau suspendarea platii drepturilor, in termen de 15 zile lucratoare de la aparitia acesteia.


Asadar de principiu trebuie sa realizati venituri salariale/asimilate salariilor pentru a beneficia de indemnizatia paternala.
Ultima modificare: Marți, 30 Iunie 2020
Constantin Vera, Contabil
Multumesc, dar din asta nu am aflat nimic nou. Intrebarea mea este pot sa raman administrator la firma daca primesc indemnizatie???

Initial ati intrebat:

Pot sa primesc indemnizatie crestere copil daca sunt administrator ?


De aici se intelege ca doriti sa stiti ce posibilitati exista de a primi indemnizatia de crestere copil in varianta in care sunteti administrator intr-o societate comerciala.De aceea am expus pe larg ce posibilitati exista.

La revenirea dvs:

Intrebarea mea este pot sa raman administrator la firma daca primesc indemnizatie???

Este total diferit sensul intrebarii fata de prima dvs postare.

Astfel, doriti sa stiti daca va mentineti indemnizatia de crestere copil in conditiile in care sunteti si administrator.


Nu ati mentionat de ex daca aveti vreun contract de mandat pentru administrarea societatii (de ex., veniturile din contract de mandat sunt de natura salariala).
Ultima modificare: Marți, 30 Iunie 2020
Constantin Vera, Contabil
Nu am contract de mandat la firma respectiva, sunt salariat la o alta firma.
Puteti beneficia de indemnizatia CCC in baza veniturilor obtinute de la societatea la care aveti c.i.m.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Concediu inainte de nastere, concediu paternal, indemnizatie habar habar Buna seara! Am mai multe nelamuriri si as avea nevoie de parerile voastre. Sotia s-a angajat in luna august 2017. Eu lucrez de mai bine de 5 ani. Ne-a ... (vezi toată discuția)
Concediu crestere copil 2013 luat de tata stealthO3 stealthO3 Lucrez de 18 luni la o R.A, sotia mea urmeaza sa nasca in februarie, ea este studenta(la buget)..vreau sa stiu daca eu sau sotia beneficiem de concediu CCC ... (vezi toată discuția)