Imi spuneti, va rog, daca un presedinte al unei asociatii de proprietari cu sub 10 apartamente este si administrator (legea 196/2018 ii permite acest lucru), trebuie sa fie si atestat ca administrator (sa detina certificat de calificare profesionala)?
Nu este admisa exercitarea concomitenta de catre aceiasi persoana in cadrul aceleiasi asociatii de proprietari a responsabilitatii d epresedinyte de asociatie si de administrator d eimobil,deoarece presedintele de asociatie este factor decizional pe cand administratorul de imobil este factor executional
Conform disp l nr 196/2018 poate fi exercitata responsabilitatea de administrator de imobile numai de catre persoanele care detin atestat profesional valabil
Legea 196/2018, art 45: (4) La asociaţiile de proprietari din condominiile care cuprind
maximum 10 unităţi de proprietate imobiliară, dacă adunarea generală hotărăşte în acest sens, preşedintele asociaţiei de proprietari poate
îndeplini şi funcţia de administrator, şi se constituie următoarele organe:
a) adunarea generală;
b) preşedintele;
c) cenzorul..
Am specificat ca este vorba despre condominiile cu mai putin de 10 apartamente, in aceasta situatie, art. 45 prevede faptul ca presedintele poate fi si administrator. Insa, nu specifica in ce conditii poate fi administrator. Cu atestat, sau fara (cu certificat de calificare profesionala, sau fara).
La modul concret, presedintii sunt persoane din imobil. Prin urmare, este putin probabil ca ei sa fie administratori atestati. Exista unii care pretind ca legea le permite sa fie si fara atestat, interpretand art. 45 in aceasta directie.
Mie mi s-ar parea normal ca ei sa poata desfasura activitatea de administrator doar in baza atestarii, tocmai in conditiile legii 196/2018.
Eu am intrebat doar daca in situatia in care presedintele este si administrator (situatia prevazuta de lege la art. 45), trebuie sa detina atestat si certificat de calificare profesionala.
Din moment ce legea 196/2018 spune clar ca administratorul trebuie sa fie atestat, e evident ca si presedintele administrator trebuie sa-l obtina. Altfel, legea ar fi mentionat exceptia. Art. 45 spune ca exista posibilitatea, poate indeplini aceasta functie, deci nu obliga, asociatia se poate folosi de serviciile unui administrator angajat.