Buna ziua
As dori sa stiu daca la retragerea proprietarilor unei scari din asociatia de proprietari,acestia pot solicita returnarea (cotei parte) fondului de reparatii platit,pe 3 ani, tinand cont ca in ultimii 3 ani nu s-au executat niciun fel de reparatii,care sa-l diminueze.
Daca s-ar putea gasi si o baza legala ar fi perfect!
Va multumesc anticipat pt.raspuns.
Nu exista baza legala pentru retragerea fondului de reparatii.
Acesta se strange de la proprietari ca sa se repare blocul, or proprietarii care se retrag (se muta sau se retrag pur si simplu din asociatie?) au locuit in acel bloc, s-au folosit de instalatii si, in general, s-au folosit de proprietatea comuna un timp. Aceasta se deterioreaza in timp si va fi reparata atunci cand se va socoti necesar.
Si ca sa intelegeti mai corect motivul de ce nu se poate, va spun ca fondul de reparatii il platiti pentru ceea ce ati consumat sau ati folosit, nu pentru folosul reparatiei.
Sigur, cei care nu se muta din bloc folosesc si reparatia, e cu atat mai bine.
..................................
Daca va referiti la separare si la infiintarea unei noi asociatii formata dintr-o scara intreaga, atunci, da, la partajul gestiunii se solicita, intre altele si cota-parte a scarii respective din fondul de reparatii.
Prorietarii se retrag definitiv si isi infiinteaza ei o asociatie pe scara respectiva.
Ma gandeam ca acest fond se foloseste pentru zugraveli pe scara,reparatii usa intrare bloc etc si nicidecum la instalatii,deoarece exista separatii la apa,gaze,iar incalzirea e individuala prin centrale de apartament,deci, practic banii nu au fost ,,consumati' de catre Asociatie.
Iar, prin faptul ca acestia isi infiinteaza o alta asociatie ma gandeam ca se pot solicita pentru reparatiile pe care le va face noua asociatie.
Pentru returnarea acestui fond, intr-adevar, nu exista baza legala ci doar pentru constituirea lui.
L230/2007-Art. 45, al.3
"Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari au obligaţia sa aprobe şi un fond de reparaţii anual, necesar pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune. Comitetul executiv va pregati şi va prezenta adunării generale suma anuala necesară pentru constituirea sau completarea acestui fond, care se alimentează în avans, în transe lunare egale, prevăzute în lista de plata a cheltuielilor asociaţiei de proprietari. Plăţile pentru repararea şi îmbunătăţirea proprietăţii comune se vor face din fondul de reparaţii. Proprietarii membri ai asociaţiei de proprietari pot aproba şi alte fonduri cu caracter special."
Tinand cont de faptul ca legea nu specifica nimic in privinta returnarii si ca specifica faptul ca aceste sume se platesc IN AVANS(!), daca exista intelegere si nu s-au efectuat lucrari de reparatii(dupa cum sustineti) se poate returna catre noua Asociatie pe baza unui proces-verbal de transfer, insotit de un tabel cu detaliere pe contribuabili. La fel de bine puteti fi si refuzat de vechea Asociatie.
Situatia prezentata de dvs. este una dintre "portitele" uitate deschise in aceasta lege.
Da, se inapoiazaconform cu cota-parte indiviza (suma pe o scara intreaga) in cadrul partajului gestiunii, cum am mai spus.
Propriu-zis nu e o returnare, ci o impartire a pasivului si activului intre asociatia-mama si cea nou infiintata...si in cadrul acestui partaj este cuprins si fondul de reparatii.
Subiectul este tratat cu greutate de catre cei care-si dau aici interesul sa raspunda datorita continutului confuz al intrebarii initiale.
Daca un proprietar vinde apartamentul putem spune ca se retrage din asociatie, ca nu mai este proprietar membru al asociatiei.
Dar, daca o scara din cele 2, 3 saui 10 scari ale unei asociatii, deci proprietarii unei scari hotarasc sa se constituie intr-o asociatie separata, nu putem sa discuitam de "retragere".
Scara respectiva se desprinde din asocioatia mare si-si face asociatia ei.
Asociatia noua trebuie sa-si aleaga in adunarea generala presedintele, comitetul, etc. Acesti "alesi" vor incheia un protocol cu asociatia veche prin care se impart toate fondurile dar si toate datoriile intre cele 2 asociatii. In principiu, proprietarii de la asociatia noua vor ramane in evidenta cu datoriile,. restantele dar si cu sumele ce le au in fondurile de reparatii, de rulment, alte fonduri.
Sumele platite de proprietar ca fond de reparatii s-au constituit pantru a se face repatii la scara lui, sau la terasa lui, sau la liftul lui si nu al vecinilor de la a 7-a scara din asociatie. In orice asociatie trebuie (sau ar trebuie daca nu se face asa), ca sa existe fise individuale sau registre pentru fonduri sepat pentru fiecare scara.
Daca la cotele lunare, care includ, de exemplu cheltuielile salariale, salariul administratorului se repartizeaza pe toate scarile, pe toate apartamentele, la fondul de reparatii nu se amesteca. Repartizarea costurilor cu reparatiile se fac, de obicei, pe fiecarea scara si mai rar, atunci cand este o instalatie comuna se face repartizarea pe mai multe scari. Dar evidenta incasarilor in fondul de reparatii se tine separat.