Pentru ocuparea unui post într-una din meseriile deschise şi cetăţenilor români, se menţine necesitatea obţinerii unei autorizaţii de muncă. Angajatorii trebuie însă să plătească taxele şi redevenţele datorate la ANAEM-Agenţia Naţională pentru Primirea Străinilor şi Migraţii (contribuţie şi rambursare forfetară).
Verificarea cererilor de eliberare a autorizaţiei de muncă revine serviciilor de forţă de muncă străină din direcţiile locale de muncă, ocupare şi formare profesională (DDTEFP).
În cazul unei decizii favorabile eliberării unei autorizaţii de muncă, dacă contractul de muncă este încheiat pentru mai mult de 3 luni, ANAEM, informată de DDTEFP, convoacă lucrătorul pentru o vizită medicală, după care este eliberată sau nu autorizaţia. Lucrătorul merge la prefectură pentru a obţine un titlu de şedere.
Dacă contractul este încheiat pentru mai puţin de 3 luni, se eliberează o autorizaţie provizorie de muncă din momentul în care contractul este vizat favorabil de către DDTEFP. Apoi contractul este transmis angajatorului (pentru sezonieri, contractul de muncă vizat ţine loc de autorizaţie provizorie de muncă).
Pentru recrutarea unui salariat strain, in functie de rezidenta cetateanului strain - instalat deja in Franta sau nu- orice angajator francez - intreprinderi, asociatii, colectivitati teritoriale, spitale publice, institutii de invatamant private sau publice, persoane particulare pentru munci la domiciliu - urmeaza una din cele doua proceduri reglementate de lege :
- schimbare de statut, sau
- introducere
Un angajator nu poate sa introduca un strain fara acordul prealabil al administrartiei franceze si nici sa angajeze un strain fara autorizatie de lucru.
a) Procedura de schimbare de statut - cetateanul strain este deja instalat in Franta
Angajatorul trebuie sa se asigure ca strainul se afla in posesia unei autorizatii de munca care sa-i permita ocuparea postului in care doreste sa-l angajeze.
In caz negativ, cetateanu strain trebuie se se adreseze prefecturii pe raza careia are domiciliul pentru a solicita o schimbare de statut si a obtine autorizatia de munca.
Pentru a se asigura de existenta autorizatiei de munca a strainului pe care doreste sa-l angajeze, angajatorul adreseaza prefecturii de departament unde are sediul intreprinderea, o scrisoare data, semanata, recomandata cu aviz de primire, la care anexeaza copia documentului in cauza ; prefectul notifica raspunsul prin curier, intr-un termen de doua zile lucratoare de la data primirii scrisorii recomandate. In lipsa raspunsului, obligatia angajatorului este considerata ca indeplinita.
b) Procedura de introducere - cetatenul strain nu este instalat in Franta
Angajatorul initiaza procedura de introducere a salariatului strain adresand o cerere Directiei Departamentale de Munca si Formare profesionala (DDTEFP) de pe raza careia se afla ; cererea trebuie insotita de diferite documente justificative, de un contract de munca « de introducere » si, daca este cazul, de o declaratie privind asigurarea unei locuinte colective pentru strain.
Autorizatiile de munca eliberate in cadrul procedurii de introducere sau de schimbare de statut impun plata de catre angajator a unei redevente la Agentia Nationala pentru Primirea Strainilor si pentru Migratie (ANAEM). Angajatorul nu poate fi rambusat de catre strain.
Pe durata perioadei tranzitorii, cetatenii din NSM , vor primi un titlu unic care tine loc atat de autorizatie de munca, cat si de permis de sedere ; titlul unic este eliberat pentru durata contractului de munca sau, daca durata angajamentului este egala sau superioara la 12 luni, titlul se elibereaza pentru o durata de 5 ani.
Autorizatia de muncă nu este obligatorie pentru cetăţenii din NSM care sunt detasati temporar in Franta si sunt salariati ai unei intreprinderi stabilite in tara de origine.