Bună ziua.Sunt angajata în asistenta sociala având funcția de asistenta medicala (la un centru de îngrijire a persoanelor cu dizabilități). As dori sa îmi oferiți niște răspunsuri juridice la unele probleme pe care le am la locul de munca.
1 În cadrul centrului de îngrijire au fost făcute noi angajări (din luna martie, aprilie 2022).Noii salariați au fost angajați pe o noua grila de salarizare(cu sporuri și implicit cu salarii mai mari). Diferențele salariale sunt între angajații cu vechime în centru și cei nou veniti(cei dintâi având aceeași gradație ca și cei nou angajați sau cei noi veniți având salarii mai mari chiar dacă nu au mai lucrat pana în prezent). Grila de salarizare ar trebuii sa fie actualizata și pt angajații cu vechime în centru. Exista legea 153 din 2017 și 53 din 2003(actualizata). Ce soluții legale exista pt a putea beneficia de aceleași drepturi salariale(încadrarea intr o noua grila cu sporuri mărite) de care beneficiază noii angajați în centru?
2 Fac naveta pt a ajunge la locul de munca dar nu beneficiez de decontarea transportului. Ma deplasez din oraș în zona rurala(pe o distanta de 45 km dus). Conducerea nu ne acorda contravaloarea transportului (carburantului). Legea 448 din 2006 prevede ca angajații din asistenta sociala(pers de specialitate) sa beneficieze de decontarea transportului. Menționez ca la depunerea dosarului de angajare ni s a spus ca nu ne va fi decontat transportul (nu am semnat niciun act în acest sens, doar ni sa comunicat verbal). În baza cărei legi as putea sa beneficiez de acest drept?
Nu in ultimul rand zilele libere legale(sarbatori si weekenduri) in care noi muncim nu ni se acorda o renumeratie si nici zile libere conform legii. Sustin ca atatea ore sunt pe luna si atatea trebuie efectuate.
Va rog sa îmi oferiți cea mai oportuna soluție legala.
1. Codul Muncii nu se refera la salariazare (Legea 53/2003).
2. O actiune in instanta trebuie sa promovati pentru a putea beneficia de aceleași drepturi salariale. Vedeti si Decizia Curții Constituționale nr. 794/15.12.2017.
3. Personalul de specialitate care își desfășoară activitatea în centrele publice din mediul rural, de zi și rezidențiale pentru copiii și adulții cu handicap, beneficiază de decontarea cheltuielilor de transport dus-întors de la domiciliu, în condițiile legii.
4. ORDONANȚA DE URGENȚĂ nr. 130 din 17 decembrie 2021, publicată în MONITORUL OFICIAL nr. 1202 din 18 decembrie 2021 prevede:
Articolul II
(1) Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2)-(6) din Legea-cadru nr. 153/2017, cu modificările și completările ulterioare, în anul 2022, munca suplimentară efectuată peste durata normală a timpului de lucru de către personalul din sectorul bugetar încadrat în funcții de execuție sau de conducere, precum și munca prestată în zilele de repaus săptămânal, de sărbători legale și în celelalte zile în care, în conformitate cu reglementările în vigoare, nu se lucrează în cadrul schimbului normal de lucru se vor compensa numai cu timp liber corespunzător acestora.