avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 732 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Clauza de confidentialitate
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Clauza de confidentialitate

buna ziua,

As dori sa stiu daca este posibil ca obiectul contractului de munca sa fie considerat informatie confidentiala? mai exact, functia si atributiile angajatului pot fi considerate informatii confidentiale?

va multumesc
Cel mai recent răspuns: deborahgbitzu , utilizator 15:42, 23 Septembrie 2010
Confidentiale in raport cu cine?
Pe parcursul derularii CIM, salariatul se poate afla in contact cu 3 categorii de informatii: 1. informatii secrete conform legii; 2. informatii publice si 3. informatii calificate de catre angajator ca fiind confidentiale.
Dintre acestea, numai ultima categorie poate forma obiectul unei clauze de confidentialitate. (primele, fiind protejate prin lege, nu mai necesita o protectie prin clauza unui contract, iar cele publice nu trebuiesc protejate.)
Asadar, din categoria informatiilor confidentiale ce fact obiectul unei clauze, fac parte acele informatii care au fost calificate drept confidentiale de catre angajator.
In concluzie, daca angajatorul considera aceste informatii ca fiind necesar sa fie protejate, va solicita includerea lor in cadrul informatiilor ce vor fi trecute in clauza de confidentialitate. In principiu, in aceste clauze sunt trecute anumite aspecte ale productiei, politicii salariale sau de promovare, distributiei, dar si altele pe care, asa cum aratam, angajatorul doreste sa le protejeze.
Exista institutii in care acest gen de informatii este protejat prin lege (vezi SIE, unde insusi calitatea de angajat, statutul si incadrarea acestuia, constituie informatii clasificate, sau oricare alta instutie militara, in care, prin lege, unele functii din statul de incadrare sunt informatii clasificate prin lege).
In cazul angajatorilor privati, aceste informatii pot fi trecute printre cele calificate de angajator ca fiind confidentiale. Aceasta confidentialitate este insa una contractuala, revenind angajatului obligatia asumata prin semnarea unui contract, de a nu o dezvalui catre terti. Aceasta informatie nu este insa clasificata si se dezvaluie unor alte entitati fizice sau juridice de catre angajator (catre ITM, de exemplu), ceea ce nu se intampla in cazul informatiilor clasificate prin lege.
Mai intai, este necesara o clarificare de principiu. Prevederile Codului Muncii sunt imperative, acestea fiind obligatorii si de stricta interpretare, aceasta insemnand ca daca nu exista prevederi legale exprese care sa stabileasca confidentialitatea obiectului contractului de munca, a functiei si atributiilor angajatului, acestea nu sunt confidentiale si nu exista un drept care ar putea fi invocat in lipsa prevederii exprese.

Codului Muncii prevede urmatoarele obligatii in sarcina angajatorului in ce priveste confidentialitatea in relatia cu angajatul:

Conform art. 40 din Codul Muncii (2): Angajatorului în revin, în principal, următoarele obligaţii:

i) să asigure confidenţialitatea datelor cu caracter personal ale salariaţilor.

Art. 158. - (1) Salariul este confidenţial, angajatorul având obligaţia de a lua măsurile necesare pentru asigurarea confidenţialităţii.

Prevederile art. 20 coroborat cu art. 26 din Codul Muncii reglementeaza posibilitatea reglementarii unei clauze de confidentialitate de catre parti in contractul individual de munca, care are ca obiect protejarea informatiilor de care au luat la cunostinta partile in cursul executarii contractului individual de munca, si prin urmare aceste prevederi nu au ca obiect protejarea obiectului contractului, a functiei si atributiilor angajatului.

Art. 26. - (1) Prin clauza de confidenţialitate părţile convin ca, pe toată durata contractului individual de muncă şi după încetarea acestuia, să nu transmită date sau informaţii de care au luat cunoştinţă în timpul executării contractului, în condiţiile stabilite în regulamentele interne, în contractele colective de muncă sau în contractele individuale de muncă.
(2) Nerespectarea acestei clauze de către oricare dintre părţi atrage obligarea celui în culpă la plata de daune-interese.

In concluzie, domeniul de aplicare al obligatiei de confidentialitate pentru angajator se intinde la datele pentru caracter personal ale angajatului si la salariul prevazut in contractul de munca incheiat cu angajatul. Acestea sunt obligatii stabilite expres de lege, si care fiind imperative si de stricta interpretare nu se pot extinde la alte cazuri.

In cazul in care aveti neclaritati sau completari, va stau la dispozitie.
in raport cu alti angajatori > ma intereseaza daca se pot specifica atributiile postului si functia intr-un cv fara acordul angajatorului de la actualul loc de munca chiar daca exista o clauza de confidentialitate;
din cate am inteles, pot fi considerate ca fiind confidentiale informatiile dobandite pe parcursul desfasurarii contractului de munca (daca exista un acord in acest sens) dar nu poate fi considerat confidential contractul in sine (mai exact functia si atributiile care sunt trecute in mod normal in cv) - mentionez ca lucrez la o firma privata, nu in cadrul armatei

va multumesc,

Alte discuții în legătură

Semnare contract confidentialitate pe termen nelimitat alexandrubirtoc alexandrubirtoc Buna seara. Mi se cere la firma la care lucrez sa semnez un contract de confidentialitate VALABIL PE TERMEN NELIMITAT. (toata viata) In cazul in care este ... (vezi toată discuția)
Contract de confidentialitate utilizatornou_2014 utilizatornou_2014 Buna ziua, Sunt managerul unei firme mici, cu cativa angajati, cu ceva timp in urma am aflat ca sunt scurgeri de informatii din partea angajatilor catre ... (vezi toată discuția)
Clauza de confidentialitate AnnaMaria_ru AnnaMaria_ru Buna ziua! Sunt la inceput de drum la Resurse Umane si am deja niste intrebari.:\"> Doamna noastra directoare vrea ca ptr managerii firmei sa introduca o ... (vezi toată discuția)